Lightroom before and after

Onderwerp:

Re: Lightroom before and after

Berichtdoor henkk » di jun 05 2018 4:38 pm

Als je het kraagje naar zeg 400 % vergroot, kun je kiezen op welke pixel je het pipet zet. Maakt nogal uit.
Ik houd overigens zelf meer van witbalans voor een gebiedje maar dat vond ik zo gauw niet (zoals in Capture nx bijv.)
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lightroom before and after

Berichtdoor DannySan » di jun 05 2018 8:17 pm

Hoi Janvis,

goed dat je meningen vraagt, maar bedenk ook: het zijn maar meningen (niets meer maar ook niets minder).
Als jij tevreden bent met het resultaat, dan is het in beginsel goed!

Als een mening onderbouwt is met 'want...' kun je altijd kijken of daar wat in zit, en daarmee wellicht jouw eigen mening versterken of afzwakken. Zoals dat je eerst zei 'maar zo is 'ie juist mooier' naar 'nu ik wat beter/langer kijk, zie ik wat jullie bedoelen'. Dat is juist het mooie van meningen, je kunt ze laten bijdragen aan je kennis en (eind)resultaat of je kunt ze volkomen negeren ;-)

Gelukkig zijn de meningen op dit forum van hoge kwaliteit, en - bijna altijd - begrijpelijk en duidelijk onderbouwt :thumbup:

De knop 'levendigheid' is een gevaarlijke knop; omdat de werking drastisch anders is dan die van 'verzadiging' en je het effect niet altijd goed kunt inschatten. Deze schuif gebruik ik altijd spaarzaam, en ik haal vaak zelfs wat levendigheid weg (afhankelijk van het beeld wat ik gebruik).
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lightroom before and after

Berichtdoor Bak » wo jun 06 2018 8:52 pm

Jan-Willem,

Wat mij helpt, als ik twijfel over kleuren en verzadiging in een bewerking, is regelmatig even terug naar het origineel. Uit mijn hoofd met de /-toets.
Geen idee waarom, maar het helpt mij om te zien of ik doorgeslagen ben. Of dat ik gaandeweg te ver bij de originele foto vandaan ben geraakt.

Misschien heb je er iets aan.
Gebruikersavatar
Bak

Clublid
Berichten: 509


Locatie: Haarlem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lightroom before and after

Berichtdoor Gerard » wo jun 06 2018 9:34 pm

Hallo Jan, binnen lightroom kun je het contrast rechtstreeks instellen. Waardoor de foto er strak komt uit te zien. Je hebt hierbij 4 mogelijkheden. Probeer dat maar eens je zult versteld staan van resultaat.
Met vriendelijke groet,

Gerard

D750 met diverse objectieven.
Gebruikersavatar
Gerard

Forumlid
Berichten: 371


Locatie: Beusichem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lightroom before and after

Berichtdoor Janvis » wo jun 06 2018 10:44 pm

Dank voor de reacties, ik ga er mee aan de slag. Zeker het af en toe even terug gaan naar de basis is denk ik wel een goeie maar dan moet ik wel goed met kleur om kunnen gaan. Ik zet regelmatig de originele en bewerkte foto naast elkaar in lightroom maar ook dan gaat het kennelijk niet altijd goed. Ik moet denk ik leren om kleuren goed te interpreteren en daar een beetje voorzichtig mee om gaan. Nu heb ik zelf juist vaak bij wat heftige bewerking een wauw gevoel juist omdat het verschil zo groot is, daarbij verlies ik misschien de realiteit dan een beetje uit het oog waardoor het allemaal een beetje TE wordt.

Er is nog veel te leren maar ik heb het gevoel dat ik op de goede weg ben, stapje voor stapje wordt het misschien nog wel eens wat met mij :angel:
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lightroom before and after

Berichtdoor casparbosma » di okt 23 2018 11:58 pm

Hallo Jan Willem
Ik heb nog commentaar over je foto. Ik had de uitsnede niet gemaakt. De oorspronkelijke foto heeft een prachtige en prettige afstand tussen de kin en de onderkant van de foto. Het enige dat ik gedaan had was de camera een tikkeltje naar rechts gezet, zodat rechts meer ruimte is en daardoor minder aandacht naar de lege ruimte links achter het kind.
casparbosma

Forumlid
Berichten: 3


Locatie: Hengelo
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Portret, studio en mode”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten