Tablet of ander medium

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Tablet of ander medium

Berichtdoor Ronaldnikon » di okt 23 2018 7:53 am

Ik ben op zoek naar een tablet of iets dergelijks om fotos via een SD kaartje mee te nemen, zodat ik mijn fotos aan familie kan laten zien. Het is natuurlijk ook gelijk handig om fotos gelijk te bewerken.
Wat zijn jullie ervaringen en wat raden jullie mij aan?
Ik heb begrepen dat een Tablet van Apple geen SD kaarten accepteert.

Graag jullie reacties
Bedankt alvast
Ronaldnikon

Forumlid
Berichten: 76


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tablet of ander medium

Berichtdoor Bak » di okt 23 2018 9:19 am

Ronaldnikon schreef:Ik heb begrepen dat een Tablet van Apple geen SD kaarten accepteert.


Niet direct, maar met een "SD-kaartlezer voor iPad en iPhone", bijvoorbeeld deze https://www.bol.com/nl/p/sd-kaartlezer- ... 095868557/, werkt het prima.
Ik gebruik mijn iPad als back up tijdens vakantie. Bewerken doe ik dan niet aan, dus die vraag kan ik je niet mee helpen.
Maar wel leuk om de vangst van de dag even te bekijken. Ook in RAW trouwens.
Gebruikersavatar
Bak

Clublid
Berichten: 509


Locatie: Haarlem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tablet of ander medium

Berichtdoor Ronaldnikon » di okt 23 2018 10:34 am

Bak schreef:
Ronaldnikon schreef:Ik heb begrepen dat een Tablet van Apple geen SD kaarten accepteert.


Niet direct, maar met een "SD-kaartlezer voor iPad en iPhone", bijvoorbeeld deze https://www.bol.com/nl/p/sd-kaartlezer- ... 095868557/, werkt het prima.
Ik gebruik mijn iPad als back up tijdens vakantie. Bewerken doe ik dan niet aan, dus die vraag kan ik je niet mee helpen.
Maar wel leuk om de vangst van de dag even te bekijken. Ook in RAW trouwens.


En deze kaartlezer werkt op elke IPad? Want ik heb nog geen IPad en weet niet of dit ook werkt op nieuwe Ipad
Bedankt
Ronaldnikon

Forumlid
Berichten: 76


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tablet of ander medium

Berichtdoor MarcoEos70D » di okt 23 2018 10:39 am

Die gebruik ik ook op mijn Ipad Air II. Werkt prima. Overigens kan je op de Ipad gratis de express-versie van Lightroom en Photoshop gebruiken. Ideaal voor een snelle bewerking op de Ipad.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Tablet of ander medium

Berichtdoor Bak » di okt 23 2018 12:22 pm

Werkt op iedere iPad en iPhone met lightningaansluiting.
Dus vanaf de iPad-4 en de iPhone-5 (beiden geïntroduceerd in het najaar van 2012) werkt dit.
Gebruikersavatar
Bak

Clublid
Berichten: 509


Locatie: Haarlem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tablet of ander medium

Berichtdoor Ronaldnikon » di okt 23 2018 12:40 pm

Bak schreef:Werkt op iedere iPad en iPhone met lightningaansluiting.
Dus vanaf de iPad-4 en de iPhone-5 (beiden geïntroduceerd in het najaar van 2012) werkt dit.


Dus dan ik via een SD card reader de fotos bekijken. Ik hoef dan geen ICloud of I tunes te gebruiken?
Ronaldnikon

Forumlid
Berichten: 76


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tablet of ander medium

Berichtdoor Bak » di okt 23 2018 12:57 pm

De iPad (of iPhone) zal ze wel eerst lokaal importeren voor je ze kunt bekijken. Maar dan kun je je foto's (ook in RAW) op de iPad bekijken. Zonder cloud of tunes.
Gebruikersavatar
Bak

Clublid
Berichten: 509


Locatie: Haarlem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tablet of ander medium

Berichtdoor MarcoEos70D » di okt 23 2018 2:16 pm

Inderdaad. Je moet er dus wel rekening mee houden dat je Ipad genoeg geheugen heeft om je foto's te importeren. Je kunt wel gewoon selecteren welke foto's je wilt importeren, je hoeft niet per sé alles te importeren.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Tablet of ander medium

Berichtdoor ben42 » di okt 23 2018 2:32 pm

Ronaldnikon schreef:Ik ben op zoek naar een tablet of iets dergelijks om fotos via een SD kaartje mee te nemen, zodat ik mijn fotos aan familie kan laten zien. Het is natuurlijk ook gelijk handig om fotos gelijk te bewerken.
Wat zijn jullie ervaringen en wat raden jullie mij aan?
Ik heb begrepen dat een Tablet van Apple geen SD kaarten accepteert.

Graag jullie reacties
Bedankt alvast


Zelf beschik ik over meerdere Tablets. Als je het tablet alleen wilt gebruiken voor het laten zien van foto's aan de familie, dan kun je al met een relatief goedkope tablet uit de voeten. Bewerken op een tablet, kan maar werkt een stuk minder handig dan op een PC.

7 inch Samsung, nu al weer 5 jaar oud. Gebruik ik nog wel dagelijks, hierop o.a. photoshop touch geinstalleerd (gehad). Destijds 200 Euro. Voldoet om foto's te laten zien. Bewerken werkte wel, maar was beperkt.

10 inch Samsung Note 2014 editie, met een Wacom pennetje (gedetailleerd en druk gevoelig), kosten in 2014 300 euro. Door het pennetje voor zeer veel zaken te gebruiken. Maar foto bewerkingen, dat vind ik op de tablet te lastig, dus dat doe ik niet. Tekenen met het pennetje gaat vele malen beter dan op andere tablets.

10 inch iPad 2. Thuis de minder populaire tablet, kosten weet ik niet.

10 inch Medion met toetsenbord. Uit een Aldi aanbieding, een vrij complete tablet voor 199 Euro, met plek voor een sim kaart en plek voor een SD kaart. 32 Gb en dan nog de SD kaart. Deze tablet is voldoende om foto's te laten zien. Werkt snel genoeg, maar voor 200 euro kun je niet verwachten wat je van een tablet van 600 euro kunt verwachten. Scherm is voldoende, maar er zijn betere schermen, batterij is voldoende, maar er zijn betere. Voor de prijs van 199 Euro een uitstekend product. Er kan een grote (micro-)SD kaart in geplaatst worden met voldoende ruimte om foto's te laten zien.
(Dacht tot 64 Gb of 128 Gb).

Er zijn altijd duurdere producten. Een Oled scherm van de duurdere Samsungs kan er geweldig uitzien. De batterij van een iPad wordt effectiever gebruikt. Duurdere tablets zijn vaak ook iets dunner. Maar voor die extra's betaal je relatief veel. Bepaal eerst wat je met de tablet wilt doen en kijk voor welke prijs dit te realiseren is. Kijk ook wat de meerwaarde van een duurdere tablet is. (Mooier, kleiner, betere batterij, sneller etc. etc.). Voor tablets tot 10 inch (of er net iets over) kun je MicroSoft Office producten gratis installeren en gebruiken. Dit gratis installeren (tot 10 inch) is dacht ik ook zo voor enkele Adobe producten. Bij grotere tablets kan dit niet meer, hiermee zou je ook rekening kunnen houden.

Succes met je keuze,
laat ons weten als je wat hebt gekozen.
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tablet of ander medium

Berichtdoor oud0001 » wo okt 24 2018 1:55 pm

Waarom druk je ze niet op een USB stick en stop je die niet in de TV bij de familie? Dat kan toch ook?
oud0001



Onderwerp:

Re: Tablet of ander medium

Berichtdoor EdvandeZilver » wo okt 24 2018 2:50 pm

André, dat is als de TV het toestaat inderdaad een handige optie. Echter heeft het als nadeel dat verticaal genomen foto's geknepen worden om het beeldvullend weer te geven als je alle foto's vooraf geroteerd hebt.
Met een tablet kun je de foto's altijd beeldvullend presenteren door eenvoudigweg het beeld te vergrendelen en je tablet een kwartslag te draaien.
Dit was althans mijn overweging om een tablet als digitaal album te hanteren i.p.v. met de usb-stick in de TV.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tablet of ander medium

Berichtdoor MarcoEos70D » wo okt 24 2018 2:58 pm

Sowieso ben je met een tablet natuurlijk veel flexibeler dan met een TV. De TV heeft dan weer als voordeel dat je de foto;s aan een grotere groep tegelijk kunt laten zien. Ach... het heeft allebei wel wat.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Tablet of ander medium

Berichtdoor ben42 » wo okt 24 2018 4:15 pm

Misschien is Chromecast een oplossing voor je. (Gewone chromecast kost dacht ik 25 Euro. En de foto's kun je dan casten vanaf je telefoon). Kijk wel of dit werkt voor jouw situatie.

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Tablet of ander medium

Berichtdoor MarcoEos70D » wo okt 24 2018 4:21 pm

Chromecast is niet handig. Het gaat er niet om om thuis foto's te laten zien, maar juist bij familie (elders dus). Dan heb je er niets aan dat je thuis kunt streamen :wink:
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Tablet of ander medium

Berichtdoor ben42 » wo okt 24 2018 4:25 pm

Met chromecast kan ik ook het beeld van mijn tablet of telefoon overnemen, zonder dat ik daarvoor hoef te streamen. *)
Ben

*)
Let op ik heb het hier over Android en met een al ingestelde Chromecast. Vanaf een iPhone kun je het beeld niet casten.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten