Sint Pieter basiliek Rome

Onderwerp:

Sint Pieter basiliek Rome

Berichtdoor RENEKUIPERS2810 » di okt 30 2018 11:49 pm

Sint Pieter basiliek Rome

F11, 5/1 en iso 100. Nabewerking in Adobe Lightroom.

AfbeeldingRKP_9966.jpg by René Kuipers, on Flickr
RENEKUIPERS2810

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sint Pieter basiliek Rome

Berichtdoor MarcoEos70D » wo okt 31 2018 9:11 am

Mooie plaat!!
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Online
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2329


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Sint Pieter basiliek Rome

Berichtdoor bcvthul » wo okt 31 2018 9:27 am

De foto zelf is mooi, ik vraag mij echter af of er een perspectief correctie gedaan is. Ik ben zelf vorig week in Rome geweest, hen deze kerk ook bezocht en bij het zien van deze foto denk ik er klopt iets niet.
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sint Pieter basiliek Rome

Berichtdoor bcvthul » wo okt 31 2018 9:28 am

Hetzelfde geldt voor je Trevifontein foto.
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sint Pieter basiliek Rome

Berichtdoor strangeartefact » wo okt 31 2018 8:37 pm

Duidelijk de correctie niet goed gedaan toch? Blijft wel een mooi gebouw.
Zie het idd bij trevi ook.

De foto is het wel waard een 2e poging te wagen!
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sint Pieter basiliek Rome

Berichtdoor RENEKUIPERS2810 » wo okt 31 2018 11:44 pm

Perspectief en correctie niet goed....? Ik heb de overdreven vervorming van de verticale lijnen gecorrigeerd. Zonder deze correctie hebben beide 'gebouwen' een overdreven perspectief waarbij de zijkanten naar binnen lopen. Dat is in werkelijk niet zo.

Dat is wat er is aangepast. Smaak of niet. Tis wel de werkelijkheid dat de gebouwen rechtop staan.
RENEKUIPERS2810

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Sint Pieter basiliek Rome

Berichtdoor ben42 » do nov 01 2018 12:08 pm

Wat is werkelijkheid ?

Nu (2018-11-01 11:27) staat de foto nog steeds afgebeeld dat het gebouw naar boven toe breder wordt. Het verschil is subtiel, maar in werkelijkheid wordt het gebouw naar boven iets breder. (Het is vooral zichtbaar aan de linkerkant).

Nogmaals wat is werkelijkheid ?
Naarmate iets verder van ons af is wordt de 'schijnbare grote' kleiner. Spoorrails komen in de verte bij elkaar, wegen worden in de verte voor ons oog smaller. En ook hoge gebouwen worden (als we op de grond staan) in de hoogte 'kleiner'. Van spoorrails en wegen accepteren we dat en ook accepteren we het als we een menigte mensen fotograferen dat de mensen die verder weg staan kleiner afgebeeld worden.
Voor gebouwen zouden we het ook kunnen accepteren dat deze naarmate ze hoger zijn 'kleiner worden afgebeeld'.

Voorbeeld:
Afbeelding

Andersom, als je de camera naar onder de horizon laat wijzen, dan worden de gebouwen aan de bovenkant breder afgebeeld. Voorbeeld (geen correctie toegepast, wel een crop):
Afbeelding
Hierbij is werd de camera naar flink onder de horizon gericht. Slechts een deel van de foto (crop) is afgebeeld.

Beide foto's zijn werkelijkheid. Er is geen 'perspectief correctie' toegepast.

Hoewel de 2e foto optisch vrijwel vertekenings vrij is, vinden de meeste mensen dat deze foto wel vertekenend is. En vrijwel iedereen ervaart de tweede foto als onnatuurlijk.

Zelf hou ik wel van het spelen met perspectief, alleen foto's maken waarbij de horizon in het midden staat (tijdens het fotograferen, of bij nabewerking het corrigeren), vind ik de foto's vaak saaier maken. Het 'recht' zetten van foto's, waarmee ik bedoel de vertikalen ook precies vertikaal zetten moet volgens mij ook niet te vaak worden toegepast. Bij hoge gebouwen wil het er nog wel eens onnatuurlijk uitzien als deze exact recht worden gezet.

Met perspectief is het nu eenmaal zo dat lijnen naar verdwijnpunten toe 'verdwijnen', dat geldt niet alleen voor lijnen die naar de horizon verdwijnen, maar ook voor lijnen die in andere richtingen (b.v. naar boven) verdwijnen.

Maar ook in de kunst was tweepuntsperspectief een veel toegepaste vorm. (Met alle fouten van dien**) ). In fotografie hebben we eigenlijk altijd driepuntsperespectief, echter de vertikale lijnen kunnen afbeelden als vertikale lijnen op het beeld, maar het hoeft niet.

Ben

**)
In tweepuntsperspectief worden ronde ballen vrijwel altijd rond (en dus fout) afgebeeld als deze zich er buiten het centrum van het beeld bevinden. De afbeeldingen in deze kunstvorm klopten dan op een aantal punten niet.
Laatst gewijzigd door ben42 op do nov 01 2018 4:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Sint Pieter basiliek Rome

Berichtdoor Richard » do nov 01 2018 1:42 pm

Mooie uitleg Ben!
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3581


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sint Pieter basiliek Rome

Berichtdoor strangeartefact » do nov 01 2018 8:23 pm

Hele mooie uitleg maar ook al wordt het gebouw in het eggie boven breder staat het nog altijd niet recht.
Maar ieder zijn ding :)

Het was niet negatief bedoeld mijn opmerking erover maar er wordt verdedigt, kijk voor de gein gewoon nog eens goed naar de gebouwen naast het gebouw en zie dat er is rechtgezet op de buiten muur van de basliliek aan de rechterzijde. Thats all.
Bijna leeg hier....
Gebruikersavatar
strangeartefact

Forumlid
Berichten: 2857


Locatie: Zutphen
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Straat-, documentaire- en reisfotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten