Hoe werkt het nou precies?

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Re: Hoe werkt het nou precies?

Berichtdoor TinoK » ma nov 12 2018 1:27 pm

Als het fysieke diafragma niet verandert, ziet men dan het gezichtsbedrog niet als gevolg van het schuiven van lens elementen voor en achter de diafragma lamellen als zijnde een vergrootglas wat op en neer gaat?
Gr.Tino

Flickr Martino'70


“Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson
“My first 25,000 photographs are my worst.” ― Tino Karunding
Gebruikersavatar
TinoK

Clublid
Berichten: 187


Locatie: Sprundel
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe werkt het nou precies?

Berichtdoor ben42 » ma nov 12 2018 2:13 pm

henkk schreef:Ik heb net even door mijn AF-S 80-200/2.8 gekeken van beide kanten met het diafragma op 2.8.
Zoomend van 80 naar 200 mm zie je vanaf de voorkant het 'gat' ogenschijnlijk flink groter worden; niet gemeten maar ik vermoed dat de oppervlakte van het gat 2,5 maal zo groot wordt.

Dank je wel voor je bijdrage Henk. Dit komt goed overeen met mijn waarnemingen, maar nu bij een 'vast' diafragma van 2.8.
henkk schreef:Vanaf de achterkant kijkend verandert het 'gat' ogenschijnlijk niet.

Dit schept voor mij wat meer duidelijkheid. Dank
henkk schreef:De fysieke opening verandert niet maar bij een grotere brandpuntsafstand zal er meer binnenkomend licht worden verstrooid (de afbeelding bij 200 mm is een uitsnede van die bij 80 mm). Het ogenschijnlijk groter wordende 'gat' compenseert die verstrooing naar ik veronderstel.

Zelfde conclusie hier. (verstrooid, ik zou verspreid gebruiken :-) )



EdvandeZilver schreef:Misschien brengt dit enige nuance: https://photo.stackexchange.com/questio ... enses-work
En misschien wel de belangrijkste quote in dat stukje:
There is actually a fairly fundamental difference in the design. The diaphragm (the part that forms the aperture) in almost any lens is somewhere around the middle of the lens. In a fixed aperture zoom, only the elements behind the diaphragm move around to do the zooming. In a variable aperture zoom, elements both behind and ahead of the aperture move around to do the zooming.

Als met 'behind' bedoelt wordt tussen de camera en diafragma komt dit niet overeen met waarnemingen van mij en van Henk. **)
Als met 'behind' bedoelt wordt tussen het diafragma en de 'voorkant' (dit is de kant waar je naar toe fotografeerd) van de lens zou het kunnen kloppen.

**)
Henk en ik nemen waar dat het diafragma aan de voorkant van de objectief ogenschijnlijk flink groter wordt en aan de achterkant ogenschijnlijk niet veranderd. Dat betekend op zijn minst dat er aan de voorkant van het objectief veranderingen zijn. Aan de achterkant schuiven de lenzen, maar de schijnbare grote van het gat veranderd daar minder.

Henk en Ed dank voor jullie bijdragen.
Ben
Afbeelding
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hoe werkt het nou precies?

Berichtdoor EdvandeZilver » ma nov 12 2018 2:33 pm

Behind, als je uitgaat van de term frontlens, tussen diafragma en sensor.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe werkt het nou precies?

Berichtdoor ben42 » ma nov 12 2018 2:56 pm

Behind, als je uitgaat van de term frontlens, tussen diafragma en sensor.

Dat zou ik ook denken bij het woord behind, in dat geval is de beschrijving gewoon 'kul'. Zowel Henk als ik zien het diafragma van schijnbare grote veranderen aan de voorkant, dat betekend dat er een de voorkant met lenzen geschoven wordt.

Verder is het zo als het diafragma aan de voorkant er gelijk blijft uitzien er niet meer licht ingevangen kan! worden. En dan kan de lichtsterkte bij 200 mm niet gelijk zijn als bij 80 mm.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hoe werkt het nou precies?

Berichtdoor henkk » ma nov 12 2018 3:03 pm

EdvandeZilver schreef:Misschien brengt dit enige nuance: https://photo.stackexchange.com/questio ... enses-work
En misschien wel de belangrijkste quote in dat stukje:
There is actually a fairly fundamental difference in the design. The diaphragm (the part that forms the aperture) in almost any lens is somewhere around the middle of the lens. In a fixed aperture zoom, only the elements behind the diaphragm move around to do the zooming. In a variable aperture zoom, elements both behind and ahead of the aperture move around to do the zooming.

Ik kan duidelijk in die 80-200/2.8 (met vaste lensopening) zien dat er ook lenzen verschuiven vóór het diafragma. Overigens denk ik dat het diafragma(mechanisme) zelf er niet toe doet in deze discussie want als het helemaal open staat, gebeurt hetzelfde als wanneer het (al dan niet deels) gesloten is.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe werkt het nou precies?

Berichtdoor ben42 » ma nov 12 2018 4:03 pm

henkk schreef:Ik kan duidelijk in die 80-200/2.8 (met vaste lensopening) zien dat er ook lenzen verschuiven vóór het diafragma. Overigens denk ik dat het diafragma(mechanisme) zelf er niet toe doet in deze discussie want als het helemaal open staat, gebeurt hetzelfde als wanneer het (al dan niet deels) gesloten is.


Mooi dat we elkaar zo controleren, corrigeren, bevestigen en aanvullen, het lijkt wel wetenschap.

Subtiele aanvulling op Henk.
Voor niet fixed aperature zooms, is het zo dat in de moderne Nikon camera het sluiten van het diafragma afhankelijk is van de zoomstand. Bij de 18-200 3.5-5.6 wordt het diafragma in de 18 mm stand 1.3 stop meer gesloten dan in de 200 mm stand (waar dat kan).

Jammer is, dat je daardoor niet je camera kunt instellen om een stop van vol open in te stellen. (18-200 VRII), zou je bij 18 mm dus op f5 (1 stop van open) willen instellen en bij 200 zou je dan op f8 willen instellen. Bij de D7000 kan dit helaas niet.
Iedere keer als je zoomt zul je dit opnieuw moeten doen.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hoe werkt het nou precies?

Berichtdoor henkk » ma nov 12 2018 5:50 pm

ben42 schreef:Subtiele aanvulling op Henk.
Voor niet fixed aperature zooms, is het zo dat in de moderne Nikon camera het sluiten van het diafragma afhankelijk is van de zoomstand. Bij de 18-200 3.5-5.6 wordt het diafragma in de 18 mm stand 1.3 stop meer gesloten dan in de 200 mm stand (waar dat kan).

Jammer is, dat je daardoor niet je camera kunt instellen om een stop van vol open in te stellen. (18-200 VRII), zou je bij 18 mm dus op f5 (1 stop van open) willen instellen en bij 200 zou je dan op f8 willen instellen. Bij de D7000 kan dit helaas niet.
Iedere keer als je zoomt zul je dit opnieuw moeten doen.

Ben

Misschien snap ik het niet helemaal maar is het verschil van 1.3 stop niet gewoon het verschil van 3.5 en 5.6? En blijft het diafragma(mechaniek) in beide gevallen (18 en 200 mm) gewoon helemaal open? Het lijkt mij goed dat de camera 'snapt' dat de lens minder licht doorlaat anders zou hij z'n sluitertijd verkeerd kiezen.
En (hoewel enigszins OT), is het niet kunnen instellen van f/5 bij 18 mm wellicht te wijten aan de ingestelde stapgrootte voor het diafragma?
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe werkt het nou precies?

Berichtdoor ben42 » ma nov 12 2018 6:17 pm

henkk schreef:Misschien snap ik het niet helemaal maar is het verschil van 1.3 stop niet gewoon het verschil van 3.5 en 5.6? En blijft het diafragma(mechaniek) in beide gevallen (18 en 200 mm) gewoon helemaal open? Het lijkt mij goed dat de camera 'snapt' dat de lens minder licht doorlaat anders zou hij z'n sluitertijd verkeerd kiezen.
En (hoewel enigszins OT), is het niet kunnen instellen van f/5 bij 18 mm wellicht te wijten aan de ingestelde stapgrootte voor het diafragma?


Dat verschil (1.3 stop) is inderdaad het verschil tussen 3.5 en 5.6. Bij 18 mm kun je de camera wel instellen op F 5, dat is niet het probleem. Ook kun je bij iedere afstand ook de beschikbare diafragma's instellen.

Bij de oude Nikon camera's als je het diafragma 1 stop 'kneep' dat deed de camera/lens combinatie dat voor ieder brandpunt, het 'knijpen' van 1 stop was dan over de gehele range 1 stop geknepen. De instelling deed je dan op de lens op het diafragma ring. Bij de D7000 (en ook veel andere Nikon's) kun je het diafragma alleen op de Body instellen. Bij het op de body instellen houd die dan 'dezelfde' diafragma waarde over de gehele range. Het zit dan niet meer op het 'klikpuntje' van je lens vast zoals dat vroeger wel het geval was.

Er wordt nu alleen van waarde geschoven als het diafragma niet meer beschikbaar is. Zet je b.v. het diafragma bij 18 mm op 4.5 (iets gesloten) dan veranderd dat bij 50 mm naar 4.8 (vol open) en bij 200 mm naar 5.6 (vol open).
Bij een instelling van b.v. f 8 blijft dit in alle zoomstanden f 8.

Dus alle instellingen kunnen wel, maar vroeger was de instelling relatief vanaf het grootste diafragma, nu is het absoluut voor de range waar dat kan. (Relatief dus 1 stop sluiten vanaf vol open voor alle zoomstanden, vond ik wel een mooi uitgangspunt, begin je met de slechtste stop van de lens over te slaan).

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hoe werkt het nou precies?

Berichtdoor henkk » ma nov 12 2018 11:26 pm

ben42 schreef:Bij de oude Nikon camera's als je het diafragma 1 stop 'kneep' dat deed de camera/lens combinatie dat voor ieder brandpunt, het 'knijpen' van 1 stop was dan over de gehele range 1 stop geknepen. De instelling deed je dan op de lens op het diafragma ring. Bij de D7000 (en ook veel andere Nikon's) kun je het diafragma alleen op de Body instellen. Bij het op de body instellen houd die dan 'dezelfde' diafragma waarde over de gehele range. Het zit dan niet meer op het 'klikpuntje' van je lens vast zoals dat vroeger wel het geval was.

Bij de d7000 kun je toch ook een diafragmaring gebruiken? Als je lens die heeft tenminste ....
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe werkt het nou precies?

Berichtdoor ben42 » di nov 13 2018 8:48 am

henkk schreef:Bij de d7000 kun je toch ook een diafragmaring gebruiken? Als je lens die heeft tenminste ....

Volgens mij heeft de D7000 die mogelijkheid niet. Diafragma is altijd via de instel wielen of automaten.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hoe werkt het nou precies?

Berichtdoor EdvandeZilver » di nov 13 2018 10:32 am

Op de D7000 met de instelling op "non cpu lens" kun je de belichting gewoon via de diafragmaring op het objectief regelen.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe werkt het nou precies?

Berichtdoor henkk » di nov 13 2018 1:35 pm

Functie f6, customize command dials, aperture setting, zetten op aperture ring. Werkt voor alle soorten lenzen met diafragmaring (met of zonder cpu). G-lenzen (zonder ring) blijf je met het wieltje bedienen (blz 233 van het (engelse) manual).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hoe werkt het nou precies?

Berichtdoor ben42 » di nov 13 2018 3:41 pm

Gisteravond was ik aan het zoeken geweest, eerst een 'oude' lens gepakt en toen het volledige menu doorlopen. Deze heb ik dus gemist. Ergens stond mij er nog wel iets van bij. Bij de D70 was deze functie er niet (??? twijfel ???) en bij de D7000 dus wel, wist ik niet meer.

Een belangrijke reden dat ik het kwijt was: 18-200 VR heeft geen ring. (Tegelijk met de D7000 gekocht).
Functionaliteit van oude lenzen ben ik daardoor kwijt geraakt.

Blijft dat ik met mijn huidige apparatuur dus niet kan kiezen om tijdens het zoomen de lens precies een stop (of anderhalve stop, of halve stop) te sluiten. (Bij een vaste 50 mm speelt het zoomen weer niet).

Dank jullie, voor het aangeven waar het staat, zal vanavond nog een keer de oude lens monteren.
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hoe werkt het nou precies?

Berichtdoor henkk » di nov 13 2018 5:26 pm

Ben,
Ik vermoed dat alle camera's met een diafragma-koppeling (AI-koppeling, ring met nok rond de bajonet) die optie hebben. De D50 bijv. heeft alleen een voeler of de diafragmaring op de kleinste waarde staat en dus niet die functie.
Ik prefereer zelf waar mogelijk het gebruik van de diafragmaring.
Groet, Henk

P.S. met zo'n draad-titel als deze kunnen we nooit OT raken ! :D
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten