SSD schijf aan netwerk toevoegen

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

SSD schijf aan netwerk toevoegen

Berichtdoor JJG » zo nov 18 2018 6:47 pm

Op dit moment heb ik de volgende netwerkopstelling :

Windows XP pc. Deze gebruik ik puur voor het scannen van mijn negatieven. ( mijn oude Plustek scanner wordt niet ondersteund door Windows 10, vandaar )

Windows 10 PC. Met deze pc doe ik verder alles. Email, internet, Lightroom etc etc. Onlangs heb ik daar een extra SSD schijf voor gekocht en geinstalleerd. Werkt prima. ( dus naast de SSD waar Windows 10 op draait )

Beide pc's zitten in een netwerk. De scanbestanden van de Windows XP pc hevel ik via het netwerk over naar m'n externe HD schijf die gekoppeld is aan de Windows 10 PC om ze met die pc te bewerken.

Maar, ik wil mijn negatieven vanaf de Windows XP pc direct naar mijn nieuwe SSD schijf overhevelen omdat die sneller is dan m'n externe HD. En daar gaat het mis.

De SSD schijf heb ik gedeeld in het netwerk en deze wordt ook gezien vanaf de WIndows XP pc. Maar, wanneer ik deze wil openen vanaf de Windows XP pc moet ik mijn wachtwoord voor het netwerk invoeren. Dat doe ik, maar dan kan ik er alsnog niks mee ( foutmelding geen toegang ) terwijl ik dus wel mijn andere externe schijf kan benaderen.

Iemand een idee??
https://www.jelmergremmen.nl

Nikon F3 (en Olympus)
Gebruikersavatar
JJG

Forumlid
Berichten: 1404


Locatie: Deventer.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: SSD schijf aan netwerk toevoegen

Berichtdoor EdvandeZilver » zo nov 18 2018 7:31 pm

- Zorg dat je onder computereigenschappen de PC's onder de zelfde werkgroep hebt benoemd
- Uitgaande dat je zelf de beheerder van de Win10 PC bent met volledige rechten
- Rechtsklik op het buroblad van de XP machine op het icoon "Deze Computer"
- In het verschijnende contextvenster klik op "Netwerkverbinding maken"
- kies een schijfletter achter "Station:"
- Blader naar je netwerkmap: \\computernaam_van_je_win10_pc\sharenaam (of blader erheen en selecteer de betreffende share)
- - zet de vinkjes aan bij "Opnieuw verbinding maken bij aanmelden" en bij "verbinding maken met andere referenties"
- Vul in het volgende venster de referenties in van je Win10 PC "win10_pc\je_gebruikersnaam" en het wachtwoord
- Plaats vinkje bij "Mijn referenties onthouden" en klik "OK"
Als het goed is zie je in de verkennen van de XP PC een schijfletter verschijnen en heb je voldoende lees en schrijfrechten.

Zorg wel dat je Win10 PC aanstaat voordat je de XP PC opstart, anders krijg je een foutmelding dat een netwerkmap niet beschikbaar is oid.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: SSD schijf aan netwerk toevoegen

Berichtdoor JJG » zo nov 18 2018 11:03 pm

Dank je voor je uitgebreide antwoord Ed! Ik ga het van de week proberen!
https://www.jelmergremmen.nl

Nikon F3 (en Olympus)
Gebruikersavatar
JJG

Forumlid
Berichten: 1404


Locatie: Deventer.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: SSD schijf aan netwerk toevoegen

Berichtdoor JJG » wo nov 21 2018 9:12 pm

Dank Ed! Het wijzigen van de netwerknaam, de verwijzing naar de netwerkmap instellen, opnieuw opstarten en klaar!
https://www.jelmergremmen.nl

Nikon F3 (en Olympus)
Gebruikersavatar
JJG

Forumlid
Berichten: 1404


Locatie: Deventer.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: SSD schijf aan netwerk toevoegen

Berichtdoor EdvandeZilver » wo nov 21 2018 9:23 pm

:thumbup:
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten