Lichtmeting met ringflitser voor (bijna) macro

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Lichtmeting met ringflitser voor (bijna) macro

Berichtdoor Boem » vr nov 23 2018 10:44 am

Ik fotografeer al jaren veel planten, ook grassen etc, uitsluitend in beschikbaar licht. Het laatste jaar probeer ik me ook wat meer toe te leggen op insecten. Omdat ik merk dat ik daarbij vaak licht tekort kom, en omdat ik wel eens wat heel anders wilde proberen, heb ik een tweedehands ringflitser gekocht (Nissin MF 18). Ik ben nu wat aan het stoeien, onder andere met auto, TTL en handmatig belichten maar in het macro bereik (vergroting 1:2 - 1:1) lijkt de TTL belichting niet goed te werken en worden de foto’s te donker. Met handmatige instelling van de flitsintensiteit lukt het me wel om voldoende licht op het onderwerp te krijgen. Ook op iets grotere afstanden, bij een vergrotingsmaatstaf van ca 1:3 of kleiner, werkt het prima dus ik de ttl functie lijkt op zich wel goed te werken. heb

Doe ik iets fout of is er een algemene reden dat TTL niet goed werkt bij macro flitsen?
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lichtmeting met ringflitser voor (bijna) macro

Berichtdoor oud0001 » vr nov 23 2018 11:57 pm

Volgens mij is het de bedoeling dat je bij maro de finemacro functie gebruikt om het een en ander in te stellen. Dat is het rode symbool. In de A stand schiet je vol automatisch TTL. In de TTL stand schiet je ook TTL, maar dan kun je nog compenseren en meer of minder licht toevoegen of wegnemen. Ik denk dat je daar in de min staat ingesteld. Dit staat op Blz 13 en 14 van de handleiding. Daar staat ook hoe je dit kunt veranderen tussen -3 en +3 stops.
oud0001



Onderwerp:

Re: Lichtmeting met ringflitser voor (bijna) macro

Berichtdoor Boem » di nov 27 2018 9:17 pm

Dank je, dat had ik al gezocht en dat lukt idd. Maar dat is volledig handmatig flitsen en ik had nou net gehoopt dat ik iets meer automatisch zou kunnen werken in het veld. Nou ja, maar eens even gaan oefenen dan.
Z6 met allerlei lenzen voor langzaam fotograferen

Flickr Boem
Gebruikersavatar
Boem

Clublid
Berichten: 425


Locatie: Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lichtmeting met ringflitser voor (bijna) macro

Berichtdoor oud0001 » wo nov 28 2018 2:54 am

In de A stand schiet je volautomatisch TTL!!
oud0001




Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten