Fotobewerkings opdracht - 4

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 4

Berichtdoor DannySan » ma nov 26 2018 7:25 pm

Hoi allemaal, bedankt voor jullie opmerkingen en aanvullingen in dit topic.
Helaas lieten (en laten) de omstandigheden het niet toe om heel veel tijd vrij te maken voor topics zoals dit.
Ik vind het heel leuk om te doen, maar moet er inderdaad wel tijd voor kunnen maken (ik dacht, ik ben je alvast even voor @Vincent :wink: ).

Ik zal de inzendingen hieronder publiceren, en dan zet ik het geheel even op pauze; of nodig iemand anders van harte uit om het topic voort te zetten. Bedankt voor jullie geduld, ik ga straks weer de nachtdienst in :? :lol:

1: Inzending wiebeterpstra:
Afbeelding
Ik heb bij dit beeld gekozen voor een werkwijze met behulp van Kanaalmixers in Photoshop.
Allereerst heb ik de NEF door Capture NX-D gehaald voor de kleurcorrectie, die stap was heftig, maar wel te verwachten gezien de opnametijdstip.

Ik heb gekozen voor zwart-wit omdat de kleuren versie zoveel kleur bevat dat dit teveel zou afleiden in het eindresultaat. De hoeveelheid en diversiteit kleur geeft wel weer veel mogelijkheden in de conversie naar een monochroom beeld.
De uitsnede heb ik bepaald op 16:9 omdat de meesten dit beeld puur digitaal bekijken/beoordelen, heb bij de uitsnede de aanmeerpalen rechts weg gelaten uit het beeld omdat deze niet veel toevoegen, en het geheel een rustigere uitstraling krijgt. ( luchten en water lopen rechts nog denkbeeldig door, buiten beeld )
Al doende is dit voor mij weer een fijne bezigheid, om zo m'n conversietechniek bij te kunnen schaven in Photoshop.


2: Inzending VGE:
Afbeelding
Camera RAW + PS
Minimale crop. Schuifjes gebruikt voor schaduw, licht, wit en zwart tinten om contrast te creëren. Wit balans vooral wat meer naar blauw. Lokale aanpassingen met brush.


3: Inzending Tuihanti:
Afbeelding
Mijn doel was een mooie ochtendplaat waarbij je de schemering nog waarneemt en dus wat meer lowkey. Ik heb hiervoor, in Lightroom 6.14, de volgende bewerkingen gedaan:
Uitsnede 16:9
Standaard: Witbalans 5000 Kelvin, Schaduwen +90, Helderheid +20, Verzadiging +20
Details: Details 50, Straal 0.5, Details 100
Lenscorrecties:
Kleurafwijking verwijderen aangevinkt
Correcties profiel inschakelen aangevinkt
Transformatie: Automatisch en uitsnede behouden aangevinkt
Effecten: Hoeveel -15
Camerakalibratie: Camera Neutral


4: Inzending Robert:
Afbeelding
Deze foto sprak mij direct aan, veel mogelijkheden om te bewerken. Ingelezen in lightroom, automatische instelling, met de volgende wijzingen:
belichting aangepast van +0,56 naar 0
contrast aangepast van -16 naar -6 (Lightroom neemt iets teveel contrast weg)
zwarte tinten (die clippen) aangepast van -18 naar 0
helderheid van 0 naar 15 (microcontrast)
foto iets rechtgezet dmv verticale tranformatie van 0 naar -18
onderzijde iets afgesneden ca 15-20%
Toen bedacht ik mij de foto iets blauwer te maken, ingelezen in luminar, filter afternoon, type Dallas, ca 25%. Ik ben benieuwd naar de andere uitvoeringen.


5: Inzending MarcB:
Afbeelding
Dit zijn de bewerkingen die ik heb gedaan in Lightroom:
Kleurtemperatuur warmer gemaakt en magenta toegevoegd
Hooglichten omlaag en Schaduwen omhoog gebracht
Wit- en zwartpunt aangepast
Vibrance en Saturation verhoogd
Radiaalfilter over de bewolking en Kleurtemperatuur verder verhoogd evenals de Tint
Foto rechtgezet
Verscherping aangebracht.


6: Inzending Johan van Veelen:
Afbeelding
De belangrijkste stappen die ik heb gezet bij het bewerken van deze foto, zijn het - met behulp van hulplijnen - rechtzetten van de vertekening in de foto. Ik heb contrast toegevoegd, de hooglichten teruggenomen en de witte tinten aangezet.
Met een gradueel filter heb ik de lucht wat aangezet.
In het HSL-paneel heb ik de saturatie van oranje fors opgetrokken. Ook de verzadiging van het blauw heb ik iets verhoogd.
Met radiaalfilters over de palen rechts en over de gebouwen en schepen heb ik in die delen de belichting wat opgetrokken.
Ik heb lang getwijfeld over het croppen van de foto. Uiteindelijk heb ik alleen links een kleine strook weggeknipt waardoor de witte boot is verdwenen.


7: Inzending JerryBig:
Afbeelding
Bewerking in DxO Photolab:
Automatisch: lens correcties
Gebouwen rechtgezet met parallel correctie
Smart lighting 25% - 'Spot weighted' op gebouwen plus boten voorgrond.
Clearview 24%
Witpunt iets verschoven (241)
Water wat opgehaald met gradient correctie, tevens wat contrast toegevoegd
Pijlers rechts lokaal iets opgehaald
Verscherping: Intensity 120
Bij gesneden op 16:9
Ik ben nog druk aan het experimenteren met de software en ben nog niet zo thuis in alle bewerkingsmogelijkheden. Probeer foto's wel altijd een beetje realistisch te houden.


8: Inzending JDPix:
Afbeelding
Ook voor opdracht 4 heb ik de foto bewerkt met Lightroom en wel als volgt:
Foto rechtgezet (guided)
Formaat naar verhouding 16:9
Exposure +0,64
Shadows +40
Clarity +25
Vibrance +33
Saturation: Aqua +2, Blue +32
Sharpening +69
Chromatic abberation removed
Profile corrections enabled


9: Inzending Jantje1972:
Afbeelding
Wat ik heb gedaan, plaatje rechtgezet, beetje aan de schuifjes geduwd en getrokken en sensorvlekken weggepoetst vervolgens een beetje kleur toegevoegd naar gevoel....

10: Inzending henkprak:
Afbeelding
In LR de lucht bewerkt en sensorvlekken verwijderd, verder in zijn totaliteit iets opgelicht en de foto rechtgezet.

11: Inzending henkk:
Afbeelding
Toelichting:
De foto is tegen de avond gemaakt en de sfeer van zonsondergang wil ik daarom bewaren. De witbalans vraagt daarom extra aandacht. De wolk is een belangrijk beeldelement naast de schepen in de haven.
Bewerkingsstappen:
Ik heb de foto lokaal opgeslagen.
Opnemen in catalogus Photoshop Elements Organizer.
Bewerken met Photoshop Elements 2018 Editor.
1. Openen met Adobe Camera Raw
1.1. Het dynamisch bereik was niet helemaal benut. Daarom belichting aangepast tot beperkt clippen in hooglichten (wolken, zijkanten schepen) (+1 stop)
1.2. Wit verminderd met – 67 om het clippen er weer uit te krijgen
1.3. Lokaal contrast met + 15 verhoogd (op het oog op 100 %)
1.4. Zwart verminderd met -15 om echt zwart te krijgen
1.5. Verscherpen:
1.5.1. Hoeveelheid +50
1.5.2. Straal 1,0
1.5.3. Details 33
1.5.4. Masker 67
1.6. Geen ruisreductie nodig
1.7. Witbalans gezet op paal achter TX94 (in schaduw) > 6500 K (witbalans op stuurhut in schaduw geeft vergelijkbare waarde)
1.8. Afbeelding openen
2. Bewerkingen in PSE2018 Editor en Nik collection
2.1. Perspectief – 8 graden om huisjes links recht te krijgen
2.2. 16x9 uitsnijden zodat bootje links eraf valt en voorgrond minder overheersend is; zorgen dat wolk goed in beeld blijft
2.3. Viveza 2: beetje curve bewerken
2.4. Witbalans gecontroleerd > in orde
2.5. Dfine 2: automatisch profiel geeft iets gladder beeld
2.6. Sharpener Pro 3:
2.6.1. 33% adaptief scherper maken
2.6.2. 15% sterkte uitvoer
2.6.3. 15% structuur
2.6.4. 15% lokaal contrast
resultaat is overall meer contrastrijk beeld
2.7. Viveza 2: 3 controlepunten op de boeg van TX 94 zodat de blauwe kleur van de romp wordt afgebeeld:
2.7.1. helderheid + 40%
2.7.2. groen + 20%
Eén laag maken; grootte beperken tot 1920; opslaan als JPEG max. kwaliteit.


12: Inzending gvdnberg:
Afbeelding
de volgende aanpassingen, allen in Lightroom Classic CC:
Cameraprofiel Adobe Landschap geselecteerd
Belichting +1 stop
Schaduwen +40
Lensprofiel ingeschakeld
Kleine correctie om foto recht te zetten
Vertikaal perspectief -30 om huizen echt recht te zetten
Uitsnede weer rechthoekig gemaakt
Kleurtemperatuur naar 6600 (eigenlijk per ongeluk)
Verzadiging naar +9
Witte tinten naar +30
Gradueel filter ongeveer op de waterlijn: onderste deel +0,4 stop
Boot links afgeknipt
Meerpalen rechts afgeknipt
Uitsnede 16:9 gemaakt


13: Inzending evelakes:
Afbeelding
In lightroom geladen en schaduwen opgewerkt meer contrast erin gebracht lens correctie toegepast beetje gespeeld met eigen sausje en over gebracht naar
Topaz FX Jpeg enhanced zonlicht uit 1 hoek versterkt en dan naar mijn smaak gebracht.


14: Inzending Jan24
Afbeelding
Niet heel veel aan bewerkt. Wat in Lightroom geschoven en daarna nog even door Picasa 2 gehaald. Maar eigenlijk niet heel extreem.
Laatst gewijzigd door DannySan op wo nov 28 2018 7:35 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 4

Berichtdoor gvdnberg » ma nov 26 2018 8:40 pm

Wat leuk om zoveel verschillende bewerkingen te zien!! Ik raak er enthousiast van! Daarbij krijg ik ook een idee om via een kleine wijziging dit initiatief door te laten gaan, zonder belasting van één specifiek persoon:

Wat zouden jullie ervan vinden om als volgt verder te gaan:
Iemand X stelt een foto beschikbaar en plaatst deze op het forum hier ergens, bv in een nieuw draadje fotobewerkings opdracht nr.5. Tevens vraagt hij/zij wie er belangstelling heeft om mee te doen met een eigen bewerking. Via pb ontvangt X van de mensen die zich aanmelden een e-mailadres waar via bv WeTransfer het NEFje naar toe gestuurd kan worden. Dan kunnen de aangemelde personen hun bewerking doen en de foto uploaden zoals ook eerder gebeurde. De link naar de foto naar X sturen en vervolgens kan X dan de bewerkingen downloaden en hier plaatsen. En daarna is het de beurt aan een volgende persoon die het initiatief neemt voor een volgende foto.
Op die manier kunnen we ons allemaal een keer inzetten om de foto beschikbaar te stellen, bijvoorbeeld met een foto die we zelf niet goed krijgen of waarvan we andere interpretaties willen zien. En daarbij is het dus niet steeds dezelfde persoon die het werk moet doen.

Allereerst mijn vraag of Danny met bovenstaande in kan stemmen en vervolgens of de huidige deelnemers op de nieuwe manier hiermee verder willen. Ik vergelijk het een beetje met de fotoraadsels die een trouwe groep deelnemers heeft. Daar wordt ook bij toerbeurt een raadsel aangedragen.

Graag jullie reacties! Ik wil de eerste foto wel beschikbaar stellen als jullie verder willen op deze manier.

Groeten ,

Gert
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 4

Berichtdoor DannySan » ma nov 26 2018 8:46 pm

Hoi Gert, een iets andere maar geen foute insteek; gezien mijn voorstel al naar een ieder om dit voort te zetten vanwege tijdsgebrek aan mijn zijde vindt ik dit een goede idee!
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 4

Berichtdoor jan24 » ma nov 26 2018 8:52 pm

Mijn inzending zie ik er helaas niet bij staan. Schijnbaar verkeerd geüpload, of iets dergelijks. :?
Mocht iemand toch interesse hebben, hier alsnog te downloaden:

https://jan24.stackstorage.com/s/NIz61mlo0rDwRhN
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1790


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 4

Berichtdoor DannySan » ma nov 26 2018 9:03 pm

Hoi Jan, ik moet nu helaas weg; zal er morgen ochtend even naar kijken ok?
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 4

Berichtdoor Robert » ma nov 26 2018 9:04 pm

Ik wil hem er wel even bij plaatsen, Jan zie mijn PB.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 4

Berichtdoor DannySan » di nov 27 2018 3:59 pm

jan24 schreef:Mijn inzending zie ik er helaas niet bij staan. Schijnbaar verkeerd geüpload, of iets dergelijks. :?
Mocht iemand toch interesse hebben, hier alsnog te downloaden:

https://jan24.stackstorage.com/s/NIz61mlo0rDwRhN


Hoi Jan, ik heb het nog even nagekeken maar heb geen pb van jou ontvangen dus vandaar dat deze er niet bij stond.
Als je me nog een pb wilt sturen met je beschrijving van bewerking (en eventueel onderbouwing) plaats ik 'm straks er bij :thumbup:
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 4

Berichtdoor jan24 » di nov 27 2018 9:27 pm

Zowel Robert als Danny vandaag een PB gestuurd.
Maar beiden blijven bij mij in Postvak uit hangen. En zijn naderhand niet terug te vinden bij de verzonden items. Zo ook mogelijk mijn PB van 25-10. Vreemd, want in het verleden kon ik schijnbaar wel probleemloos een PB stiuren.

Maar dit is mijn bescheiden toelichting bij mijn bewerking:

ik heb wat geschoven in Lightroom en de finishing touch in Picasa2.
De foto op zich vond ik eigenlijk wel mooi en goed genoeg. Daarom de nadruk gelegd op een wat creatievere benadering.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1790


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 4

Berichtdoor jan » di nov 27 2018 9:58 pm

jan24 schreef:Zowel Robert als Danny vandaag een PB gestuurd.
Maar beiden blijven bij mij in Postvak uit hangen. En zijn naderhand niet terug te vinden bij de verzonden items. Zo ook mogelijk mijn PB van 25-10. Vreemd, want in het verleden kon ik schijnbaar wel probleemloos een PB stiuren.

Zodra de PB is gelezen gaat deze van postvak "uit" naar "verzonden items".
Dus niets aan de hand.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4304


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 4

Berichtdoor justme » di nov 27 2018 10:02 pm

Als ik mag aftrappen, vind ik (m’n eigen buiten beschouwing latende :prost: )
Degene van JerryBig vind ik het meest natuurgetrouw en geen afbreuk doen aan de ‘negatief’ AKA het RAW bestand.

Daarnaast vind ik de uitsnede van Gert interessant, zodoende dat ik m eigenlijk nog wel meer zou willen bijsnijden:

De boot van links er net aan af, net tot de aanmeerpalen. En de rechterzijde tot net aan het laatste schip in het rijtje.
Hierdoor krijgt de rij boten veel meer aanzien/aandacht en ontstaat er voor mij een mooie lijn vanuit het midden naar rechts, langs de rij boten.

Voor de overige foto’s kan ik weinig op vinden behalve dat er een paar beste uitschieters tussen zitten, te extreem te veel verzadigd, en weinig detail in donkere gebieden.
De bewerking van jou, Jan24, begrijp ik niet zo. Dat er alleen in het midden kleur is en niet verder in de scène.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 4

Berichtdoor gvdnberg » wo nov 28 2018 9:02 am

Erg mooi om de verschillende interpretaties te zien. Een paar stappen vind ik wel essentieel in deze foto:
1. Rechtzetten, zonodig met perspectief controle voor de huizen links
2. Net voldoende correcties om de donkere partijen detail te geven
3. Beïnvloeding van de lucht, wat tot heel diverse resultaten kan leiden
4. Delen afsnijden om de botenrij meer accent te geven.
5. Verscherping waar nodig, bv de gebouwen links
Naar mijn smaak heeft Henkk het mooiste resultaat bereikt, maar ook met verreweg de meeste stappen. De bereikte verscherping is duidelijk mooier naar mijn mening.
De zwaar aangezette luchten refereren mijns inziens aan de Grote Meesters uit de schilderkunst, maar hebben niet mijn voorkeur. De luchten van Robert en JDPix vind ik het mooist, geen magenta zweem of te oranje/gele zweem, toch mooi natuurlijk.
Ook voor mij geldt dat de zwart/wit versie met een kleurig centrum niet mijn voorkeur heeft.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 4

Berichtdoor henkk » wo nov 28 2018 6:27 pm

Dank Gert ! Er waren wat meer stappen nodig omdat het een voor mij vreemde foto was met een aantal bijzondere eigenschappen qua licht en uitlijning. Aan de lucht heb ik overigens niets specifieks gedaan. De verscherper die ik gebruik van Nik Collection doet ook veel voor het algemene contrast/de scherpte indruk (hangt een beetje van de foto af in welke mate).

Ik vind het rechtzetten van de huizen links wel cruciaal; verder een goede kleurtemperatuur en belichting; zorgen dat de kleuren van de schepen er uit komen; croppen om wat 'afleiding' uit het beeld weg te halen (evt. inclusief de meerpalen rechts); ander formaat om teveel aan lucht of water te vermijden.

De inzendingen van Robert, Tuihanti, JerryBig en JDPix spreken mij ook wel zeer aan en tot slot ook die van Gert (alhoewel ik de belichting links/rechts wat uit balans vind). Over smaak valt niet te twisten dus ik wil de andere zeker niet tekort doen!

Wat betreft het vervolg vind ik het voorstel van Gert wel aanspreken, ook omdat de inbrenger dan aan de lat staat voor de terugkoppeling. Nu komt alles op Danny aan en dan ontstaat gemakkelijk een knelpunt met andere prioriteiten. Ik zou wel graag van de indiener horen waarom de foto zo gemaakt is (bijv. waarom deze met f/20 is gemaakt).

Groet, Henk.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 4

Berichtdoor stouten » za dec 01 2018 1:45 pm

henkk schreef: Ik zou wel graag van de indiener horen waarom de foto zo gemaakt is (bijv. waarom deze met f/20 is gemaakt). Groet, Henk.



Over de foto: deze is gemaakt s'ogtends om 6.12 uur dus tijdens zonsOPkomst.


Deze foto is min of meer spontaan ontstaan, vandaar ook F20 ISO50, ik heb gewoon afgedrukt waarop de camera stond na een experiment met een Helios lens waarbij de camera is blijven hangen op F20.
Nikon Z7 Nikon 24-70 4S - Nikon D800- Sigma 24-105 ART - Nikon D7500 - Sigma 15-30EX- Sigma 17-70 OS-
Sigma 150-600 sport - Sigma 105 F2.8 macro OS HSM-
Triopo flitsers
Velbon tripod- Redged tripod- Monfrotto tripod
Redged monopod
stouten

Forumlid
Berichten: 162


Locatie: Den Burg Texel
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 4

Berichtdoor gvdnberg » za dec 01 2018 3:21 pm

En Stouten, wat vind je van de bewerkingen??
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Fotobewerkings opdracht - 4

Berichtdoor justme » za dec 01 2018 5:48 pm

+1 ;)
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten