4K / 31” Monitor voor fotobewerking

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

4K / 31” Monitor voor fotobewerking

Berichtdoor MarcB » zo dec 09 2018 11:53 am

Binnenkort wil ik een andere monitor aanschaffen voor fotobewerking. Nu twijfel ik tussen een 27” (2560x1440 pixels) of een 4K monitor van 31” (3840x2160 pixels).
Het 4K model zal de iconen en tekst zeer klein weergeven echter door scaling in Windows10 is dit aan te passen. Echter, of fotobewerking d.m.v. Lightroom of Photoshop een goede combinatie is met een 4K monitor weet ik niet.

Zijn hier gebruikers met ervaring in het gebruik van 31” / 4K in combinatie met fotobewerkings programma’s? Of, kan je toch beter gaan voor 27” met 2560x1440 pixels :?:
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 4K / 31” Monitor voor fotobewerking

Berichtdoor Richard » zo dec 09 2018 1:07 pm

Vanavond kan ik een schermkopie plaatsen van Lightroom / Photoshop op Ultrawide gaming resolutie (3440x1440). Inderdaad gescaled onder Windows 10.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 4K / 31” Monitor voor fotobewerking

Berichtdoor RVK » zo dec 09 2018 3:13 pm

1,5 jaar geleden had ik dezelfde keuze maar toen vond ik het 4 k scherm niet prettig, Scaling van Windows 7 ging niet zo best (zal wel aan mijn kennis gelegen hebben) en beeldopbouw van grote pano's was langzaam (misschien ligt dat dan weer aan de GPU ?) Sommige programma's hadden veel moeite met 4K bv Easyhdr was vrijwel niet te gebruiken door de zeer kleine lettertjes.
Gekozen voor een Eizo 27" 1440 x 2560 (CX275, de prijs van 4K was toen nogal onsympathiek) en dat werkt met PS prettig met als bijkomend voordeel dat deze monitor zelf ijkend is . Maar misschien is het intussen verbeterd (oa. Window 10) en werkt het nu wel beter

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 952


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 4K / 31” Monitor voor fotobewerking

Berichtdoor Richard » zo dec 09 2018 4:33 pm

Schaal aanpassen op Windows 10 gaat goed - behalve als je er mee op een bureaublad op afstand met SAP moet werken. Dat gaat mank op een Windows 2016 server. Pb me maar als je daar meer info over wil.

De keuze was een scherm wat in de bestaande kast kan met 2 HDMI aansluitingen en een aansluiting voor de pc. Dat is een 34" UWG geworden - bioscoop films gaan daar mooi volledig op. 8)

De beloofde scherm kopieën:

Afbeelding
uwg_lightroom op Flickr

Afbeelding
uwg_photoshop op Flickr
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 4K / 31” Monitor voor fotobewerking

Berichtdoor MarcB » zo dec 09 2018 6:13 pm

Bedankt voor de reacties.

@Richard, je gebruikt een scaling van 200% op een resolutie van 3440x1440? Hoe gaat dit bij Lightroom? Enig idee hoe dit gaat op 4K dus bij 3840x2160?
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 4K / 31” Monitor voor fotobewerking

Berichtdoor Richard » zo dec 09 2018 9:30 pm

MarcB schreef:@Richard, je gebruikt een scaling van 200% op een resolutie van 3440x1440? Hoe gaat dit bij Lightroom?

Zo:
Richard schreef:Afbeelding
uwg_lightroom op Flickr

MarcB schreef:Enig idee hoe dit gaat op 4K dus bij 3840x2160?

Scherminstelling liet tot 225% zien. 200% is best al groot. Deze monitor gebruiken we vooral als tv.
Je grafische kaart zal het aan moeten kunnen, een 2e monitor er bij in deze opstelling vertikt Windows - start niet op. Nog een nadeel met deze opstelling is dat BIOS niet wordt getoond - moet ik daar in zijn, dan moet er van monitor worden gewisseld - naar één met een lagere resolutie. Bijvoorbeeld om van wat anders dan de harde schijf op te starten.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 4K / 31” Monitor voor fotobewerking

Berichtdoor imaginary_nl » zo dec 09 2018 10:01 pm

Het niet kunnen zien van de bios is omdat deze alleen op de primaire monitor op de videokaart getoond wordt. Waarschijnlijk is jouw monitor de secundaire, wat voor de verdere werking niet uitmaakt.

Videokaart moet uiteraard geschikt zijn voor de resolutie.
Ik gebruik zelf 3 monitoren (met 3 videokaarten) en Windows 10 start hiermee prima op. Het kan wat uitzoekwerk zijn.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten