B en W ND 110

Discussies over filters

Onderwerp:

B en W ND 110

Berichtdoor janjan33 » ma nov 26 2018 2:53 pm

Ik heb een Nd110 filter van B en W.
Deze zorgt voor een flinke magenta kleuring op de foto's.
Volgens een fotokennis van me moet het een warme tint geven.
Ik ben aan het testen en heb gezien dat ik ook wat moet overbelichten. Ik kom op 11,333 stops.
Nu mijn vraag. Heb het filter op internet gekocht bij een zaak in Duitsland en een redelijke prijs (160 euro) betaald, wel een gerenommeerde zaak. Zou het filter "namaak" kunnen zijn?
Het doosje heb ik niet meer.
Afbeelding
janjan33

Forumlid
Berichten: 56


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: B en W ND 110

Berichtdoor gijs sandberg » ma nov 26 2018 3:01 pm

Jan,
re: kleuring
Treedt die verkleuring ook op bij een handmatig gemeten/ingestelde witbalans ?
B+W staat bekend als A-merk, maar van neppers heb ik nog niet gelezen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: B en W ND 110

Berichtdoor janjan33 » ma nov 26 2018 3:09 pm

Ik heb de witbalans op automatisch staan.
janjan33

Forumlid
Berichten: 56


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: B en W ND 110

Berichtdoor jan » ma nov 26 2018 3:31 pm

Het is denk ik voor dit filter geen onbekend probleem. In 2012 is er ook al eens over geschreven op dit forum. Lees hier ook even verder.

Ander ding is keurzweem met ND filters, de variabele hebben er meer last van als de vaste filters.
Een grijskaart in beeld en achteraf zo gefixt.

Wat ook aanzienlijk helpt is het oculair dicht zetten. Sommige camera's hebben een ingebouwd schuitje, anders het dekseltje gebruiken dat in de doos zat (oogschelp verwijderen) scheelt de wereld.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Online
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4306


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: B en W ND 110

Berichtdoor janjan33 » ma nov 26 2018 3:40 pm

Wel interessant dat er ook een magentazweem in zit in het topic van 2012.
Met een grijskaart heb ik het ook getest en inderdaad snel gefixed.
Maar......dat betekent dat als ik een ondergaande zon aan het fotograferen ben waarbij het licht steeds verandert, steeds de grijskaart moet fotograferen en daar is dan weer niet zoveel tijd voor. De opname duurt lang en het verwerken ervan ook.
Het oogje op het oculair afplakken gaf voor mij geen ander resultaat.
janjan33

Forumlid
Berichten: 56


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: B en W ND 110

Berichtdoor gvdnberg » zo dec 16 2018 10:30 am

Er zijn een aantal filterfabrikanten die met de sterk reducerende filters, dus ongeveer boven de 4 a 5 stops, een duidelijke verkleuring geven. Daarbij maakt het niet uit of je over schroeffilters of schuiffilters praat. Ergens op het internet is er een vergelijking tussen een aantal filters gemaakt door Vaans Ruijten (http://www.fotograaf-venlo.eu/blog/) daar vind je veel informatie en testresultaten.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: B en W ND 110

Berichtdoor stouten » zo dec 16 2018 12:06 pm

het kan ook aan de auto witbalans liggen, bij mijn ND16 gebruik ik 5900 terwijl de ND8 op 5400 staat.

Dit heb ik na meerdere experimenten pas goed gekregen.
Nikon Z7 Nikon 24-70 4S - Nikon D800- Sigma 24-105 ART - Nikon D7500 - Sigma 15-30EX- Sigma 17-70 OS-
Sigma 150-600 sport - Sigma 105 F2.8 macro OS HSM-
Triopo flitsers
Velbon tripod- Redged tripod- Monfrotto tripod
Redged monopod
stouten

Forumlid
Berichten: 162


Locatie: Den Burg Texel
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: B en W ND 110

Berichtdoor gvdnberg » zo dec 16 2018 3:37 pm

dat betekent dat je dus al aan het corrigeren bent als je fotografeert met die filters. De witbalans is een vast gegeven, op elke camera zou 5900 een gelijke kleur moeten geven, het is namelijk de kleurtemperatuur.
Jouw verhaal betekent dat je met witbalans stand X een gewone foto maakt en dan het filter plaatst waardoor je de witbalans moet aanpassen om geen kleurverschil te krijgen. Mijns inziens heet dat corrigeren.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: B en W ND 110

Berichtdoor weimaraner » di dec 18 2018 10:29 pm

Ik heb jarenlang dezelfde filter gebruikt, inderdaad ook met een magenta verkleuring.
Makkelijkste is om in RAW te schieten en de witbalans aan te passen tijdens de nabewerking.
Nu werk ik overigens met de BigStopper en ook die geeft een verkleuring. Camera zet ik daarbij altijd op 10000K om een beetje neutraal resultaat te krijgen (maar ook daar pas ik e.e.a. nog aan tijdens de nabewerking).
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2292


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: B en W ND 110

Berichtdoor MartinT » di dec 18 2018 10:45 pm

gvdnberg schreef:Er zijn een aantal filterfabrikanten die met de sterk reducerende filters, dus ongeveer boven de 4 a 5 stops, een duidelijke verkleuring geven. Daarbij maakt het niet uit of je over schroeffilters of schuiffilters praat. Ergens op het internet is er een vergelijking tussen een aantal filters gemaakt door Vaans Ruijten (http://www.fotograaf-venlo.eu/blog/) daar vind je veel informatie en testresultaten.



Dit is een verouderde test met maar één soort Lee filter. Tegenwoordig hebben ze ook volledig neutrale filters, de ProGlassIRND lijn.
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: B en W ND 110

Berichtdoor gvdnberg » di dec 18 2018 11:06 pm

Dat zou heel goed kunnen Martin. In ieder geval geeft de test aan dat er verkleuring voorkomt. Ik heb nog geen tests gezien van de nieuwe Lee Proglass filters, maar het klinkt veel belovend.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: B en W ND 110

Berichtdoor janjan33 » zo dec 23 2018 12:38 am

Dank julle voor de reacties.
Verkleuring lijkt wr toch wel zeker bij te horen.
Heb inmiddels met de camera op 10000 kelvin getest en dat verbetert de resultaten aanzienlijk.
janjan33

Forumlid
Berichten: 56


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten