Chernobyl en pripyat reis

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

Re: Chernobyl en pripyat reis

Berichtdoor MarcoEos70D » ma dec 24 2018 1:44 pm

Zolang er geen straling gemeten wordt, kan je er dus prima naar toe. Het is nou ook niet echt alsof je daar overal mag komen...
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Chernobyl en pripyat reis

Berichtdoor marcel.b » ma dec 24 2018 1:52 pm

Er worden hier georganiseerde foto reizen naar toe gemaakt. Zou het echt een gevaar opleveren dan lijkt mij niet dat het toch wel gedaan wordt. Het is wel zo dat niet overal in het gebied gekomen mag worden. Er zijn met een beetje googlen ook genoeg foto's van het gebied te vinden. Ik wens je ieder geval veel plezier mocht je er naar toe gaan!

Verstuurd vanaf mijn SM-N960F met Tapatalk
D4, Nikon glas, Feisol.
Fuji XT 1
Gebruikersavatar
marcel.b

Forumlid
Berichten: 3877


Locatie: Spijkenisse
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Chernobyl en pripyat reis

Berichtdoor oud0001 » ma dec 24 2018 2:38 pm

Klopt, de oliefantsvoet ligt er nog steeds onder de 2 sarcofagen die de boel moeten binnen houden. De straling bij de voet is acuut dodelijk en veroorzaakt stralingsziekte. Dan vallen na 6 weken je tanden uit je gezicht, je haar valt er ook van af en dan ga je dood. Dat klopt helemaal, maar daar kom je dus niet, al ga je op je kop staan en betaal je duizenden eurootjes extra. Niemand wil daar naartoe.

Zeker wordt daar gemeten, maar wat relatief veilig is, kun je bezoeken.
Zeker is daar nog straling hoger dan achtergrondstraling, maar dodelijk is het niet en als je er niet te lang blijft hoeft dat geen probleem te zijn. Mensen die er regelmatig komen, zoals radiologen, gidsen of stralingsdeskundigen hebben geigertellers en dosimeters. Daarnaast wordt er constant onderzoek gedaan naar de straling en de effecten op alles wat leeft.
Ze weten precies waar je kunt komen en hoe lang dat relatief veilig is. Dat betekend niet dat je er niets van kunt krijgen over een jaar of 30, maar de kans is verwaarloosbaar klein, alleen niet 0. Er is geen 100% garantie.

Even de angst voor straling relativeren:
Eet je wel eens een banaan? Wil je dat nooit meer doen want die zijn per definitie radioactief!!
Zoek het maar op. Dat komt door het kalium in de banaan die licht radioactief is.
Met elke banaan eet je ongeveer 0.1 microsievert aan radioactief materiaal. Kalium is lichtradioactief en heb je nodig voor een goede hartfunctie. Zo zwart/wit is dat dus niet gesteld met radioactieve straling.
Ik zou willen dat ik me dat reisje kon permitteren. ;-)

Verder heb je nog achtergrondstraling. Uit de grond opstijgend radium gas etc. Radiumverf verwerkt in oude klokken en wekkers of lampenkousjes. Zelfs objectieven hebben soms radioactief thorium in het glas. Die hebben dan een goudkleurige gelige gloed. Ik heb er zelf een paar zoals o.a. de Micronikkor 200mm f4 Ai. Je vindt overal straling als je er naar zoekt. Ook in Nederland. De toxiciteit van straling is net zoals bij elk gif afhankelijk van de hoeveelheid straling over welke tijdsduur en welk type. Alfa, bèta of gamma straling. Straling wordt gemeten over tijd. X uSv/h, als de gemeten stof bekend is zoals in de meeste gevallen bij kerncentrales zoals bij Chernobyl. De gemeten isotoop is dan Cesium 137. Indien de isotoop niet bekend is ga je tikken per seconde of minuut tellen.

Dus maak je niet zo druk om staling. Doe er wat kennis over op. Misschien ga je het dan nog interessant vinden ook. ;-)
oud0001



Onderwerp:

Re: Chernobyl en pripyat reis

Berichtdoor erikboersbroek » ma dec 24 2018 3:00 pm

bcvthul schreef:Er is nu, onder een zeer dikke laag van beton, nog steeds een kernreactie gaande.


Waar heb je die kennis vandaan?
Gebruikersavatar
erikboersbroek

Clublid
Berichten: 133


Locatie: Culemborg
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Chernobyl en pripyat reis

Berichtdoor bcvthul » ma dec 24 2018 3:29 pm

erikboersbroek schreef:
bcvthul schreef:Er is nu, onder een zeer dikke laag van beton, nog steeds een kernreactie gaande.


Waar heb je die kennis vandaan?

Ik denk dat dit op internet wel te vinden is. Hier een voorbeeld:

https://www.vpro.nl/programmas/2doc/201 ... 4ever.html
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Chernobyl en pripyat reis

Berichtdoor marcel.b » ma dec 24 2018 3:47 pm

erikboersbroek schreef:
bcvthul schreef:Er is nu, onder een zeer dikke laag van beton, nog steeds een kernreactie gaande.


Waar heb je die kennis vandaan?
Jij kijkt nooit TV zeker........

Verstuurd vanaf mijn SM-N960F met Tapatalk
D4, Nikon glas, Feisol.
Fuji XT 1
Gebruikersavatar
marcel.b

Forumlid
Berichten: 3877


Locatie: Spijkenisse
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Chernobyl en pripyat reis

Berichtdoor René S64 » ma dec 24 2018 5:03 pm

Andre, bedankt voor jouw heldere uiteenzetting over de effecten van straling, wat betreft de olifantsvoet is dan ook betiteld als het gevaarlijkste plek op deze aardbol. Maar zoals geschreven is deze goed ingekapseld en afgeschermd middels beide sarcofagen.
Naar mijn mening zou je dan ook nooit meer in een huis moeten stappen waar gipsplaten zijn gebruikt, ook deze geven nog jaren lang straling af. Ook bij een vliegreis loop je straling op.
Wat de andere heren betreft, mijn vraag was of er mensen waren geweest en ervaring hadden opgedaan met tour organisaties en niet over of ik er wel of niet wat te zoeken heb ivm de aanwezige straling.
Een discussie die ik misschien in een ander draadje zou kunnen voeren.
Daarom graag het verzoek het te houden bij mijn vraag.

Groet,
René
Besmet met het NAS-virus, Intussen gevaccineerd met het Sony-vaccin.
René S64

Clublid
Berichten: 531


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Chernobyl en pripyat reis

Berichtdoor George Fennes » ma dec 24 2018 8:45 pm

Heren bedankt voor alle informatie.
Het moet daar redelijk veilig zijn om daar te vertoeven.
Ik ben benieuwd naar de ervaringen die onze forumleden daar opdoen.
En naar de foto's natuurlijk.

Voor iedereen die gaat heel veel succes en veel mooie fotomomenten toegewenst.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Chernobyl en pripyat reis

Berichtdoor MartinT » ma dec 24 2018 11:15 pm

Lezen is voor sommige mensen blijkbaar toch wel heel moeilijk :roll:
TS heeft nu al 2 keer gevraagd naar ervaringen van anderen in Chernobyl en wat krijgt hij?
Hierboven nieuwsgierigheid naar ervaringen die TS zelf nog moet opdoen(!) en ergens verder een lang verhaal uit Wikipedia of zo over straling.
Maar hij vroeg naar ervaringen....
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Chernobyl en pripyat reis

Berichtdoor oud0001 » di dec 25 2018 12:30 am

Blijkbaar heb jij er ook moeite mee, zelfs na 2 maal. ;-)
oud0001



Onderwerp:

Re: Chernobyl en pripyat reis

Berichtdoor René S64 » di dec 25 2018 10:38 am

TS heeft nu al 2 keer gevraagd naar ervaringen van anderen in Chernobyl en wat krijgt hij?
Hierboven nieuwsgierigheid naar ervaringen die TS zelf nog moet opdoen(!)

Wie weet Martin komt die nieuwsgierigheid wel voort uit het verlangen zelf ook eens zo'n trip te gaan ondernemen.
Nog een fijne kerst allen.
Besmet met het NAS-virus, Intussen gevaccineerd met het Sony-vaccin.
René S64

Clublid
Berichten: 531


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Chernobyl en pripyat reis

Berichtdoor hvds » di dec 25 2018 10:57 am

Hi Rene

Ben er twee keer geweest, erg indrukwekkend daar en heel veel fotografisch interessante onderwerpen. Vooral het dorp Pripyat en omgeving is meer dan doe moeite waard.
Bij de centrale is niet veel bijzonders (behalve dan de centrale) te zien, daarnaast is het stralingsniveau daar wat hoog......
Toen ik er was moest je een toegangsvergunning aanvragen en was er een maximum aan het aantal bezoekers.

Wat betreft de straling, die is daar niet te vermijden en overstijgt alles wat je omgevingsstraling kan en mag noemen. Tijdens het ongeluk is er heel veel radioactief materiaal(stof) in de omgeving terecht gekomen (ook in het dorp dus) dat is in de loop der jaren door wind en regen grotendeels in de bodem opgenomen maar nog net zo actief als toen.

Zorg als je daar bent dat je geen dingen aanraakt en overweeg je schoenen die dag voor het laatst te gebruiken.

Verdiep je in het verschil tussen straling en stralingsbesmetting.
Straling kan je beperken in tijd en intensiteit (afstand), besmetting neem je de rest van je leven mee naar huis

Groetjes
Nikon & Canon camera’s met glaswerkjes waar altijd wel wat beters voor te vinden zal zijn, maar waar ik best tevreden mee ben.

in the race for quality there is no finish line!
Gebruikersavatar
hvds

Forumlid
Berichten: 189


Locatie: Ridderkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Chernobyl en pripyat reis

Berichtdoor Peter » di dec 25 2018 10:31 pm

gaaf idee Rene !
hopelijk gaat het je lukken. Waanzinnige trip

geen ervaring (helaas)
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Chernobyl en pripyat reis

Berichtdoor René S64 » ma jan 21 2019 1:09 am

Zo, inmiddels is de vlucht en een tweedaagse tour naar de verboden zone geboekt.
De trip gaat begin april plaatsvinden, samen met een collega van mij.
Voor wie benieuwd is hoe we het ervaren zal ik als we weer terug zijn een kort verslagje maken met uiteraard de nodige foto's.
Besmet met het NAS-virus, Intussen gevaccineerd met het Sony-vaccin.
René S64

Clublid
Berichten: 531


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Chernobyl en pripyat reis

Berichtdoor MarcoEos70D » ma jan 21 2019 8:37 am

Graag, ik ben zeer benieuwd. Goede reis, sowieso!
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****


Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten