Kleur verschilt bij upload social media

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Kleur verschilt bij upload social media

Berichtdoor amber98 » ma dec 24 2018 1:56 pm

Hallo,

Ik heb vanmorgen voor de gezelligheid een kerstfoto gemaakt van mijn hond die ik op internet wilde plaatsen. Echter voor de allereerste keer weigert bijvoorbeeld instagram om deze met de juiste kleuren weer te geven. Nu ben ik er inmiddels achter dat dit waarschijnlijk te maken heeft met RGB en sRGB, maar is het mogelijk om de foto met de juiste kleuren toch op zo'n manier op te slaan dat deze toch weergegeven kan worden op instagram? (op facebook uploaden via laptop gaat wel, via de telefoon veranderen de kleuren weer)
Ivm zichtbaarheid even een screenshot van een whatsappgesprek. De onderste foto heeft de gewenste kleuren..
Afbeelding
amber98

Forumlid
Berichten: 112


Locatie: Zuid-Limburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kleur verschilt bij upload social media

Berichtdoor ReneG » ma dec 24 2018 8:35 pm

In principe zou het correct moeten worden weergegeven (voor zover dat mogelijk is op een telefoonscherm) als de foto die je plaatst in de kleurruimte (s)RGB is gemaakt of omgezet. Als jij zelf bijv. in de adobe of een andere kleurruimte werkt moet je (s)RGB gebruiken of de foto voor/tijdens export naar die kleurruimte omzetten.

Voor de duidelijkheid, nagenoeg alle apparaten die op/met internet werken kennen uitsluitend (s)RGB. Als je 'online' plaatst bij twijfel dus altijd voor (s)RGB kiezen.
Spul waarmee je foto's maakt...
Online
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5048


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kleur verschilt bij upload social media

Berichtdoor amber98 » ma dec 24 2018 11:04 pm

Moet ik dit dan aanpassen op de camera? Ik heb geprobeerd de foto in photoshop op sRGB te zetten, maar dan veranderd de foto direct naar de niet gewenste kleuren. (Dus al tijdens het bewerken nog voor export). Overigens heb ik de foto momenteel wel geplaatst, door er een screenshot van te maken en deze uit te snijden. Dan zijn de kleuren wél zichtbaar. Echter snappen jullie waarschijnlijk dat ik dit liever niet wil ivm verlies van kwaliteit. Is dit aan te passen op de camera en heeft dit dan effect op de foto's? Ik vind het erg raar dat dit de allereerste keer is, terwijl ik helemaal niks aan instellingen heb veranderd (niet op de camera als photoshop en lightroom)
amber98

Forumlid
Berichten: 112


Locatie: Zuid-Limburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kleur verschilt bij upload social media

Berichtdoor DannySan » di dec 25 2018 9:53 am

Als je eerst nog wilt bewerken schiet je de foto's in RAW (de kleurinstelling in je camera is dan niet van belang) en kies je bij het exporteren (vanuit eender welk programma) voor het kleurprofiel sRGB; dan kloppen de kleuren voor het web.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3833


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kleur verschilt bij upload social media

Berichtdoor amber98 » di dec 25 2018 12:11 pm

Ivm veel foto's achter elkaar maken, schiet ik normaal niet in RAW, maar als ik dit wel doe en bij exporten het kleurprofiel aanpas, veranderen de kleuren dus niet?
amber98

Forumlid
Berichten: 112


Locatie: Zuid-Limburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kleur verschilt bij upload social media

Berichtdoor DannySan » di dec 25 2018 2:00 pm

Waarin je de foto's schiet, is natuurlijk volledig aan jou. Ik schiet altijd in RAW omdat ik elk beeld - minder of meer - bewerk. Je kunt ook in JPG schieten en dan op je camera al voor sRGB kiezen. Je kunt nog steeds wel iets bewerken als je ze in JPG hebt gemaakt, maar je mogelijkheden zijn beperkter.

Als je wel in RAW fotografeert, hangt het er vanaf in welk programma je verder bewerkt.
In Lightroom kun je bewerkingen doen, en dan je beeld exporteren met het kleurprofiel sRGB; echter zie je niet vooraf hoe je kleuren eventueel veranderen (je kunt wel je JPG controleren na export).
In Photoshop kun je het beeld wat je aan het bewerken bent, al naar het juiste profiel converteren en je kleuring aanpassen.

Mijn ervaring is, dat het laatste in de praktijk alleen nodig blijkt bij zeer kleurkritische bewerking (denk aan een huisstijl of iets dergelijks); maar als je gewoon zelf altijd de correcte kleuren wilt hebben; dan kan dat ook.

Unmesh Dinda (van PixImperfect) legt het in deze video heel goed uit, wellicht ietwat langdradig maar zeer zeker nuttig > https://youtu.be/jdUZh7JuGU8
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3833


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten