Amerika, Washington en Oregon

Onderwerp:

Amerika, Washington en Oregon

Berichtdoor Bak » di dec 25 2018 3:00 pm

Eerder dit jaar hebben wij een geweldige reis mogen maken door de noordwestelijke staten van Amerika. Stond al een tijdje op mijn verlanglijst, mijn vrouw ging om na de uitzending van 'Wie is de mol' in 2017.

01. We zijn in Seattle begonnen en als we naar Amerika gaan willen we zeker honkbal zien. In dit geval bij de Mariners. Ruim voor de wedstrijd begint kun je lekker het stadion rondlopen, iets eten en drinken, sfeer proeven en je helden (Ichiro Suzuki) van dichtbij zien.
Afbeelding

02. Seattle zelf viel mij een beetje tegen. Misschien te hoge verwachtingen vooraf, maar ik had er meer van verwacht. Er zijn zeker leuke plekjes, ik vond alleen dat je ze moest zoeken. Of ik kan gewoon niet goed zoeken, dat kan ook. ;-)
Afbeelding

03. Nabij Pike Place Market vind je een van de sights van de stad, de 'gum wall'. Yep een muur waar een enorme lading gebruikte kauwgom op zit. Yuk.
Die muur was toe aan de jaarlijkse schrobbeurt en dat trekt dan ook weer bekijks. Behalve als je local bent natuurlijk, dan drink je koffie.
Afbeelding

04. Pike Place Market vonden wij wel echt leuk. Het is een overdekte markt waar je de gekste winkeltjes vindt, posters, sieraden, vis, vlees...
Afbeelding

05. groente en ...
Afbeelding

06. fruit.
Afbeelding

07. En in Seattle mag de Space Needle eigenlijk niet ontbreken. Geprobeerd om daar een originele foto van te maken.
Afbeelding

08. Van Seattle zijn we binnendoor naar de kust gereden, die is vaak erg fraai en divers. Zandstranden, kliffen, duinen, bossen, het is er allemaal. Dit is bij Cannon Beach in Oregon, waar een aantal van dit soort rotsen in zee ligt.
Afbeelding

09. Daarna door naar Portland. Een stad die op zich mooi ligt aan de oevers van de Columbia-rivier. Alleen heb je daarbij altijd wel uitzicht op bruggen, snelwegen en industrie. En wij hebben nog nooit zoveel zwervers in een stad gezien als in Portland.
Afbeelding

10. Wel mooie dingen gezien in Portland, maar voor ons geen hoogtepunt van de reis.
Afbeelding

11. Een klein hoogtepunt in Portland zelf is Powell's City of Books. Een boekwinkel die een compleet blok beslaat in meerdere verdiepingen. Overal trappen en doorgangen en een coffeeshop en lezende mensen. Lekker sfeertje daar.
Afbeelding

12. Daarna (via een enorm outletcenter :D) terug naar de kust. Hier bij Depoe Bay, waar je...
Afbeelding

13. ... walvissen kunt zien. Met een zwakke maag in een klein bootje op zee deinen is niet heel fijn, maar het was het waard. Zo groot en toch zo gracieus, prachtig. En wonderbaarlijk hoe dicht ze langs de kust zwemmen, soms maar een tiental meters van de kliffen vandaan.
Afbeelding

14. Bij Grants Pass waren we op het zuidelijkste punt van de rondreis. Als we dan ergens gaan eten heb ik niet altijd een camera bij me. Met een telefoon kom je toch ook een eind.
Afbeelding

15. Lekker binnendoor onderweg naar Crater Lake. Omdat ik alles alleen rijd, stoppen we ook vaak, zodat ik ook kan kijken en genieten van de omgeving. Dan kom je soms dit soort pareltjes tegen.
Afbeelding

16. Crater Lake is een kratermeer (dûh) dat alleen gevoed wordt door regen en smeltwater van de omliggende rand. Hierdoor is het water superhelder en omdat het zo'n 600 meter diep is, krijg je een bizar blauwe kleur.
Afbeelding

17. Leuk in combinatie met bloemen.
Afbeelding

18. Afhankelijk van waar je staat en de lichtval is het echt af en toe onwerkelijk blauw.
Afbeelding

19. Door naar het noorden, naar Mount Hood. Dit is alweer bij vertrek van Mt Hood. De dag dat wij boven waren was het erg bewolkt en nat. Weinig aansprekende foto's gemaakt die dag.
Afbeelding

20. Zelfde plek als de foto hierboven. In deze omgeving rijd je het ene moment op een berg in dichte bossen en het volgende moment over dit soort vlaktes. Bij de heuvels in de verte duikt de weg naar links opeens een kloof in...
Afbeelding

21. ... en rijd je via haarspeldbochten naar een rivier. Een enorm afwisselend gebied dus.
Afbeelding

22. Bij deze brug over de Columbia krijg ik een associatie met meccano. Wil hem bijna nabouwen.
Afbeelding

23. Doorkijkje bij een uitzichtpunt.
Afbeelding

24. En dan zijn we bijna aan het eind van de reis, bij een van de hoogtepunten. Letterlijk en figuurlijk. Mount Rainier.
Hier hadden we het geluk dat het schitterend weer was. Blauwe luchten met hier en daar wat wolken. Gecombineerd met beginnende herfstkleuren op de grond geeft dat weer spectaculair beeld.
Afbeelding

25. Getipt door een local over een wandeltocht begonnen we enthousiast. Dat valt wel mee zo'n geasfalteerd pad.
Afbeelding

26. Een stukje verder was dat wel weg en werd het een serieuze wandeling en klim.
Afbeelding

27. Het uitzicht was het echter meer dan waard.
Afbeelding

28. Onderweg terug naar Seattle zie je Mount Rainier nog heel vaak in de verte liggen.
Afbeelding

En dan zit het er weer op. Nog een laatste honkbalwedstrijd in Seattle en we mochten weer naar huis.
Zoals gezegd een erg gevarieerde omgeving. We hebben temperaturen van -2 tot +28 Celsius gehad en erg mooie dingen gezien en gedaan. Walvissen spotten, mountainbiken, bergwandelingen, shoppen :P . Leuke ontmoetingen ook. De was doen in een lokale wasserette schept een band. Zit je met allerlei mensen over van alles te praten.

Wij hebben genoten en hopelijk jullie nu ook een beetje door de foto's.
Bedankt voor het kijken.
Gebruikersavatar
Bak

Clublid
Berichten: 509


Locatie: Haarlem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Amerika, Washington en Oregon

Berichtdoor Highlander » di dec 25 2018 3:09 pm

Ik ben niet zo van de reisverslagen, maar jij maakt het met jou foto’s meer dan goed :clap:
Hele mooie serie waarbij je niet in herhaling valt en technisch zijn de foto’s zoals we van jou gewend zijn.
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Amerika, Washington en Oregon

Berichtdoor Johan v. V. » di dec 25 2018 3:53 pm

Fijne serie. Dank voor het delen!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Amerika, Washington en Oregon

Berichtdoor Robert » di dec 25 2018 4:14 pm

Mooie serie, fraaie natuur daar.
groeten Robert
Gebruikersavatar
Robert

Clublid
Berichten: 2637


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Amerika, Washington en Oregon

Berichtdoor rovinge » di dec 25 2018 4:55 pm

Mooie serie Hans; erg herkenbaar allemaal.
Diverse Nikon bodies, objectieven en accessoires = een prachtige bezigheid!

Eigen Werk | Facebook
Gebruikersavatar
rovinge

Clublid
Berichten: 449


Locatie: Heerhugowaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Amerika, Washington en Oregon

Berichtdoor ad1952 » di dec 25 2018 9:39 pm

Heel herkenbaar ook. Oregon was het einde van fietstocht dwars door de VS.
Nikon Z5, Nikon Coolpix W300
Nikon Z 24-200 mm
Nikon ME-1
GoPro Hero 3+ black
DJI Mavic Air
Gebruikersavatar
ad1952

Clublid
Berichten: 170


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Amerika, Washington en Oregon

Berichtdoor SwederD70 » di dec 25 2018 10:08 pm

Mooie afwisselende serie en goed aan elkaar geschreven! leuk
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/
Gebruikersavatar
SwederD70

Clublid
Berichten: 1820


Locatie: Best
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Amerika, Washington en Oregon

Berichtdoor DannySan » di dec 25 2018 10:23 pm

Wat 'n leuk verslag bij een set mooie foto's; top!
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Amerika, Washington en Oregon

Berichtdoor Patrick » wo dec 26 2018 2:59 am

Fijne serie om te bekijken. Fraaie beelden tussen!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26813


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Amerika, Washington en Oregon

Berichtdoor bcvthul » wo dec 26 2018 7:31 am

Ik moet (wel wat saai maar toch..) ook schrijven dat het een mooie serie is....

Bedankt voor het delen. Als ik een foto moet kiezen die ik het mooist vind dan is het foto 8.
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Amerika, Washington en Oregon

Berichtdoor Vincent » wo dec 26 2018 8:47 am

Opvallend nette, verzorgde en interessante serie en prima keuze voor de beeldverhouding. Je hebt het 16:9 formaat optimaal benut bij de meeste platen. Erg verzorgde crops ook, met name in de hoeken, top!

8, 13 en 19 favoriet.

Had bij 8 graag ietsje meer ruimte rechts gezien.
Ik zou 11 een perspectief correctie doen op de kasten, i.p.v. alleen recht zetten in het midden, maar wellicht kijkt dit toch fijner als je het probeert.
Bij 18 misschien iets meer contrast in de rotsen brengen? Lijkt wat flets nu.

Complimenten, met plezier naar gekeken!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Amerika, Washington en Oregon

Berichtdoor JvdKooij » wo dec 26 2018 9:25 am

mooie serie!
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Amerika, Washington en Oregon

Berichtdoor evelakes » wo dec 26 2018 10:11 am

mooie samenvatting van een mooie reis dank voor het delen
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
Gebruikersavatar
evelakes

Forumlid
Berichten: 1794


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Amerika, Washington en Oregon

Berichtdoor Bak » wo dec 26 2018 11:48 am

Dank voor de complimenten en commentaren allen.

Bij 8 had ik zelf ook het gevoel iets ruimte op rechts te missen. Nu kijk ik nog eens naar het origineel en wat blijkt, er zat nog een paar mm ruimte... Geen idee waarom ik daar dan niet eerder nog eens naar gekeken heb. Soort blindheid voor je eigen foto of zo.
Bij 11 stonden de kasten daadwerkelijk zo achterover. Ik zie je punt Vincent en heb er nog eens wat aan gesleuteld, maar vond het er als geheel niet beter van worden. Dus zo gelaten. Dank voor de tip, het was een poging waard.
18 heb ik nu een tikkie meer contrast gegeven. Met dit soort extreme kleuren wil ik oppassen dat het niet over the top gaat. Misschien net iets te voorzichtig geweest.
Gebruikersavatar
Bak

Clublid
Berichten: 509


Locatie: Haarlem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Amerika, Washington en Oregon

Berichtdoor josti » wo dec 26 2018 12:22 pm

Niets aan toe te voegen; een genot om naar te kijken. Ik heb de eerste versie niet gezien maar nummer 8 zoals ik hem nu zie, is top :thumbup:. Fraaie opnamen en naast 8 houd ik van foto's als 24.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2900


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Straat-, documentaire- en reisfotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten