Ervaringen met DxO Photolab

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Ervaringen met DxO Photolab

Berichtdoor JerryBig » zo jan 07 2018 3:00 pm

Zijn er al ervaren fotobewerkers die DxO Photolab hebben geprobeerd? (Vroeger Optics Pro)

Zelf ben ik niet zo ervaren in foto's bewerken en probeer altijd zo min mogelijk te manipuleren en daarom heb ik Photoshop en Lightroom altijd links laten liggen. Photoshop is voor mijn gevoel veel te uitgebreid en de database functionaliteit van Lightroom is alleen maar balast. Vroeger veel gebruik gemaakt van NX-2, maar na aanschaf van de D750 had ik daar niet zoveel meer aan. Overgestapt naar NX-D en dat was redelijk voldoende leek mij (alhoewel ik de U-points mis). Toch was ik daar niet helemaal tevreden mee. Na aankondiging van Photoloabs (met U-point!) eind vorig jaar heb ik de trial geïnstalleerd. Er ging/gaat een wereld voor me open. Een uitstekende RAW converter gecombineerd met bv het gemak van Clearview. Verbazingwekkend betere resultaten met minder correcties. Lijkt ook veel sneller dan NX-D (Win10 op i7 met 16Gb).

Een mailtje gestuurd naar Thom Hogan om zijn visie te vragen en die was vrij kort "DxO Photolab has some very nice aspects to it, but it’s still rough around the edges, particularly in the hastily added U-point stuff."
Dat laatste heb ik ook gemerkt, de U-point technologie zit erin, maar is beperkter vooralsnog dan in NX-2. Daar kon je bijvoorbeeld op kleur selecteren en dan die betreffende kleur ophalen/onderdrukken of wat dan ook. Hier zit je toch vast aan het hele geselecteerde gedeelte.
Ik heb nog lang niet alles geprobeerd, maar ben wel steeds enthousiaster aan het worden. De Photolab Suite (incl Viewpoint en Filmpack) kost nu €189,-.

Zijn er meer mensen die aan het proberen zijn geslagen? Zo ja, wat zijn jullie ervaringen?
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
Gebruikersavatar
JerryBig

Clublid
Berichten: 542


Locatie: Nieuw-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ervaringen met DxO Photolab

Berichtdoor Hasselbox » zo jan 07 2018 5:25 pm

Ook ik ben zeer tevreden.
Eerder miste ik de mogelijkheid voor doordrukken en tegenhouden.
Met de nieuwe toevoegingen is dat voor mij voldoende opgelost
Mis alleen nog een clone stempel.
Als die er ook nog komt kan het voor mij veel te dure photoshop de deur uit.
Gebruikersavatar
Hasselbox

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Furenthela
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen met DxO Photolab

Berichtdoor Hans Goossens » di jan 09 2018 11:08 pm

Overstap van Aperture naar DXO gemaakt; bevalt me uitstekend.
Groet

Hans
Hans Goossens

Forumlid
Berichten: 87


Locatie: West-Brabant
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen met DxO Photolab

Berichtdoor brombeer » zo feb 11 2018 12:45 pm

In november 2017 gratis kunnen downloaden ivm dat DxO labs Nik software heeft overgenomen van google.
Krijg netjes een licentiecode, jammer is dat je bij deze gratis versie geen updates krijgt.
Vind het een mooi, gemakkelijk in gebruik zijnde raw software.
Kan stand alone maar ook geplaatst worden in lightroom.
Nikon Z 6II en een 24-70 4S
Gebruikersavatar
brombeer

Clublid
Berichten: 188


Locatie: Provincie Groningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Ervaringen met DxO Photolab

Berichtdoor JerryBig » zo feb 11 2018 1:09 pm

Vandaag de knoop doorgehakt: DxO Elite full package aangeschaft.
Zoveel makkelijker dan NX-D en zoveel meer mogelijkheden. Oude foto's opnieuw bewerkt en zoveel mooier. Niet onbelangrijk, u-point weer terug. Genieten geblazen.
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
Gebruikersavatar
JerryBig

Clublid
Berichten: 542


Locatie: Nieuw-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ervaringen met DxO Photolab

Berichtdoor joebar » wo dec 26 2018 4:23 pm

Heeft Photolab inmiddels een mogelijkheid voor archiveren / catalogiseren?

Ik ben me aan het beraden om over te stappen van Lightroom ivm de kosten. Ik ben net de draad weer aan het oppakken en nog er staan een paar 1000 foto's van de afgelopen jaren in de wachtrij. Lightroom Is eigenlijk geen optie meer, ik heb nog wel een stand alone versie, maar om alles te catalogiseren in lightroom en over niet al te lange tijd over te stappen op een ander programma en dan alles opnieuw te moeten catalogiseren. ....

Inmiddels al veel positieve berichten gelezen over Photolab. Verder de Nik collectie, Filmpack etc.

Skylum, On1 ik weet het nog niet.
joebar

Clublid
Berichten: 20


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ervaringen met DxO Photolab

Berichtdoor JerryBig » wo dec 26 2018 5:10 pm

Jazeker. Heb er nog geen ervaring mee en ben eerlijk gezegd ook niet zo gemotiveerd om het te gebruiken. Leek me in LR altijd een overbodige ballast. Heb mijn eigen simpele archivering.
Hieronder een stukje uit een review.

PhotoLibrary, meanwhile, offers a variety of features, including the ability to search for, select, sort, and display images. The feature offers dynamic search, which presents the user with suggests as they type the search query. Users can search for content based on various criteria, including name, extension type, and shooting parameters.
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
Gebruikersavatar
JerryBig

Clublid
Berichten: 542


Locatie: Nieuw-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ervaringen met DxO Photolab

Berichtdoor joebar » do dec 27 2018 6:05 pm

Ik heb idd gelezen dat het in de laatse versie is opgenomen en ik van de lopende actie gebruik ga maken ; )
Laatst gewijzigd door joebar op do dec 27 2018 11:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
joebar

Clublid
Berichten: 20


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ervaringen met DxO Photolab

Berichtdoor petervanschaik » do dec 27 2018 7:13 pm

Sinds kort is versie 2.0 uit. Deze gebruik ik momenteel met veel voldoening. Het heeft een fijne ruisonderdrukking en vele automatische functies die je zelf meer/minder kunt toepassen.
Ook het aantal camera/lenscombinaties wordt steeds verder uitgebreid. Daarmee zie je direct een veel scherper beeld.
Bekijk maar eens wat filmpjes op Youtube. Groet, Peter
Gebruikersavatar
petervanschaik

Clublid
Berichten: 6


Locatie: Burdaard
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Ervaringen met DxO Photolab

Berichtdoor JanKarel » zo aug 25 2019 7:14 pm

Peter van Schaik laat horen dat hij er met voldoening mee werkt. Dat kan ik onderschrijven.
Ik werk al lang met DxO software. Dat betekent dus dat ik er tevreden over ben.
Ik gebruik geen Lightroom of Photoshop. Als er dan toch iets is dat vraagt om in lagen te werken gebruik ik Luminar. En als catalogus gebruik ik de Organiser van Adobe Elements.
DxO dus, nu inderdaad PhotoLab. Voor mij de beste RAW-ontwikkelaar die er is. Eigen ervaring maar regelmatig in het vak bevestigd. Een keuze na allerlei andere pakketten als de oudere (koopversies) van Photoshop -na lang proberen, je telt immers niet echt mee als je niet kunt Photoshoppen, dacht ik- te hebben gedumpt. Capture One was een relevatie, wat was dat makkelijk werken! Maar na de testperiode vond ik de koopversie toch te duur, 300 Euro meen ik. Is eigenlijk ook vooral voor middenformaat camera's en productiewerk waarbij kleurweergave cruciaal is.
Lang heb ik gewerkt met PaintShop, Pro kostte toen bij V&D ik meen 20 Euro. Later nog een keer een nieuwere versie gekocht, 30 Euro. Dat zijn schappelijke prijzen. Dat heb ik lang gebruikt maar toen ik op een beurs DxO leerde kennen is dat mijn favoriet geworden. Nog geen 100 Euro en later ook PerfectView erbij gekocht. Daar kun je alles mee rechttrekken, hoe maf je per ongeluk of bewust de foto ook hebt genomen.
Wat ik wel moet zeggen dat Nikon Z pas sinds juni in PhotoLab 2 wordt ondersteund. Lag ook aan Nikon, die was traag met het opsturen van de objectieven. Want in PL (zo kort ik het maar af) kun je van heel veel combinaties van camera's en objectieven de optimalisatie instellingen downloaden. Sterker nog: als je een met een andere combinatie gemaakte foto in PL opent zoekt die -na bevestiging door de gebruiker- automatisch en snel de juiste definite erbij en kun je meteen verder. Super handig als je af en toe foto's van anderen krijgt. Dat betreft dan RAW foto's, jpg's zijn simpeler. Daar kun je in PL ook minder mee, vooral de supergoede ruisonderdruking werkt niet bij jpg. Logisch als je weet hoe een jpg wordt gebouwd. Wat voor Nikon gebruikers bekend zal zijn is het werken met de U-point techniek: je kunt correctiepunten aanwijzen en daarmee precies aanpassingen maken.
Voor de Lightroom of PS gebruiker: PL werkt daarmee als plug-in naadloos samen.
Als je het wilt kopen: ze hebben regelmatig kortingen van 30%. Als je voor hun nieuwsbrief bent aangemeld of de software al eens als test hebt gedownload krijg je die melding binnen een paar maanden vast eens te zien.
Dat lijkt me voor nu even genoeg! En zoals Peter ook schreef: op YouTube ie er veel over te vinden.
JanKarel

Clublid
Berichten: 6


Locatie: Utrecht
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Ervaringen met DxO Photolab

Berichtdoor Ronald53 » do aug 29 2019 11:12 am

Ik lees dat je DxO NIK Collection 2 kunt kopen, en daar dan Photolab 2 Essential bij krijgt. Dan kun je de NIK Plugins aanroepen vanuit Photolab. Het lijkt er daarmee op dat de NIK Collection niet als plug-in aan te roepen is in Phololab Elite. Is de functionaliteit van NIK Collection 2 al volledig standaard aanwezig in de Photolab 2 Elite versie? Voor mij is dat niet duidelijk.
Ik heb hier gekeken:
Voor de aanbieding van de NIK Collection 2 en Photolab 2 Essential
Vergelijking van de twee versies.
Groet,
Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen met DxO Photolab

Berichtdoor JerryBig » do aug 29 2019 12:32 pm

Ik heb Photolab2 Elite en heb rechts onderin, links naast de "Export to Disc" knop een extra knop met "Nik Collection". Ik heb de Nik Collection nooit gekocht. Wel heb ik de gratis versie van Google ooit gedownload en geïnstalleerd. Deze oude Nik Collection wordt dus gewoon herkent (en de nieuwe van DxO dus vast ook wel).
Wanneer ik vanuit foto bewerking deze knop aanklik krijg ik de keuze uit een hele rij Nik filter programma's (Silver Effects, Vivenza, etc) en wordt mijn foto automatisch geopend in het Nik programma van keuze. Na bewerking druk ik op Opslaan en het programma sluit zich en in Photolab heb ik de bewerkte foto als TIFF in mijn Library erbij staan voor eventuele verdere aanpassingen.
Groet Gerrit
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
Gebruikersavatar
JerryBig

Clublid
Berichten: 542


Locatie: Nieuw-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ervaringen met DxO Photolab

Berichtdoor Ronald53 » do aug 29 2019 2:41 pm

Bedankt Gerrit, klinkt als een werkbare oplossing. Maak je vaak gebruik van de NIK Collection?
Groet, Ronald
Mijn plek op Flickr.
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1537


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ervaringen met DxO Photolab

Berichtdoor JerryBig » do aug 29 2019 2:49 pm

Hallo Ronald,
Ik zet af en toe een foto om naar zwart/wit en dan is Silver Efex wel handig, geeft veel voorbeelden en goed te tweaken. Verder heb ik het nog nooit gebruikt. Misschien ga ik de HDR Efex nog eens proberen. Voor bv ruisonderdrukking ben je denk ik beter af met Photolab2 de Noise Reduction Prime functie.
V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
Gebruikersavatar
JerryBig

Clublid
Berichten: 542


Locatie: Nieuw-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Ervaringen met DxO Photolab

Berichtdoor JerryBig » do aug 29 2019 3:30 pm

V1 + J5 + D750 en kilo's aan glaswerk
Gebruikersavatar
JerryBig

Clublid
Berichten: 542


Locatie: Nieuw-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten