Goed of slecht

Discussies over ons favoriete merk

Onderwerp:

Goed of slecht

Berichtdoor diatoontje » di jan 01 2019 4:27 pm

Op Fstoppers kwam ik het volgende tegen.

https://fstoppers.com/originals/canon-a ... 018-322776

Het is een prikkelende stelling, maar zit er ook wat waarheid in? Mijn ervaring ligt in de Nikon D3x en de Panasonic Lumix G9. De laatste in febr. 2018 gekocht omdat Nikon geen vergelijkbare camera kon leveren. De Z6 en Z7 zijn gezien hun sensor formaat fullframe t.o.v. 4/3 niet te vergelijken. Maar de specs van de Lumix bieden meer dan de Nikon varianten. Terwijl de camera een jaar ouder is. Ook het formaat van de objectieven speelt mee. Zie de fullframe objectieven van Sony. De kwaliteit van de Leica lenzen liggen op zeer hoog niveau.
Dus heeft de schrijver gelijk?

Ik verwacht een prikkelende discussie.
Henk
diatoontje

Forumlid
Berichten: 115


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Goed of slecht

Berichtdoor George Fennes » di jan 01 2019 5:24 pm

Volgens mij was er op het artikel dat jij aanhaalt al een prikkelende discussie ontstaan.
Iedereen met argumenten die al dan niet valide zijn.
Maar laten de gebruikers van die camera's hier op het forum hun ervaringen maar delen.
Want in de specifieke draadjes van de Z6 en Z7 is het nu windstil.
Ik kijk er dagelijks naar maar geen nieuwe berichten meer.
Ik kijk er met belangstelling naar uit.
Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Goed of slecht

Berichtdoor henkk » di jan 01 2019 8:48 pm

Als ik het goed begrijp is de redenering dat je het oordeel laat afhangen van je verwachtingen. Dan kan ik ook wel een stelling poneren nl. dat hoe meer je verwacht des te tegenvallender het oordeel is.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Goed of slecht

Berichtdoor MarcoEos70D » wo jan 02 2019 9:15 am

Heerlijk dit. Pittige conclusies (zoals een korte weergave hieronder), en een geweldige discussie eronder. Als er iets is wat je daar terugziet, is het wel de werking van de cognitieve dissonantie... ik kan hier echt van smullen. :D

Laten we eerst iets uit de weg ruimen: ja, ze zijn capabele camera's waarmee je mooie foto's kunt maken. Dat betwist ik niet. Wat echter zo frustrerend is, is dat Canon en Nikon het veel beter hadden kunnen doen. Ze hebben de ervaring en de middelen om dat te doen. Wat we kregen was bijna een belediging voor fotografen: het absolute minimum om het groeiende koor te sussen dat een antwoord eiste op de bedrijven die grote stappen hebben gezet in het spiegelloze domein. Dit zijn de camera's die door bedrijven met de overmoed om te geloven dat de inertie van hun marktaandelen, merknamen en fotografen die in hun systemen worden geïnvesteerd, hen in het spel zal houden. Ze hebben ervoor gekozen om elk momentum uit de oude stand van zaken te wringen in plaats van hun marktposities te gebruiken om nog meer vooruitgang te boeken.

:prost:
diatoontje schreef:Het is een prikkelende stelling, maar zit er ook wat waarheid in?

En ontopic: natuurlijk zit er waarheid in, wel meer dan "wat". De conclusie is met name gebaseerd op (technische en dus objectieve) feiten, en niet op ervaringen (die subjectief zijn, al is het maar vanwege de al eerder genoemde cognitieve dissonantie).

De vervolgvraag is natuurlijk of die feiten ook daadwerkelijk maken dat er een beroerde camera is geproduceerd. Vanuit het oogpunt van wat haalbaar is, zal het antwoord "ja" zijn. Vanuit markt- en marketingperspectief zal er echter net zo makkelijk "nee" beredeneerd kunnen worden.

Bottomline ben jij zelf degene die bepaalt of de camera voor jouw wensen en toepassingen "good, bad of worst" is. En wat anderen daarvan vinden, wel, dat zal me grotendeels WORST wezen :mryellow:
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Goed of slecht

Berichtdoor George Fennes » wo jan 02 2019 10:09 am

henkk schreef:Als ik het goed begrijp is de redenering dat je het oordeel laat afhangen van je verwachtingen. Dan kan ik ook wel een stelling poneren nl. dat hoe meer je verwacht des te tegenvallender het oordeel is.

Ik weet niet of dit bericht op mij slaat.
Maar ik kan je zeggen dat ik nog geen mening heb over deze camera's.
Op zich is het positief dat Nikon zich in het mirrorles systeem heeft begeven.
Maar het is hun eerste camera op dit gebied.
Dus ik denk dat er nog wel een paar verbeterpunten aan komen.

Groetjes van George
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Goed of slecht

Berichtdoor MarcoEos70D » wo jan 02 2019 10:12 am

George Fennes schreef:
henkk schreef:Als ik het goed begrijp is de redenering dat je het oordeel laat afhangen van je verwachtingen. Dan kan ik ook wel een stelling poneren nl. dat hoe meer je verwacht des te tegenvallender het oordeel is.

Ik weet niet of dit bericht op mij slaat.

Heb je het artikel niet gelezen? Natuurlijk slaat dit niet op jou.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Goed of slecht

Berichtdoor henkk » wo jan 02 2019 10:17 am

Klopt. Beter onderbeloven en overpresteren dan te grote verwachtingen wekken en daarbij achterblijven.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Online
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Goed of slecht

Berichtdoor RVK » wo jan 02 2019 11:29 am

Beetje populair doen om aandacht te trekken maar dat kom je meer tegen, zo las ik een review waarbij Nikon wordt afgebrand want de draairichting van de bajonet was tegengesteld aan die van andere merken en dat moest Nikon maar snel veranderen.

Gelukkig zijn er ook bruikbare commentaren bv Thom Hogen die zeker ook kritisch kan zijn t.o.v. Nikon en ook wel weet waar hij over praat.

Zelf gebruik ik nu de Z6 gedurende 6 weken en dat valt zeker niet tegen alhoewel dit natuurlijk te kort is om een gedegen ervaring te delen.

Om nu een hele camera op te hangen aan het hebben van maar 1 card slot vind ik wat mager, er zullen best mensen zijn die dit zien als een gemis maar persoonlijk vind ik dat geen reden om de camera af te branden.

Ook het commentaar op de autofocus is ongenuanceerd en niet onderbouwd.

Kijk maar eens naar deze test:

https://blog.kasson.com/nikon-z6-7/z7-a ... -to-dslrs/

Hieruit blijkt duidelijk dat da autofocus voor stils beter is dan de D850, alleen bij sterk bewegende onderwerpen is de DSLR nog beter.

Bv dat de Z focust met het werk diafragma ( dwz tussen max en F6.3) dit onderdrukt focus shift iets wat bij DSLR onmogelijk is.

Tot nu toe vind ik de D6 een goede camera maar niet perfect er zijn best wel dingen die ik graag zou zien veranderen zoals:

Het scherpstelpunt is vrij groot en je kunt het niet vergrendelen waardoor je het ongemerkt makkelijk verplaatst (er is wel een kleiner punt te gebruiken maar dan wordt de autofocus langzamer)

De zoeker is perfect alleen wat vegen bij verplaatsen, refresh frequentie zou 60 Hz zijn en dat is wat langzaam.

De uitvoering van het controle beeld is niet erg bruikbaar.

Weer een andere USB aansluiting alhoewel opladen via USB voor mij zeer bruikbaar is.

En waarom niet alle camera's een 10 pens aansluiting?

Accu duur zou te klein zijn maar tot nu toe haal ik makkelijk meer dan 600 opnamen per lading, niet wat een D850 geeft maar ik kan hier wel me leven.

En de XQD kaart, hij is in ieder geval degelijker dan de Sd kaart, die heb ik wel eens gebroken.
(trouwens bij de Z6 kit zat een gratis 64 gb kaart) Wel weer een andere kaartlezer maar ik heb er een gevonden van EUR 21 dus dat valt ook wel weer mee.

Maar er zijn ook positieve dingen zo vind ik de werking van de I knop zeer handig in tegenstelling tot die van de D850 die ik vrij nutteloos vind.

Al met al zoals gezegd Z6 een goede camera maar nog niet perfect, de toekomst zal leren wat Nikon zich van al het commentaar aantrekt en of ze willen luisteren.

Dat marketing te hoog opgeeft weet je van te voren, net als bij politiek meer beloven dan waarmaken

Dus Z gebruikers toch veel plezier gewenst met de camera, ik zou zeggen gebruik hem veel en laat eens wat weten hoe je er over denkt. dar heb je meer aan dan een populistisch verhaal.
Succes

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 952


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Goed of slecht

Berichtdoor MarcoEos70D » wo jan 02 2019 12:52 pm

RVK schreef:Beetje populair doen om aandacht te trekken ...
...een populistisch verhaal...

Ik vraag me af of je het punt van het artikel dan hebt begrepen - of dat je feitelijk juist bevestigd wat ik hiervoor al schreef :wink:
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Goed of slecht

Berichtdoor pfitskie » wo jan 02 2019 12:53 pm

Laat me raden. Het artikel is door een Amerikaan geschreven?


:wave:
gr
Peter
pfitskie

Forumlid
Berichten: 349


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Goed of slecht

Berichtdoor diatoontje » wo jan 02 2019 1:10 pm

Waarom heb ik de link geplaatst?

Canon en zeker Nikon kennen we als vooruitstrevende camera fabrikanten. Toen Nikon in 2011 met de 1-serie camera's kwam, begaven ze zich in een nieuw camera segment, n.l. spiegelloze systeem camera's. We weten allemaal hoe dit is afgelopen.
Nu komen ze met full frame spiegelloze systeem camera's.
Zijn beide merken nu vooruitstrevend of zijn ze trendvolgend? Ik denk dat ze trendvolgend zijn.
Mag je van deze fabrikanten dan verwachten dat ze de lat hoger leggen dan de concurrentie? Naar mijn bescheiden mening ja.
Een voorbeeld: Rob stelt in zijn bijdrage dat de zoeker vegen laat zien bij beweging. Een camera als de Samsung NX1 uit 2014 (!) had dit al opgelost. En zo kan ik nog meer voorbeelden aanhalen.
De Z6 en Z7 zijn fantastische camera's. Beelden van de Z7 die ik van dichtbij kon bekijken zagen er super uit, maar blijft staan dat men technisch geen vernieuwingen heeft toegepast.
Misschien heb ik teveel verwacht en heeft Nikon gedacht: We komen met camera's die de richting waar we heen willen duidelijk in techniek en kwaliteit laat uitkomen en passen we bij toekomstige modellen wel de evolutie in techniek toe.

Dit waren mijn gedachten toen ik de link plaatste en hoopte op een pittige discussie.

Platitudes als van Henkk mogen van mij in een discussie achterwege blijven.
Pfitskie: ja uit Cleveland Ohio.

Henk
diatoontje

Forumlid
Berichten: 115


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Goed of slecht

Berichtdoor MarcoEos70D » wo jan 02 2019 1:51 pm

diatoontje schreef:Platitudes als van Henkk mogen van mij in een discussie achterwege blijven.

Platidudes? Wat is dat nou weer voor rare reactie? Henkk vat in twee zinnen het hele artikel samen... en dat noem jij een platitude? :shock: Feitelijk zegt hij in minder woorden exact hetzelfde als jij...
PLATITUDE
1) Afgezaagde uitdrukking 2) Banale opmerking 3) Banaliteit 4) Cliché 5) Gemeenplaats 6) Grofheid 7) Laag bij de grondse opmerking 8) Laag-bij-de-grondse opmerking 9) Lage uitdrukking 10) Platheid 11) Platte opmerking
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Goed of slecht

Berichtdoor diatoontje » wo jan 02 2019 2:01 pm

Om niet in gekissebis te verzeilen, ik heb de link geplaatst om een discussie op te starten op ons forum.
Een discussie is wat anders dan een stelling plaatsen als reactie, die niet op de discussie ingaat, maar puur als een op zich zelf staande stelling.
diatoontje

Forumlid
Berichten: 115


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Nikon”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten