onbewerkte RAW naar JPG?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

onbewerkte RAW naar JPG?

Berichtdoor Cheffie1993 » zo sep 09 2018 3:46 pm

hoi!

ik maak altijd mijn fotos in jpeg.
nu zat ik erover na te denken om te schieten in raw+jpg maar dat neemt weer erg veel ruimte in beslag op mijn geheugenkaart.
ik dacht nu alleen in raw te schieten en dan mijn raw bestanden naar jpeg te converteren.
mijn vraag is nu: als ik dat doe zonder enige vorm van nabewerking zal lightroom dan dezelfde bewerking uitvoeren als dat er in mijn camera zou gebeuren bij het schieten van jpeg?

Alvast bedanktA
Cheffie1993

Forumlid
Berichten: 11


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: onbewerkte RAW naar JPG?

Berichtdoor jan24 » zo sep 09 2018 5:31 pm

Lijkt mij niet.
Lightroom coverteert de foto's zoals ze zijn, bewerkt of onbewerkt.
Wil je ze als de in camera bewerkt hebben, dan zou je een voorkeursinstelling aan kunnen maken. Maar wat dan de meerwaarde is?

Maar RAW i.c.m. met o.a. Lightroom, er zijn ook andere opties, geeft wel meer mogelijkheden tot bewerken/herstel. Denk bij dat laatste aan een verkeerd ingestelde witbalans.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1790


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: onbewerkte RAW naar JPG?

Berichtdoor henkk » zo sep 09 2018 6:32 pm

De (gratis) nikon software Viewnx-i en NX-d neemt wel je camerainstellingen mee bij de raw conversie. Komt dan ook in je jpeg yerecht. Maar ik werk altijd met een eigen omzetting, niet in Lightroom maar in PS Elements (in adobe camera raw).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: onbewerkte RAW naar JPG?

Berichtdoor Richard » zo sep 09 2018 7:24 pm

Terugkerende discussie :wink:

Zie https://forum.nikon-club-nederland.nl/viewtopic.php?f=35&t=63933

En ja, ik ben ook met jpg begonnen. :wink2: Tegenwoordig meestal RAW.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: onbewerkte RAW naar JPG?

Berichtdoor Cheffie1993 » zo sep 09 2018 11:00 pm

jan24 schreef:
Wil je ze als de in camera bewerkt hebben, dan zou je een voorkeursinstelling aan kunnen maken. Maar wat dan de meerwaarde is?


Ik wil de bestanden waar ik echt iets mee wil doen bewerken in raw formaat.
ik wil graag meer fotos bewaren dan dat ik nabewerk om bijvoorbeeld een vakantie te laten zien zonder dat ik alle fotos moet bewerken.
vndaar dat ik deze wil converteren naar jpeg met camerainstellingen.
is dit een rare gedachtegang?
ik ben nog niet echt ervaren dus hoor het graag als ik iets over het hoofd zie!
Cheffie1993

Forumlid
Berichten: 11


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: onbewerkte RAW naar JPG?

Berichtdoor jan24 » ma sep 10 2018 9:44 am

Toch opnemen dan in RAW en JPEG. Ik doe dit al jaren en ben nog niet tegen de beperking van mijn geheugenkaartjes, 16GB, aangelopen.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1790


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: onbewerkte RAW naar JPG?

Berichtdoor Cheffie1993 » ma sep 10 2018 10:39 am

henkk schreef:De (gratis) nikon software Viewnx-i en NX-d neemt wel je camerainstellingen mee bij de raw conversie. Komt dan ook in je jpeg terecht.


dus in principe kan ik alleen raw schieten en converteren in viewnx om zo de jpeg eruit te krijgen die mijn camera ook zou aanleveren?
dit is namelijk precies wat ik wil
Cheffie1993

Forumlid
Berichten: 11


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: onbewerkte RAW naar JPG?

Berichtdoor JJG » ma sep 10 2018 5:43 pm

Maar...als je niks aan nabewerking gaat doen...waarom zou je dit dan willen? Dus in RAW schieten en dan direct omzetten naar JPEG.

Ik ga er vanuit dat je graag in RAW schiet zodat je meer ruimte hebt in je nabewerking.
https://www.jelmergremmen.nl

Nikon F3 (en Olympus)
Gebruikersavatar
JJG

Forumlid
Berichten: 1404


Locatie: Deventer.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: onbewerkte RAW naar JPG?

Berichtdoor pveenstra » ma sep 10 2018 8:40 pm

Wat ik doe is RAW + Jpg. De foto's die niet nabewerkt hoeven te worden daarvoor gebruik ik de jpg. De RAW bestanden zijn een goede basis voor nabewerking. De jpg' s gebruik ik ook voor de selectie van de foto's.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Onderwerp:

Re: onbewerkte RAW naar JPG?

Berichtdoor Cheffie1993 » di sep 11 2018 8:29 am

JJG schreef:Maar...als je niks aan nabewerking gaat doen...waarom zou je dit dan willen? Dus in RAW schieten en dan direct omzetten naar JPEG.

Ik ga er vanuit dat je graag in RAW schiet zodat je meer ruimte hebt in je nabewerking.


Omdat ik alleen de uitblinkers wik bewerken met raw de rest wil ik gewoon in jpeg zodat ik er niet echt werk aan heb. Ik heb namelijk vrij weinig tijd om te fotograferen/nabewerken
Cheffie1993

Forumlid
Berichten: 11


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: onbewerkte RAW naar JPG?

Berichtdoor Cheffie1993 » di sep 11 2018 8:32 am

Maar met viewnx-i behoud ik dus mijn camera settings bij het converteren?
Raw+jpeg kost tevens meer schrijftijd waardoor ik kortere/minder snelle bursts kan maken met de schrijfsnelheid van mijn sd kaart(95mb/s)
Dit is een van de redenen dat ik dit probeer te ontwijken
Cheffie1993

Forumlid
Berichten: 11


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: onbewerkte RAW naar JPG?

Berichtdoor MarcTelkamp » zo sep 30 2018 3:18 pm

Eeeh…. ik weet niet of dit een of andere instelling is, maar sinds kort lijkt het dat ViewNX-2 de camera-settings niet meer meeneemt. Dat deed hij vroeger wel altijd ! Klopt dat ? Ik heb een D750 mocht dat nog wat uitmaken.

Dus iets preciezer omschreven:

Ik lees mijn camerageheugen leeg op de computer en ik zie al mijn foto's staan in ViewNX-2.
Zodra ik op een foto klik. om hem vergroot in het 2e scherm te zien, zie ik de foto INCLUSIEF mijn instellingen (wat extra kleur, wat extra contrast, wat extra scherpte).
Maar binnen een paar seconden verdwijnen mijn instellingen, en wordt de foto een "kale" RAW...
In het bewerkingsmenu staat bij Witbalans en Picture Control nog steeds de waarde "Waarde bij opname"
Gebruikersavatar
MarcTelkamp

Forumlid
Berichten: 117


Locatie: Heerlen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: onbewerkte RAW naar JPG?

Berichtdoor ReneG » zo sep 30 2018 11:24 pm

MarcTelkamp schreef:Eeeh…. ik weet niet of dit een of andere instelling is, maar sinds kort lijkt het dat ViewNX-2 de camera-settings niet meer meeneemt. Dat deed hij vroeger wel altijd ! Klopt dat ? Ik heb een D750 mocht dat nog wat uitmaken.

Dus iets preciezer omschreven:

Ik lees mijn camerageheugen leeg op de computer en ik zie al mijn foto's staan in ViewNX-2.
Zodra ik op een foto klik. om hem vergroot in het 2e scherm te zien, zie ik de foto INCLUSIEF mijn instellingen (wat extra kleur, wat extra contrast, wat extra scherpte).
Maar binnen een paar seconden verdwijnen mijn instellingen, en wordt de foto een "kale" RAW...
In het bewerkingsmenu staat bij Witbalans en Picture Control nog steeds de waarde "Waarde bij opname"


Het beeld dat je in eerste instantie ziet is waarschijnlijk de in-camera representatie van de RAW file (en dat is een jpeg mét de camera instellingen) die daarna vervangen wordt door de weergave van de RAW in View NX-2. Maar ik vermoed dat View NX2 een 'kale' RAW zien zonder instellingen, want volgens mij ondersteunt View NX2 de D750 niet? View NX-i (de nieuwe versie, ook gratis) kan dat vermoed ik wel.

Overigens weet ik dit niet zeker, zelf werk ik niet meer met die software; ik gebruikte View NX2 en Capture NX2, maar de nieuwe software vond ik zo slecht dat ik overgestapt ben naar LR en PS. Maar ik kan me niet voorstellen dat View NX2 de D750 nog ondersteunt.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: onbewerkte RAW naar JPG?

Berichtdoor MarcTelkamp » ma okt 01 2018 6:06 pm

ReneG schreef:Het beeld dat je in eerste instantie ziet is waarschijnlijk de in-camera representatie van de RAW file (en dat is een jpeg mét de camera instellingen) die daarna vervangen wordt door de weergave van de RAW in View NX-2.

Klopt. Denk ik ook.
ReneG schreef:Maar ik vermoed dat View NX2 een 'kale' RAW zien zonder instellingen, want volgens mij ondersteunt View NX2 de D750 niet? View NX-i (de nieuwe versie, ook gratis) kan dat vermoed ik wel.

View NX-2 ondersteund de D750 wel. Ten minste... tot een paar maanden geleden toe wel. Heeft altijd prima gewerkt...
Het klopt dat Capture NX-2 de D750 niet meer ondersteund. Helaas. Het werkt nog als je de foto op tiff-formaat opslaat.
View NX-i heb ik even bekeken, maar snel weer laten liggen.
Gebruikersavatar
MarcTelkamp

Forumlid
Berichten: 117


Locatie: Heerlen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: onbewerkte RAW naar JPG?

Berichtdoor Mieke53 » vr jan 04 2019 11:54 pm

Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten