Niet universeel

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Niet universeel

Berichtdoor jan24 » zo jan 06 2019 10:02 pm

In een topic hier op het forum werd vermeld dat het omwille de houdbaarheid/functioneren van je geheugenkaart het verstandiger is om deze nimmer te verwijderen. En om je camera met een kabeltje op je PC aan te sluiten om foto's over te zetten.
Ik kon mij wel hierin vinden en heb het kabeltje van mijn D5300 gezocht en gevonden. En in gebruik genomen. Werkt prima, zeker omdat het vinden van mijn kaartlezer wat moeilijk gaat. PC staat onder het bureau en het gehele front is zwart. Kaartlezergleuf is altijd even zoeken.

Meteen ook mijn Coolpix 7000 op deze manier aangesloten, dacht ik. Kijk dat is dan weer jammer. De Coolpix heeft een afwijkende aansluiting. Dat niemand bij Nikon daar nu even over nadenkt. Dus nu 2 kabeltjes nodig of toch weer de kaartlezer (deels) gebruiken. Ik meld het maar even.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1791


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Niet universeel

Berichtdoor MarcoEos70D » zo jan 06 2019 10:34 pm

Ik mis nog de logica waarom je een geheugenkaart nimmer zou moeten verwijderen. Ik doe niet anders.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Niet universeel

Berichtdoor mozes » ma jan 07 2019 1:00 am

Ik heb in al die jaren nog nooit anders gedaan dan kaart eruit, en in een kaartlezer.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Niet universeel

Berichtdoor ben42 » ma jan 07 2019 10:04 am

Contacten die veel gewisseld worden hebben een beperkte levensduur.

Voor de CF kaarten waren de pennetjes 'relatief' kwetsbaar en daarom gaven velen er de voorkeur aan om CF kaarten uit te lezen door een kabeltje aan de camera. (De pennetjes zaten in de camera, het ombuigen van een pennetje was 'dus' bijzonder vervelend). De problemen met de pennetjes in de camera zijn een belangrijke reden waarom 'destijds' gebruik van een kabeltje aan de camera werd geadviseerd.

SD kaarten zijn ook weer relatief kwetsbaar, maar het beschadigen van een kaart is wat hardware betreft minder problematisch dan het beschadigen van de camera zoals met de CF kaarten kon gebeuren. Het verliezen van foto's kan dan wel weer problematischer zijn.

Een kabeltje met een mini-USB of micro-USB heeft dan als voordeel dat zelfs als die niet of slecht functioneerd (door b.v. slijtage) je terug kunt vallen op een kaartlezer.

Zelf gebruik ik voor mijn SD kaart camera's altijd de kaartlezer van de computer. Dit gaat handiger en sneller.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Niet universeel

Berichtdoor ben42 » ma jan 07 2019 10:25 am

Kabeltjes en universeel, twee woorden die zich niet in dezelfde zin verdragen. :crazy:

En standaarden, daar zijn er gelukkig heel veel van. Zo heeft Apple veel standaarden en bij Android systemen waren er zoveel standaarden dat ze daar gelukkig tot inkeer zijn gekomen en samen voor mini USB en nu meestal micro USB hebben gekozen. Gelukken hebben ze nu weer een nieuwe standaard USB-C. De andere kant is gelukkig meestal een USB die vrijwel overal als standaard gebruikt wordt (zelfs door Apple).

Ben
Zelf ook wel een voorstander van de maatregelen die de Europese unie wil nemen tegen fabrikanten (mobiele telefoons) die anders dan bepaalde standaarden gebruiken.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Niet universeel

Berichtdoor gijs sandberg » ma jan 07 2019 10:27 am

Jan,
Eens met bovenstaande opmerkingen, ieder contact is potentieel kwetsbaar, of het nu een kabel of een kaartlezer is.
re: universeel
Wie heeft ooit beweerd dat iedere USB kabel universeel is ?
(niet voor niets wordt bij vele kamera's een passende USB kabel bijgeleverd)
re: Kaartlezergleuf is altijd even zoeken.
Wat mij hielp is een wite sticker rond de CF-gleuf.
re: werkt prima
Naar veler ervaring is een geheugenkaartje in een kaartlezer sneller dan een USB verbinding tussen PC en kamera.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Niet universeel

Berichtdoor MarcoEos70D » ma jan 07 2019 10:32 am

Inderdaad. De SD kaart in de kaartlezer is sneller en makkelijker, voor mij dan :wink:
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Niet universeel

Berichtdoor henkk » ma jan 07 2019 10:54 am

gijs sandberg schreef:re: universeel
Wie heeft ooit beweerd dat iedere USB kabel universeel is ?


Nou, de U van USB staat voor 'universele' :-)
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Niet universeel

Berichtdoor jan24 » ma jan 07 2019 10:55 am

Dank voor de reacties.

Het ging mij niet om de discussie wat verstandiger is. Zelf wel ooit een geheugenkaartje dermate beschadigt dat deze onbruikbaar was. Kon mij daarom wel vinden in de redenatie.
Nog een opmerking t.a.v. USB en universeel. Er zijn vele types USB kabels en aansluitingen.
Maar ik had verwacht/gehoopt, dat Nikon voor al zijn camera's dezelfde aansluiting in de camera zou gebruiken. Dat was dus mijn misvatting achteraf.
En dat de kaartlezer sneller werkt heb ik ook gemerkt.
Weer terug naar de kaartlezer en kabeltje terug in de doos.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1791


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Niet universeel

Berichtdoor ben42 » ma jan 07 2019 12:19 pm

henkk schreef:Nou, de U van USB staat voor 'universele' :-)


De U van USB is van toepassing op de Bus en niet op de kabel.

De aansluitingen aan de kant van de host (computer) zijn flink gestandaardiseerd en over het algemeen upwards compatible.
Nikons die ik ken maken gebruik van Mini-USB en Micro-USB aansluitingen, ja meer dan 1, maar wel veel gebruikte standaarden.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten