Ook een terugblik op 2018

Onderwerp:

Ook een terugblik op 2018

Berichtdoor DannySan » do jan 03 2019 8:40 pm

Hoi allemaal,

het is al even geleden dat ik wat van mijn werk liet zien, dus in navolging van Maurice die een mooi overzicht had gemaakt over 2018 doe ik dat dan ook :-)
Ik heb in 2018 minder shoots gedaan dan ik zou hebben gewild, de omstandigheden en/of tijd waren er niet altijd naar; ik zeg in 2019 meer kansen!

1:
Afbeelding
In 2018 ben ik begonnen met het geven van een 1 op 1 workshop "van auto naar wow" om iemand die nog in de digitale-fotografie kinderschoenen stond te coachen naar het vol zelfvertrouwen kunnen werken in de diverse modi van haar camera. Dit beeld is geschoten tijdens een dagje buiten aan de slag.

2:
Afbeelding
Meegedaan met 'n leuk initiatief in Groningen, een "Instameet" waarbij we werden rondgeleid door de stad door 3 gidsen. Ik werd echter afgeleid door deze werklui die druk bezig waren :-) (de meneer op het balkon is wel wat meer gewend lijkt het).

3:
Afbeelding
Mijn dochter, altijd een dankbaar fotografie-onderwerp (al heeft ze met haar 13 jaar ook wel eens wat nukjes en heeft dan geen zin om 'weer' op de foto te gaan :lol: ).

4:
Afbeelding
Maar met deze foto was ze dan wel weer heel blij (net als ik trouwens).

5:
Afbeelding
In 2018 ook voor het eerst op bezoek geweest bij een open dag van een fotostudio in Groningen. Een soort 'zoete inval' van modellen, fotografen, MUA's en aanhang. Een dag om spontaan te shooten met bekende en minder bekende modellen/fotografen. Daar deze jongedame vastgelegd.

6:
Afbeelding
Dezelfde jongedame... wat 'n beetje make en haar en andere kleding én een kleurenfoto al niet kan doen...

7:
Afbeelding
Zonder twijfel de meest vermoeiende (en hilarische) shoot van 2018: een vriendinnengroep van 7 tiener-puber-meiden (bezint eer ge begint! :crazy:)

8:
Afbeelding
Maar er was één moment waarop ze allemaal heel serieus konden zijn, ja echt!

(ongeveer 5 seconden, daarna een gigantische en hilarische lachbui)

9:
Afbeelding
De workshop all the way down south gegeven door Vincent Riemersma; dat was een prachtige ervaring! Een beetje oefenen met panning in de pauze met deze fraaie auto.

10:
Afbeelding
1 van de contacten die ik opdeed tijdens de open dag van de fotostudio in Groningen wilde graag een keer shooten; het was een enerverende dag met mooie beelden.

11:
Afbeelding
Dit beeld leverde haar wat afdrukken van steentjes op, op plekken waar ze die normaal niet zo vaak had maar ze was erg blij met het beeld (en ik ook wel).

12:
Afbeelding
En de andere jongedame waarmee ik contact legde op de fotostudio open dag, een shoot met een Western 'feel'.

13:
Afbeelding
De privé workshop van Roel Louwers móet wel het summum van fotografie zijn in 2018; een ge-wel-dige dag waar ik nog vaak met veel plezier aan terugdenk!

14:
Afbeelding
Over deze foto heb ik ongeveer 200 beelden gedaan, met Roel links naast me roepend: komt ;ie! Welke sluitertijd heb je nu? Langzamer! Kan best... probeer mee te gaan, focus op dit, let op dat, owh dit lijkt al wel wat, mooi zo... terwijl hij zelf behangen met 3 (!) camera's het ene na het andere top-plaatje naar het andere er uit klikt is 'ie mij aan het coachen; en dat op zo'n slordige 10 meter afstand van de GT bocht op het circuit Assen met dat hesje aan 'media': wow!

15:
Afbeelding
Natural light! Er wordt wel eens geroepen dat mensen die zeggen dat ze met 'natuurlijk licht graag schieten' gewoon "niet om kunnen gaan met flitsers" maar ja... voor een beeld als dit heb ik ook geen flitser nodig (en ik mis 'm ook niet).

16:
Afbeelding
Geschoten op Oudjaarsdag met 'n model dat voor de tweede keer een 'solo' fotoshoot deed; was erg gezellig en mooie beelden gemaakt.

17:
Afbeelding
Een waardige afsluiter van 2018, bedankt voor het kijken! :thumbup:
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3827


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Ook een terugblik op 2018

Berichtdoor Vincent » vr jan 04 2019 9:47 am

Fraaie serie DannySan. Mooi overzicht van jouw jaar!

Zoals we vaker besproken hebben zou ik wel even kijken naar jouw compositie/crops bij horizontale portretten. De ogen heb je vaak erg in het midden, maar dan ook, naar mijn idee, te ruim aan de bovenkant en te krap aan de onderkant. 5, 10 en 15 zijn daar goede voorbeelden van, maar ook bij 17 was iets meer onderkant mooi geweest zou ik zeggen.

Voordeel/mogelijkheden van flitsflits hebben we ook vaak besproken. In principe is er geen goed of slecht, en het gaat vaak niet om de hoeveelheid licht maar de kwaliteit ervan. Raamlicht bij 15 is natuurlijk mooi zacht, ik hou persoonlijk van iets meer richting in mijn licht, dat geeft meer dimensie aan het gezicht. Ook vind ik sommige beelden de oogpartijen aan de donkere kant hier, of het onderwerp niet het meest heldere in het beeld. Dat kun je met een lampje mooi ophalen waardoor het beeld nog meer spreekt. Bijvoorbeeld 4, 5 en 12. Maar ook bij 17 zijn de ogen niet waar direct de blik naartoe getrokken wordt.

In saturatie zit je soms ook iets te hoog voor mij, maar (ook) dat is smaak. Het knalt in elk geval van mijn scherm allemaal!

Complimenten. Lekker bezig weer!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ook een terugblik op 2018

Berichtdoor justme » vr jan 04 2019 1:12 pm

Mooi om je ervaringen van afgelopen jaar zo terug te mogen zien Danny!
Leuk initiatief om door te zetten, geeft een goed beeld waar een ieder doorgaans mee bezig is achter de lens. ;)
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Ook een terugblik op 2018

Berichtdoor Henk » za jan 05 2019 8:51 pm

Knappe serie Danny. Leuk dat je dat met ons wilde delen.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Henk

Bestuurslid
Berichten: 1731


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ook een terugblik op 2018

Berichtdoor Frankie » za jan 05 2019 9:02 pm

Leuk die terugblikken en gaaf om te zien hoe groot jouw drive is om mooie portretten te maken. Nog niet perfect misschien maar wel op weg daar naar toe, zeker met de adviezen van een pro. Foto 10 is mijn favoriet.
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ook een terugblik op 2018

Berichtdoor DannySan » za jan 05 2019 10:27 pm

Vincent schreef:Zoals we vaker besproken hebben zou ik wel even kijken naar jouw compositie/crops bij horizontale portretten. De ogen heb je vaak erg in het midden, maar dan ook, naar mijn idee, te ruim aan de bovenkant en te krap aan de onderkant. 5, 10 en 15 zijn daar goede voorbeelden van, maar ook bij 17 was iets meer onderkant mooi geweest zou ik zeggen.
Raamlicht bij 15 is natuurlijk mooi zacht, ik hou persoonlijk van iets meer richting in mijn licht, dat geeft meer dimensie aan het gezicht. Ook vind ik sommige beelden de oogpartijen aan de donkere kant hier, of het onderwerp niet het meest heldere in het beeld. Dat kun je met een lampje mooi ophalen waardoor het beeld nog meer spreekt. Bijvoorbeeld 4, 5 en 12. Maar ook bij 17 zijn de ogen niet waar direct de blik naartoe getrokken wordt.

In saturatie zit je soms ook iets te hoog voor mij, maar (ook) dat is smaak. Het knalt in elk geval van mijn scherm allemaal!

Complimenten. Lekker bezig weer!


Hoi Vincent, bedankt voor je uitgebreide commentaar (zoals altijd eigenlijk). Nu naar de foto's kijkende zie ik je punt, ik denk dat het ook iets is dat ik wat 'huiverig' ben voor het 'scalperen' van mijn modellen maar bij nieuwe shoots kan ik hier wellicht bij het maken van het beeld al rekening houden.
En dat lampje ook (bij de laatste shoot geprobeerd maar laten we zeggen een shoot-through-umbrella + Nederlands weer waren geen goede combi) maar dat wordt dus dan ook op 'n ander moment.

Ik hou er inderdaad van om de foto's (meestal) heel sprekend qua contrast te maken, dat is inderdaad een 'look en feel' :-)

Bedankt ook wiebe, ik vond het zelf ook leuk om de shoots even terug te kijken zo :-)

Bedankt Henk voor je positieve feedback!

Bedankt Frankie, portretten is zeg maar echt mijn ding; het samen met 'n model werken naar dat mooie plaatje. Zeker niet perfect (daar streef ik ook niet naar) maar wel die plaatjes waarvan 'men' zegt: Owh tof!
Foto 10 heeft 'n rauw randje helaas, zal er wel altijd wat gemengd naar blijven kijken maar ook dat hoort bij de modelfotografie.
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3827


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Ook een terugblik op 2018

Berichtdoor Maurice » zo jan 06 2019 8:06 pm

Fraaie terugblik Danny.
Altijd leuk om zo'n jaarserie van iemand terug te zien!
Online
Maurice

Regiocoördinator
Berichten: 1334


Locatie: Heerlen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ook een terugblik op 2018

Berichtdoor Peter » wo jan 09 2019 9:48 pm

vergeet die auto's :-)

richt je op portretten, mooi werk !
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7764


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Overig”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten