Twee vragen over scherpstelling

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Twee vragen over scherpstelling

Berichtdoor janjan33 » do jan 10 2019 8:45 am

Normaal fotografeer ik stilstaande onderwerpen en gebruik autofocussysteem S.
Voor lichtmeting gebruik ik spotmeting en de M instelling.

Nu ben ik bewegende onderwerpen (in dit geval zwanen) aan het fotograferen en heb ik AF C ingesteld met d9 (9 scherpstelpunten). In mijn scherm zie ik 1 scherpstelpunt (met de selector kan ik hem over het scherm bewegen)klopt dat?
Ik stel scherp op de ogen van de zwaan.
In Lightroom kan ik in de bibliotheek met show focuspoints bekijken of het scherpstelpunt is gevonden. Kan ik ook op een manier zien dat er 9 scherpstelpunten zijn?

Mijn lichtmeting staat nog steeds op spotmeting die ik gebruik voor stilstaande onderwerpen. Als ik dit verander naar matrix
of centrumgericht meting, wijzigt er dan ook iets aan mijn autofocuspunten?
janjan33

Forumlid
Berichten: 56


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Twee vragen over scherpstelling

Berichtdoor justme » do jan 10 2019 10:03 am

het lijkt me niet logisch dat een programma die negen focus punten laat zien, maar alleen het vastgestelde focuspunt. Wel is er in de EXIF te lezen welke focusstand je gekozen hebt, als ik het goed heb.

Lichtmeting staat helemaal los van je focuspunten, ongeacht welke je instelt
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Twee vragen over scherpstelling

Berichtdoor ben42 » do jan 10 2019 10:43 am

D7000 blz. 105

Spot: .....
Circle is centrered on current focus point, making it possible to meter off-center subjects....

Bij de D7000 van Nikon staat de lichtmeting dus niet los van de focuspunten. Dit is zo voor de D7000, het lijkt mij waarschijnlijk dat dit ook zo is voor andere modellen van Nikon.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Online
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2629


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Twee vragen over scherpstelling

Berichtdoor ReneG » do jan 10 2019 12:01 pm

wiebeterpstra schreef:het lijkt me niet logisch dat een programma die negen focus punten laat zien, maar alleen het vastgestelde focuspunt. Wel is er in de EXIF te lezen welke focusstand je gekozen hebt, als ik het goed heb.


Klopt en dat is ook logisch; in de EXIF kun je je AF instellingen zien maar alleen het uiteindelijk gebruikte scherpstelpunt wordt getoond. Daarbij moet ik wel opmerken dat je in AF-C soms ook geen scherpstelpunt hebt; als volgens de camera op dat moment op geen enkel punt optimale scherpstelling bestond (dat kan in AF-C met shutter priority, de default) kan het dus soms zo zijn dat je software geen scherpstelpunt toont.

wiebeterpstra schreef:Lichtmeting staat helemaal los van je focuspunten, ongeacht welke je instelt


Niet correct, bij spotmeting (en ik meen ook center weight meting, maar dat weet ik niet zeker want die gebruik ik nooit) volgen de meeste (alle?) Nikon camera's het scherpstelpunt, zoals Ben ook al aangaf.
Spul waarmee je foto's maakt...
Online
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Twee vragen over scherpstelling

Berichtdoor pveenstra » vr jan 11 2019 9:56 am

Ook bij de instelling op 9 focuspunten is er altijd maar 1 focuspunt. De instelling betekent dat de camera binnen de 9 punten de focus kan verleggen als dat nodig is.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1126


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten