Memento Mori.

Onderwerp:

Memento Mori.

Berichtdoor Frans Martens » zo jan 13 2019 5:22 pm

Mooi weer vandaag om de huiskamer gedeeltelijk als studio te gebruiken.
Met als resultaat o.a. onderstaande foto's.
Met enkel het daglicht als lichtbron en in PS nog wat standaard nabewerkingen.

AfbeeldingMemento Mori 1 by Frans Martens, on Flickr

En uit dezelfde serie nog ééntje

AfbeeldingMemento Mori 3 by Frans Martens, on Flickr
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1984


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Memento Mori.

Berichtdoor justme » ma jan 14 2019 8:00 am

Opvallende foto’s, licht past perfect bij de schedel qua kleur en schaduwval.

Over de rest van de scène ben ik nog niet over uit. Het zwarte kader bij de eerste zou ik weglaten.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Memento Mori.

Berichtdoor MarcoEos70D » ma jan 14 2019 9:03 am

Ik heb er nu een paar keer naar gekeken, en mij spreekt het beeld niet aan. De composities komen op mij te gemaakt over om aansprekend te zijn. Ook de centrale setting helpt niet. Tot slot: memento mori is een kreet die bij uitstek slaat op de mens en diens sterfelijkheid. Bij een foto van een schedel van een dier past die titel niet.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2317


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Memento Mori.

Berichtdoor Frans Martens » ma jan 14 2019 9:13 pm

Hartelijk dank heren voor uw reacties. Het was een oefening en wat ik ervan geleerd heb is om het licht te vangen wat ik wilde. Het is de sfeer die ik zocht en het toont prima de stofuitdrukking van de verschillende materialen.
Ook weet ik weer hoe moeilijk het is om een goed stilleven neer te zetten. Op Flickr zijn er diverse groepen voor, en dat is soms wel inspirerend.

@ Marco; mbt de titel zeg jij dat die niet past. Je bedoelt waarschijnlijk dat je dat vindt. Ik denk dat je het niet begrijpt. De foto is bedoelt als spiegel en vraagt de kijker even stil te staan bij zijn/haar eigen sterfelijkheid.
Er hangen en staan heel wat kunstwerken in musea over de hele wereld met titels die niet zo voor hand liggen als De anatomische les. En hoewel ik in een ver verleden met goed gevolg een kunstacademie heb doorlopen snap ik ook wel dat hier geen sprake is van een kunstwerk hoor.
Het is in deze context ook wel aardig om te zien met welke spreuk van Confucius jouw bericht altijd afsluit.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1984


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Memento Mori.

Berichtdoor MarcoEos70D » ma jan 14 2019 9:32 pm

Frans Martens schreef:@ Marco; mbt de titel zeg jij dat die niet past. Je bedoelt waarschijnlijk dat je dat vindt. Ik denk dat je het niet begrijpt. De foto is bedoelt als spiegel en vraagt de kijker even stil te staan bij zijn/haar eigen sterfelijkheid.
Er hangen en staan heel wat kunstwerken in musea over de hele wereld met titels die niet zo voor hand liggen als De anatomische les. En hoewel ik in een ver verleden met goed gevolg een kunstacademie heb doorlopen snap ik ook wel dat hier geen sprake is van een kunstwerk hoor.
Het is in deze context ook wel aardig om te zien met welke spreuk van Confucius jouw bericht altijd afsluit.

Jammer, dat een kritische noot gelijk leidt tot persoonlijk worden :crazy: . Nergens voor nodig, want uiteraard verkondig ik, net als ieder ander, niets meer dan mijn eigen mening. Daar mag je iets mee doen, je mag het ook negeren. Wat jij wilt. Maar gelijk op de man spelen vind ik een behoorlijk zwaktebod en ontneemt me de behoefte om de moeite te nemen om feedback te geven.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2317


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Memento Mori.

Berichtdoor Frans Martens » ma jan 14 2019 9:40 pm

Beste Marco, het was absoluut niet de bedoeling om de man te spelen. Sorry dat je het zo opvat maar ik dacht echt dat je het niet had begrepen.
Dat blijft ook het risico van het geschreven woord. Nogmaals, ik ben er geenszins op uit om je te beledigen en ben wel degelijk blij met je reactie zoals ik al in de eerste zin schrijf.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1984


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Memento Mori.

Berichtdoor MarcoEos70D » ma jan 14 2019 9:43 pm

Da's fijn om te lezen. Met name de laatste zin in je reactie kon ik niet anders dan persoonlijk opvatten.

Maar gezien je directe reactie op mijn post: no hard feelings :wink:
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2317


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Memento Mori.

Berichtdoor justme » ma jan 14 2019 10:26 pm

Heerlijk zo’n forum. ;)

Met de memento mori worden wel vaker dergelijke beelden bedoeld, het merendeel met menselijke schedels, snap de opmerking van Marco daardoor wel.

Verder dus een goede lichtstudio!
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Memento Mori.

Berichtdoor Frans Martens » ma jan 14 2019 10:45 pm

Heren bedankt, kan ik gelukkig toch rustig gaan slapen.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1984


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Memento Mori.

Berichtdoor ben42 » do jan 17 2019 9:32 am

Een schilderij, zo knap dat het wel een foto lijkt.
Dit is het gevoel dat mij een beetje bekruipt bij het zien van de afbeeldingen.
Kleur/Sfeer/Scherpte over de diepte is erg goed getroffen om inderdaad een Memento Mori (17e eeuw) stijl weer te geven.

Als het inderdaad een dergelijke sfeer (17e eeuw) moet weergeven, zou het 'hoofdobject' misschien ergens wat 'achterlozer' (minder centraal) kunnen worden weergegeven. Maar goed, dat is mijn idee.

Goed getroffen.
Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Memento Mori.

Berichtdoor justme » do jan 17 2019 10:45 am

Interessante toevoeging Ben!
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Portret, studio en mode”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten