Night / light pollution filter

Discussies over filters

Onderwerp:

Night / light pollution filter

Berichtdoor gvdnberg » zo jan 20 2019 9:31 pm

Van verschillende merken zijn er tegenwoordig filters die de gele-oranjegele kleuren van veel gebruikte verlichting elimineren.
Natural Night of Light Pollution filters zijn de benamingen voor deze filters. Een violet-paars filter dat compenseert voor natrium, kwikdamp en andere gelige verlichting.
Heeft iemand al ervaring met dit soort filters??
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Night / light pollution filter

Berichtdoor John Jansen » zo jan 20 2019 10:01 pm

Met Lightroom of PSD is dit ook goed te corrigeren, op you tube staan verschillende filmpjes, ik vind het zonde geld.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Night / light pollution filter

Berichtdoor Patrick » zo jan 20 2019 10:39 pm

De meeste avondfoto's die ik zie zijn te geel/oranje door de verkeerde witbalans. Die kan je corrigeren. Wat wordt door zo'n filter opgelost?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26812


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Night / light pollution filter

Berichtdoor ben42 » zo jan 20 2019 10:42 pm

Lagedruk Natriumlampen hebben twee dicht bij elkaar liggende spectraallijnen in het geel. Hiermee verkrijg je als het ware een monochrome foto, deze is niet te corrigeren, zowel niet met filters als in nabewerking. De kleur kan in nabewerking wel geschoven worden, maar is zo smal wat spectrum betreft dat er niet van 'kleuren' gesproken kan worden.

Hogedruk Natriumlampen hebben een veel breder spectrum, waarvan een zeer groot deel in het geel en het oranje. Hogedruk natriumlampen zijn niet allemaal identiek van kleurspectrum, wel allemaal geelkleurig, maar met variaties. Met selectieve filters kun je dan geel en oranje wegfilteren zonder rood en groen weg te filteren. Echter een filter dat een smal spectrum wegfilters is over het algemeen kostbaar. Er zijn ook filters die vooral geel wegfilteren en daarnaast ook nog groen en rood.

In nabewerking geel en oranje wegfilteren is eigenlijk niet meer mogelijk, omdat deze ingebed zitten in het groen en rood, Lightroom kan wel specifieke kleuren wegfilteren waaronder geel en oranje, maar dat is toch anders dan tijdens de opnamen deze kleuren licht (geel en oranje) weg te filteren.

Lagedruk Natriumlampen worden (gelukkig) steeds minder toegepast. (Of vrijwel niet meer).

Dit is uit de theorie, met de filters zelf heb ik geen ervaring. (Sorry).
Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Night / light pollution filter

Berichtdoor TinoK » ma jan 21 2019 3:04 am

Ik gebruik het Natural night filter van NISI. Ik ben er wel tevreden over.
Dit is mijn 2de.
Dit filter wordt bij mij gebruikt in de SW150 filterhouder van Lee. Net zoals de filters van Lee is dit filter ook 2mm dik en van glas.
De coating maakt het filter dusdanig glad dat hij bij mij al een keer tgv de zwaartekracht eruit is geschoven en dus naar beneden gevallen is. Resultaat 2 driehoeken.
Remedie is om de houder elke keer als eerste een kwartslag draaien na plaatsen.

Ik merk dat ik minder aan een foto hoef te doen en dat ik al met een beter startpunt begin.
Gr.Tino

Flickr Martino'70


“Your first 10,000 photographs are your worst.” ― Henri Cartier-Bresson
“My first 25,000 photographs are my worst.” ― Tino Karunding
Gebruikersavatar
TinoK

Clublid
Berichten: 187


Locatie: Sprundel
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Night / light pollution filter

Berichtdoor Hans Braakhuis » ma jan 21 2019 8:51 am

Een kleurenfilter lijkt me uit het tijdperk van de kleuren film, waarbij er anders niets te corrigeren viel. M'n Nikon camera heeft een WB knopje, en dat voldoet.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Night / light pollution filter

Berichtdoor JvdKooij » ma jan 21 2019 11:08 am

Geen ervaring mee Gert, in siberie is het zo donker dat we die niet nodig hebben :D
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Night / light pollution filter

Berichtdoor coosc » di jan 22 2019 1:54 pm

Ik heb daar wel enige ervaring in. Ik heb een 2” Orion Skyglow lpr filter die ik gebruikte bij astrofotografie. De lichtvervuiling wordt inderdaad goeddeels weggefilterd. Je krijgt er echter een blauwe gloed voor terug. Voor visuele waarneming werkt het uitstekend. Zie:

https://www.telescope.com/2-Orion-SkyGl ... p/5561.uts

Groeten,

Coos
coosc

Forumlid
Berichten: 284


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Night / light pollution filter

Berichtdoor LJ-Jochem » di jan 22 2019 7:28 pm

Ik sluit me aan bij Tino. Ik heb ook de Nisi variant hiervan. Zit er nu standaard op als ik avondfotografie doe.
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Night / light pollution filter

Berichtdoor bredewoldski » wo jan 23 2019 6:12 pm

Ik overweeg om er ook een aan te schaffen... een fotovriend van mij heeft er ook een. Met een aanpassing van de WB is toch niet een identiek resultaat te behalen.
Groet, Martin

Persoonlijke Website Nog steeds in aanbouw

Facebook
Gebruikersavatar
bredewoldski

Clublid
Berichten: 411


Locatie: Regio Zwolle
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Night / light pollution filter

Berichtdoor gvdnberg » wo jan 23 2019 6:47 pm

Allemaal bedankt voor jullie informatie over het gebruik van deze filters. Ben bedankt voor je uitleg, ik snap nu beter waarom een dergelijk filter op de markt is verschenen. Naar mijn beleving heeft Coos het ook bij het rechte eind, zodat ik een plaatsje in mijn filtertas vrij ga houden voor zo’n filter. Witbalans filtert soms meer dan je lief is.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Night / light pollution filter

Berichtdoor coosc » wo jan 23 2019 8:37 pm

Het zal nog een uitdaging worden om dit in je foto systeem te integreren. Op mijn telescoop was dat geen probleem. Ik maakte gebruik van een Nikon bajonet naar T adapter. In mijn 2” telescoop aansluiting paste een 2” Orion filter zonder problemen.
coosc

Forumlid
Berichten: 284


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Night / light pollution filter

Berichtdoor gvdnberg » wo jan 23 2019 8:51 pm

Moet geen probleem zijn Coos. Ik gebruik bij filters meestal de adapter van Benro, waar ik filters van 150*150 of 150*170 mm in plaats. deze filterhouder past op al mijn objectieven met een 77mm filterdraad en natuurlijk ook op mijn 14-24 die geen filterdraad heeft vanwege de bolle frontlens. Ik zou kunnen overwegen om een 77mm filter aan te schaffen en daar de filterhouder op te schroeven zodat ik naast de pola nog twee filterspots vrij heb, maar 4 filters tegelijk in gebruik lijkt mij niet echt bevorderlijk voor de scherpte van de foto's.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3129


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten