Riemen en zware telelenzen

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Re: Riemen en zware telelenzen

Berichtdoor imaginary_nl » do jan 17 2019 10:36 pm

Ziet er bijzonder praktisch uit!
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Riemen en zware telelenzen

Berichtdoor p.visker » vr jan 18 2019 11:54 am

als je door dun RVS moet boren maak ik van dikker materiaal 2 plaatjes, in één daarvan boor ik het gat wat nodig is - deze plaats je aan de bovenkant gecentreerd boven je gat die je moet hebben en het andere plaatje aan de onderkant, vervolgens klem je het geheel goed vast (liefst met een griptang) dan in de boor klem en boor het gat zonder dat deze gaat happen en je heb een mooi rond gat (wel smering gebruiken bij RVS, wand als het te heet wordt dan wordt het staal hard en kom je er niet meer doorheen).
spreek uit ervaring omdat ik dit op m'n werk ook diverse xxx heb gedaan en het voorkomt dat je ongelukken krijg!!!

vriendelijke groet, Paul
Vriendelijke groet,
P. Visker
Gebruikersavatar
p.visker

Regiocoördinator
Berichten: 180


Locatie: Rotterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Riemen en zware telelenzen

Berichtdoor nikoyama » vr jan 18 2019 12:05 pm

Nikkormaat, zou best eens kunnen dat plaatsing van het ophangoog links problemen geeft. Wellicht kan ik hem ook beter boven zetten. Bevalt je de balans dan bij het dwars voor de borst dragen? Ik las ook ergens dat je een 10 mm zeilring gebruikt had. Materiaal waar ik aan denk: verchroomd staal. Ik heb redelijke wat ervaring met RVS vanuit mijn motorfietshobby, dat zal wel lukken.

Groet, Nikoyama (aka Dr. Yamamoto)
Ex: A. Pentax - Nikon F3 - Mamiya 645 - Durst M605 / RCP20. Nu Nikon D5100 met 16-85, 16-80, 70-300 en Epson V500.
nikoyama

Forumlid
Berichten: 121


Locatie: Emmen
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Riemen en zware telelenzen

Berichtdoor MarcoEos70D » vr jan 18 2019 2:41 pm

is het gebruik van een bankschroef of goede workmate(achtige) niet veel makkelijker om veilig een goed gat te boren?
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Riemen en zware telelenzen

Berichtdoor Nikkormaat » vr jan 18 2019 6:42 pm

Ik vind de balans met mijn plaatje prettig. De riem hangt laag om mijn nek. De 70-200mm hangt dan met een D750 als de wijzers van een klok in positie van 10 over half 2 omlaag. Bij de 200-500mm is dat op 500mm 5 over half 1. Met de linkerhand er losjes onder kan ik hem zonder kracht tegen mijn buik houden om schommelen te voorkomen.
Verchroomd staal boort vanwege het harde chroom niet prettig. Bovendien moet je de zijkanten tegen roest beschermen. Met het taaie rvs moet je laagtoerig boren en maar flink duwen. Als je een bankschroef gebruikt, heb je grote kans dat je zo'n dun plaatje krom duwt. Dan is het verstandig om er een blok hout achter te spannen. Ik heb aan het boren met een bankschroef ooit 2 verzwikte polsen over gehouden toen het boortje vast sloeg en de boormachine doordraaide. Daarom heb ik zoals ik in mijn eerste draadje schreef ik een kolomboor gebruikt. Dat is beslist de veiligste manier. Een griptang is inderdaad de beste tang voor dit werk, maar die heeft lang niet iedereen.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2775


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Riemen en zware telelenzen

Berichtdoor keenoncoolstuff » wo jan 23 2019 2:40 pm

nikoyama schreef:Manfrotto ziet plaatjes met een bevestigingsoog voor draagriem niet zitten. (te riskant) Ik denk er nu over om een stalen plaatje 4 mm dik te maken met een oog waar een riem aan kan.


http://www.blackrapid.com/FastenR-Tripod-FR-T1
Deze kun je gebruiken in combinatie met je snelkoppelingsplaat. Ik gebruik deze combinatie al jaren onder zowel mijn D3s als 70-200 VRII. Ook in combinatie met de Blackrapid Sport riem.


Groet, Rob.
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr
Gebruikersavatar
keenoncoolstuff

Clublid
Berichten: 624


Locatie: Kerkrade
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Riemen en zware telelenzen

Berichtdoor bredewoldski » wo jan 23 2019 2:52 pm

Voor mij geen draagriemen meer Matthijs, ik draai de statiefgondel van mijn 500mm naar boven en heb zo een mooi handvat :)
Heb de originele lensvoet wel vervangen door een kleine Benro met rubber handgrip
Groet, Martin

Persoonlijke Website Nog steeds in aanbouw

Facebook
Gebruikersavatar
bredewoldski

Clublid
Berichten: 411


Locatie: Regio Zwolle
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Riemen en zware telelenzen

Berichtdoor nikoyama » vr mar 01 2019 4:51 pm

Met dank aan Nikkormaat voor ondersteunend advies hierbij een afbeelding van een variant van zijn draagconstructie. Objectief 200-500 f5,6 E aan Nikon D750 met batterygreep van Meike via een 4 mm dikke aluminiumplaat aan een draagriem van Black Rapid (Sport Breathe). Manfrotto snelkoppeling onderaan voor snelle bevestiging aan monopod. 1/4" UNC bout door Manfrotto en aluminiumplaat in de originele statiefkraag van Nikon. Verder twee M5 boutjes tegen verdraaiing. 1 blind gaatje met M5 extra gemaakt in de greep van de statiefgreep.
De camera met lens hangt rechts tegen mijn buik zodanig hoog (carabijnhaakje 4 cm boven de broeksriem) dat ik er niet tegen aan stoot met mijn bovenbeen tijdens het lopen.
Vervanging van de plastic gespen van de draagriem is nog in studie.

Met vriendelijke groet,

Nikoyama

Afbeelding

Afbeelding
Ex: A. Pentax - Nikon F3 - Mamiya 645 - Durst M605 / RCP20. Nu Nikon D5100 met 16-85, 16-80, 70-300 en Epson V500.
nikoyama

Forumlid
Berichten: 121


Locatie: Emmen
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Riemen en zware telelenzen

Berichtdoor mozes » vr mar 01 2019 8:24 pm

Netjes..............
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten