D7100 focus probleem

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

D7100 focus probleem

Berichtdoor gkempkens » ma jan 21 2019 10:00 am

Hallo.

Ik heb een vraag over mijn D7100 icm mijn Sigma 17-50 f/2.8. Ik merk dat als in bij matige lichtomstandigheden en snelle bewegende kinderen ik veel foto's niet scherp krijg. Ik houd er niet van om met mijn flitser telkens aan de slag te moeten en overweg zelfs om de volledige set te verkopen en een andere lichtsterke kleinere camera terug te kopen omdat ik te vaak niet tevreden ben met het resultaat.

De dingen waar ik tegenaan loop zijn:
- Door matige lichtomstandigheden (binnen in de woonkamer, tegen avondschemer aan) heb ik ISO 1600 / 3200 nodig om genoeg licht te pakken. Dit levert echter best zichtbare ruis op. Met Lightroom kan ik dat wel enigszins rechttrekken maar out-of-the-camera vind ik de hoeveelheid ruis toch wel erg storend.
- Ik schiet vaak op f/2.8 zodat ik het meeste licht binnen krijg.
- Kinderen lopen rond door het huis dus ik heb een snelle sluitertijd nodig, alleen doordat ik op f/2.8 wil schieten heb ik de D7100 in Aperture mode staan. Ik houd alleen erg veel beweging in de foto's.

Komen deze zaken door mijn Sigma lens? De D7100 staat te boek als een erg goede camera met goede ISO prestaties (al vind ik alles boven ISO 1600 niet acceptabel meer). Is er een oplossing voor dit? Zit ik tegen de max aan van mijn camera of is de lens de boosdoener. Ik weet dat de D7100 erg gevoelig is voor beweging dus ik probeer zo veel mogelijk alles stil te houden en ook met VR aan uiteraard.

Ik zou het erg jammer vinden als ik mijn camera moet inruilen, want dan zou ik direct ivm de draagbaarheid gaan voor iets lichters en ik vermoed dat het probleem waarschijnlijk bij mij ligt :D , maar ik ben benieuwd of dat ik iets over het hoofd zie of dat ik teveel vertrouw op de goede prestaties van de Sigma lens.
Gr Gerjan.
Alles kan altijd beter!
Nikon D90, Nikon D7100 met AF-S Nikkor 18-55mm VR DX, AF-S Nikkor 18-200mm VRII, Sigma 17-50 f2.8 EX DC OS en SB-900 flitser
Gebruikersavatar
gkempkens

Forumlid
Berichten: 44



Onderwerp:

Re: D7100 focus probleem

Berichtdoor JurjenF » ma jan 21 2019 2:45 pm

ik denk dat je 'gewoon' tegen de beperkingen aanloopt van te weinig licht....Dus niet zozeer van de camera/lens combi. Wellicht kun je met een D750 (FX) wat betere resultaten krijgen maar of dat nu de investering waard is? Voor de rest mbt de bewegende onderwerpen : AF op C staan? Er zijn genoeg draadjes hier te vinden die over de (snelste) instellingen van de AF gaan. Eerst eens goed uitproberen met de juiste instellingen en als het dan maar niet blijkt te lukken kun je altijd nog wat anders overwegen. Maar ik denk dat het niet nodig is.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7100 focus probleem

Berichtdoor Nikkormaat » ma jan 21 2019 4:07 pm

Heb je de AF staan op Scherpstellen of op Ontspannen? Met de laatste heb je veel kans op missers. Welke instelling gebruik je voor het aantal AF-selectiepunten?
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D7100 focus probleem

Berichtdoor ReneG » ma jan 21 2019 7:45 pm

Je zou eigenlijk wat van de 'probleemfoto's' moeten plaatsen met EXIF informatie, zodat we kunnen zien wat er aan de hand is.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7100 focus probleem

Berichtdoor gkempkens » ma jan 21 2019 8:14 pm

Ik had de AF voor AF-C staan op Ontspannen voor AF-S op Scherpstelling. Ik zal eens proberen of dat verschil maakt. Ik heb het aantal scherpstelpunten op 51 staan. En verder op d-9 (via de AF button en voorste instelwiel) al heb ik daar ook wel al tussen gewisseld naar 3d tracking, d-21 en d-51 om te kijken of er vooruitgang in zat. Misschien niet de juiste combinatie?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gr Gerjan.
Alles kan altijd beter!
Nikon D90, Nikon D7100 met AF-S Nikkor 18-55mm VR DX, AF-S Nikkor 18-200mm VRII, Sigma 17-50 f2.8 EX DC OS en SB-900 flitser
Gebruikersavatar
gkempkens

Forumlid
Berichten: 44



Onderwerp:

Re: D7100 focus probleem

Berichtdoor DannySan » di jan 22 2019 10:17 pm

Hoi Gerjan,

als het maar schemerig genoeg is gaat vanzelf elke camera 'onderuit' en zeker ook de D7100.
Je spreekt over het werken in Aperture mode (omdat je op f/2.8 wilt schieten) maar afhankelijk van je ISO-instelling gaat je camera dus kijken welke sluitertijd daar bij past voor een correcte belichting.
Als het maar schemerig genoeg is, worden die sluitertijden vanzelf (automatisch) langer.

Ik zou het volgende eens proberen:
Focusmode op AF-S, camera-setting op Aperture mode en ISO op 1600 (nog prima te doen op de D7100, mits je nabewerkt).
Dan kies je een stilstaand object en maak je een foto en kijk je waar de sluitertijd op uit komt (dus wel in de ruimte nemen waar je ook de bewegende kinderen in vast wilt leggen).

Kom je onder de 1/200e uit dan loopt je tegen de beperkingen van gewoon te weinig licht aan; dat heeft niets met de kwaliteit van body of objectief te maken maar gewoon met het licht.
Wil je in slechte(re) lichtomstandigheden rennende kinderen vastleggen is 1/200e namelijk wel het minimum aan sluitertijd voor onbewogen beeld (wellicht zelf 1/250e).
Bij de bewegende kids stel je in:
ISO op 1600, focusmode op AF-C (in het menu aangeven 'afdrukken bij focus'), en één focuspunt (3D en dergelijke is heel leuk, maar bij te weinig licht gaan die zeker 'all over the place' zoeken).

En - zoals ReneG ook al opmerkt, plaats anders eens een (of meer) foto's met de gegevens erbij dan kunnen we 'mee kijken'.

Succes!
Gebruikersavatar
DannySan

Clublid
Berichten: 3823


Locatie: Groningen
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D7100 focus probleem

Berichtdoor bredewoldski » do jan 24 2019 6:15 pm

Begin eens in de M-mode... stel de sluitertijd in die je denkt nodig te hebben (begin hoog), diafragma op f2.8 en de iso op auto iso. Persoonlijk zou ik dan ook nog single point gebruiken met AF-C.
Nu ga je testen en oefenen om de sluitertijd naar beneden te brengen en kijken waar je op uitkomt én waar scherpte en ruis voor jou acceptabel zijn
Groet, Martin

Persoonlijke Website Nog steeds in aanbouw

Facebook
Gebruikersavatar
bredewoldski

Clublid
Berichten: 411


Locatie: Regio Zwolle
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7100 focus probleem

Berichtdoor evelakes » do jan 24 2019 6:43 pm

Denk eens aan continu (videoverlichting) on camera verlichting om je lichtprobleem op te lossen/helpen kun je je iso's mooi laag houden..
Ze zitten in elke prijsklasse.

Zat er laatst zelf over na te denken bij het aangegeven probleem, maar ik wil graag meer mogelijkheden dus qua instellingen en kwam toen uit bij de nieuwe
Rotolight Neo 2 daar deze ook in burst kan belichten (Adjustable Colour Temperature (6300-3150K) in continuous & flash mode)
https://www.rotolight.com/product/neo_2/
Wel prijzig!
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
Gebruikersavatar
evelakes

Forumlid
Berichten: 1794


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7100 focus probleem

Berichtdoor EdvandeZilver » do jan 24 2019 7:53 pm

Of op je D7100 je AF hulpverlichting inschakelen?
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3137


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D7100 focus probleem

Berichtdoor gkempkens » vr jan 25 2019 10:52 am

Super bedankt voor alle tips en hulp. Ik ga er dit weekend mee aan de slag. Mijn AF hulpverlichting staat aan. Extra vast licht zou ik kunnen doen. Ik zou dan eventueel ook mijn flitser kunnen gebruiken. Daar krijg ik zeker mooie platen mee maar ik wil het liefst zonder flitser fotograferen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gr Gerjan.
Alles kan altijd beter!
Nikon D90, Nikon D7100 met AF-S Nikkor 18-55mm VR DX, AF-S Nikkor 18-200mm VRII, Sigma 17-50 f2.8 EX DC OS en SB-900 flitser
Gebruikersavatar
gkempkens

Forumlid
Berichten: 44



Onderwerp:

Re: D7100 focus probleem

Berichtdoor gkempkens » vr jan 25 2019 11:00 am

In ieder geval goed om te weten dat het niet aan mijn lens lijkt te liggen en ik een snelle f/1.8 of f/1.4 nodig heb [emoji4]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Gr Gerjan.
Alles kan altijd beter!
Nikon D90, Nikon D7100 met AF-S Nikkor 18-55mm VR DX, AF-S Nikkor 18-200mm VRII, Sigma 17-50 f2.8 EX DC OS en SB-900 flitser
Gebruikersavatar
gkempkens

Forumlid
Berichten: 44




Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten