PC voor fotobewerking

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Re: PC voor fotobewerking

Berichtdoor ReneG » di jan 29 2019 1:51 pm

ben42 schreef:Een jaar geleden heb ik in december heb ik een systeem gekocht met een i7 8700 voor 799 Euro. Ben er heel erg tevreden mee. Het is een Medion systeem, weliswaar zonder monitor, maar met behoorlijke specificaties en muis/toetsenbord. Wat prestaties betreft doet het systeem niet (of vrijwel niet) onder voor systemen tot voorbij de 2000 Euro. Ook de duurdere systemen hebben geen snellere processoren, zeker niet als je uitgaan van de single core performance.

Ja je kunt ook een systeem van 2000 Euro kopen, dat zal zeker op een aantal punten beter performen dan mijn systeem, maar voor Lightroom is dan de verbetering slechts marginaal als het al merkbaar is.

Ben


Dat kan, maar het gaat er niet om of het performt (en in veel gevallen zal het voor LR niet uitmaken) maar een relatief hoge rate of failure. Oftewel, grotere kans op problemen. Dat wil niet zeggen dat jij problemen gaat ondervinden met een Medion, er zijn er ook zat die lang mee gaan. Maar bij mij komen ze er niet in (mede ook op basis van service-ervaringen met die club). Het feit dat er tevreden gebruikers zijn wil nog niet zeggen dat het daarmee een goed (of slecht) merk is.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: PC voor fotobewerking

Berichtdoor ben42 » di jan 29 2019 2:16 pm

ReneG schreef: Maar ik ken dus iemand bij een groothandel die dat soort cijfers bijhoudt. Hier een voorbeeldje:
https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-stats-for-2018/


Dank je wel voor de link.
Uit de link leer je dat je je altijd moet indekken tegen failures. Iedere drive waar ze er veel van hadden vertoonde een failure rate. Voor de kleinere hoeveelheden hadden ze wel gevallen waar er 0 of 1 drives faalden, maar voor de grote hoeveelheden varieerde het van rond de 1 procent tot 3 procent.

Voor een topmerk kun je er 'dus' vanuit gaan dat het in 99 procent van de gevallen goed gaat. Voor die ene procent moet je dan voorzieningen treffen, meestal een goede backup zodat je op een ander systeem verder kunt gaan.

Voor een bottom merk gaat het in 97 procent van de gevallen goed. Voor die 3 procent moet je dan voorzieningen treffen, meestal een goede backup zodat je op een ander systeem verder kunt gaan.

Voor een compleet systeem zal de failure rate hoger zijn. Maar als je een goede backup hebt, kun je altijd door gaan op een ander systeem. Voor amateurs kun je dat systeem kopen op het moment dat het mis gaat. Voor een professional kun je dat systeem naast je gebruikte systeem zetten. (B.v. een voorgaande pc die je in noodgevallen nog kunt gebruiken).

Als uitvallen veel ongemak met zich meebrengt, zoals voor professionals, dan is het zinvol om duurdere apparatuur te kopen. Voor amateurs die best een aantal dagen zonder kunnen is een goede backup procedure vaak voldoende.

Voor iemand die aan een budget van 1000 Euro zit te denken is een goedkoper systeem (b.v. Medion, maar ook zat andere merken) volgens mij een prima keuze. Ja de kans op uitval is groter, maar blijft klein. Zelfs als het gehele systeem na een aantal jaar vervangen moet worden, blijven de kosten dan nog binnen de perken.

Ja ik heb ook liever een duur systeem dan een goedkoop systeem. Mijn budget was 1500 Euro, maar met 799 Euro heb ik nog wat geld over voor andere leuke dingen. Natuurlijk houd ik er rekening mee dat het systeem kan uitvallen. (Mijn voorgaande systeem (ASUS) is ook uitgevallen, dus die ervaring ken ik).

(Die zich afvraagt wat hij moet doen met alle geld dat hij uitspaart :D )
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: PC voor fotobewerking

Berichtdoor Harry W » di jan 29 2019 2:42 pm

Wat een geweldig forum hebben wij toch. Met al deze goede adviezen ga ik op zoek naar een bedrijf dat voor mij de ideale PC binnen mijn budget kan bouwen. Als dat gelukt is zal ik zeker weer wat van mij laten horen. Dank aan allen.
Gebruikersavatar
Harry W

Clublid
Berichten: 230


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: PC voor fotobewerking

Berichtdoor signxpress » di jan 29 2019 7:44 pm

ReneG schreef:
signxpress schreef:Maar ieder ander scherm kan natuurlijk ook.


Mits IPS en gecalibreerd natuurlijk, je wilt geen TN scherm voor fotobewerking.

En naar mijn mening (daar zijn de meningen over verdeeld) ook geen scherm met een glasplaat ervoor...

Sorry, je heb gelijk, ieder scherm was teveel van het goede ;-)
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr
signxpress

Forumlid
Berichten: 550


Locatie: Geldermalsen
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: PC voor fotobewerking

Berichtdoor Harry W » do jun 27 2019 10:19 pm

Als beloofd zou ik nog van mij laten horen als ik mijn keuze had gemaakt.

Dit is het geworden:

Intel Core i7-8700K processor 3,7 GHz Box 12 MB Smart Cache

MSI H370M BAZOOKA LGA 1151 (Socket H4) Intel® H370 Micro ATX MOEDERBORD

MEM Goodram (16GB) DDR4/2666 DIMM

Toshiba X300 4TB 3.5" 4000 GB SATA

Kingston Technology A400 internal solid state drive 2.5" 480 GB SATA III TLC

Inno3D GeForce GTX 1660 Twin X2 6 GB GDDR5

Cooler Master Silent Silencio 352 Micro-Tower Zwart

Antec NeoECO NE650C 650W ATX Zwart power supply unit

ASUS Dvd brander

Ik heb hem nog niet, want ze moeten hem (haar?) nog bouwen.

De volgende uitdaging is om alles en dan met name Lightroom over te zetten. In het verleden ben ik nogal slordig geweest met het opslaan van mijn foto's. Ik ga op het forum zoeken of er goede tips/adviezen zijn voor het overzetten.
Gebruikersavatar
Harry W

Clublid
Berichten: 230


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: PC voor fotobewerking

Berichtdoor DannySan » do jun 27 2019 10:28 pm

Hoi Harry, mooi om te zien dat je een keuze hebt kunnen maken!
Mocht je hulp nodig hebben bij het overzetten van je foto's, wellicht kan ik helpen?

Zolang je het voorbereidende werk vanuit Lightroom doet, kan er eigenlijk weinig mis gaan.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: PC voor fotobewerking

Berichtdoor Harry W » do jun 27 2019 10:34 pm

Hallo DannySan, ik heb al even gezocht op het forum maar nog niets gevonden. Op Photofacts.nl heb ik wel een artikel uit 2016 geschreven door Erik van Rosmalen gevonden. Waarschijnlijk is de inhoud daarvan nog wel aktueel. https://www.photofacts.nl/fotografie/ru ... lleren.asp
Gebruikersavatar
Harry W

Clublid
Berichten: 230


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: PC voor fotobewerking

Berichtdoor Harry W » do jun 27 2019 10:36 pm

Vraagje aan de forumbeheerder. Kan ik deze discussie onder dit draadje vervolgen nu het eigenlijk over iets anders gaat?
Gebruikersavatar
Harry W

Clublid
Berichten: 230


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: PC voor fotobewerking

Berichtdoor Harry W » do jun 27 2019 10:37 pm

DannySan, als het zover is dan maak ik graag gebruik van jouw aanbod om mij te helpen indien nodig.
Gebruikersavatar
Harry W

Clublid
Berichten: 230


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: PC voor fotobewerking

Berichtdoor Harry W » vr jun 28 2019 9:15 am

In overleg met de Moderator zal ik mijn eventuele verdere "avonturen" voortzetten onder een nieuw draadje, dat ik dan "Lightroom overzetten naar nieuwe PC" zal noemen.
Gebruikersavatar
Harry W

Clublid
Berichten: 230


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: PC voor fotobewerking

Berichtdoor rovinge » vr jun 28 2019 9:33 am

Tweakers stelt Best Buy guides samen voor het bouwen van systemen voor verschillende soorten toepassingen. https://tweakers.net/reviews/zoeken/?keyword=best

Zo heb ik mijn laatste drie systemen altijd zelf gebouwd; ik zelf gebruik Photoshop, Premieré elements en bridge. Ik stel dan een high-end systeem samen waarmee ik langere tijd kan blijven doorwerken. Laatste systeem heb ik in 2015 gebouwd wat nog steeds goed voldoet.

Een gaming systeem gebruikt vaak de onderdelen die goed tot hun recht komen bij foto en filmbewerking, alleen staar je niet blind op de dure videokaarten. GPU wordt niet of slechts ten dele door fotobewerkingssoftware gebruikt helaas.

Wil je 'snelheid' dan > snelle CPU (liefst met meerdere cores) > geheugen 16MB of groter zelfs > SSD + snelle HDD(s) voor opslag > Goede (maar geen overmatige) videokaart > goede monitor. Merendeel is al genoemd door anderen; ook goed om USB 3.1 te hebben, wat helpt bij het z.s.m. kopiëren van foto's vanaf een camera of geheugenkaart, maar ook het z.s.m. backuppen van al mijn beeldmateriaal naar externe HDDs

Roel
Diverse Nikon bodies, objectieven en accessoires = een prachtige bezigheid!

Eigen Werk | Facebook
Gebruikersavatar
rovinge

Clublid
Berichten: 449


Locatie: Heerhugowaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: PC voor fotobewerking

Berichtdoor MarcoEos70D » vr jun 28 2019 12:23 pm

Mooie tip! Ik zie daar in de meest recente Best Buy Guide al een prima systeem staan voor nog geen 700 euro.
https://tweakers.net/reviews/7034/3/des ... steem.html
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: PC voor fotobewerking

Berichtdoor Harry W » vr jun 28 2019 12:33 pm

Voor mij is deze tip helaas te laat rovinge, want ik heb mijn systeem al besteld. Maar gelukkig helpt het dus wel anderen en dat is ook heel mooi.
Gebruikersavatar
Harry W

Clublid
Berichten: 230


Locatie: Zwolle
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: PC voor fotobewerking

Berichtdoor MarcoEos70D » vr jun 28 2019 12:58 pm

Harry W schreef:Ik had gehoopt aan max. EUR 1000 (zonder beeldscherm) genoeg te hebben, maar ik ben bang dat dat niet voldoende zal zijn.

Mag ik vragen waar je nu ongeveer op uit bent gekomen, Harry?
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: PC voor fotobewerking

Berichtdoor ReneG » vr jun 28 2019 1:05 pm

Harry W schreef:Als beloofd zou ik nog van mij laten horen als ik mijn keuze had gemaakt.

Dit is het geworden:

Intel Core i7-8700K processor 3,7 GHz Box 12 MB Smart Cache

MSI H370M BAZOOKA LGA 1151 (Socket H4) Intel® H370 Micro ATX MOEDERBORD

MEM Goodram (16GB) DDR4/2666 DIMM

Toshiba X300 4TB 3.5" 4000 GB SATA

Kingston Technology A400 internal solid state drive 2.5" 480 GB SATA III TLC

Inno3D GeForce GTX 1660 Twin X2 6 GB GDDR5

Cooler Master Silent Silencio 352 Micro-Tower Zwart

Antec NeoECO NE650C 650W ATX Zwart power supply unit

ASUS Dvd brander

Ik heb hem nog niet, want ze moeten hem (haar?) nog bouwen.

De volgende uitdaging is om alles en dan met name Lightroom over te zetten. In het verleden ben ik nogal slordig geweest met het opslaan van mijn foto's. Ik ga op het forum zoeken of er goede tips/adviezen zijn voor het overzetten.


Ik denk dat je er veel plezier aan gaat beleven. Hij lijkt erg op mijn nieuwe systeem, al ben ik voor een combinatie van primair ASUS en Coolermaster parts gegaan. Die Silencio kast bevalt erg goed (ik heb de 452, het iets grotere broertje maar net zo stil) en zolang je niet gaat overclocken of dual SLI doet krijg je geen hitteproblemen ondanks de isolatie. Mijn systeem komt zelfs met dit weer niet boven 34C ambient. Al zal het feit dat ik niet voor de K versie van de processor heb gekozen (ik overclock bewust niet en het scheelt 30 watt en een paar graden temp.) en er een superstille Scythe koeler op heb gezet wel helpen (dat scheelt nogal vergeleken met de stock cooler). Ik heb naast de 4TB 'archief' HDD wel een 500GB NVME (boot en swap/scratch) met 3200MBit Sequentiele read/write (gemeten) en een 1 TB SATA6SSD (voor onderhanden werk) in laten zetten, samen met een iets zwaardere ASUS RTX2060.

Het is nu zo snel.... cold boot duurt 5-6 seconden. LR opstarttijd (incl. plugins etc) is 2-3 seconden met een catalogus met meer dan 70k foto's. En toen ik vroeger 250 foto's importeerde in LR en 1:1 previews genereerde kon ik rustig even thee gaan zetten en opdrinken. Nu gaat het zo snel dat ik niet eens op en neer kan naar de keuken... :shock: Luxeproblemen... :mryellow:
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten