Telezoom of prime voor natuurfotografie.

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm

Onderwerp:

Telezoom of prime voor natuurfotografie.

Berichtdoor Rich » za feb 02 2019 10:59 pm

Beste lezers,

Afgaand op jullie ervaring hoop ik binnenkort een keuze te kunnen maken over welk objectief aan te schaffen voor natuurfotografie. Door gebruikerservaringen in schrift (o.a.dit forum) en beeld op blogs en Youtube (in hoeverre zijn die lui niet aan een merk gebonden?) ben ik ondertussen een hoop wijzer geworden, maar dit heeft de keuze niet vergemakkelijkt.

Wat ik heb geleerd is dat telezoomobjectieven allen voor en nadelen hebben, waarbij het grootste de hoogte van het diafragma betreft. Het teveel aan volume of het gebrek aan scherpte, spelen sommigen ook parten. Daarnaast klaagt men zo nu en dan ook over een zondagsexemplaar.

Dan de keuze mogelijkheden, onderzocht heb ik de volgende exemplaren:
- Nikon AF Nikkor 200-500mm F5.6 (Euro 1439)
- Sigma 60-600mm F4.5-6.3 OS Sport (Euro 1899)
- Sigma 150-600mm F5-6.3 DG OS HSM (Euro 999)
(Deze vallen allen onder het budget van Euro 2250,-.)

Hobbymatig ben ik met enige regelmaat te vinden in Nederlandse natuurgebieden, zoals voor velen heeft de Veluwe een grote aantrekkingskracht op mij. Maar ook in de polder naast de deur ben ik vaak te vinden. Ik ben daarbij meestal op zoek naar dieren of andere bijzonderheden. Tot op heden, haal ik de kick uit het verplaatsen en daarbij spotten van wild. In dat kader zoek ik een objectief die past bij mijn Nikon D7200 (DX). Wanneer ik mij ergens statisch zal ophouden, verwacht ik dat (bij geduld) het maken van een mooie foto alleen maar makkelijker zal worden.

De valkuil zit hem denk ik in het hoge diafragma, je hebt veel licht nodig en in de bossen heb je dat meestal niet. (herfst/winterdagen zijn tevens ook kort) Dan ga je al richting de fixed teleobjectieven, die zelfs tweedehands net buiten mijn budget vallen. Al staat er op Marktplaats een Nikon AF-S Nikkor 600mm f4G ED VR-objectief voor Euro 1700,- (https://link.marktplaats.nl/m1367535535). De volgende gaan al ri. de 4000,- en 6000,-. Dus wat is de adder bij dit objectief (leeftijd, gebruiksbeschadigingen, onscherp?)

Vergelijkbaar is de Sigma 500mm F/4.5 APO EX DG HSM voor Euro 1600,- (https://link.marktplaats.nl/m1368614792), maar dit model is ook alweer wat ouder. Beiden wel minder licht nodig dan de telezoom varianten.

Help hahaha, de keuze is reuze, maar limiterende factor is het budget van 2250,-.

Bij voorbaat dank,
D7200 + 18-140/70-300(kit) - Nikon 200-500 F5.6.
Rich

Forumlid
Berichten: 10


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Telezoom of prime voor natuurfotografie.

Berichtdoor wadwandelaar » za feb 02 2019 11:23 pm

En we maken het nog lastiger: wil je "vliegend wild" schieten let dan op de snelheid van de AF.
wadwandelaar

Forumlid
Berichten: 165


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Telezoom of prime voor natuurfotografie.

Berichtdoor JvdKooij » za feb 02 2019 11:31 pm

nou, vergeet die advertentie op marktplaats maar, een 600mm voor 1700 euro en pas een week actief op marktplaats.

als je graag wandelt met de lens, zou ik voor de 200-500 gaan.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Telezoom of prime voor natuurfotografie.

Berichtdoor evelakes » zo feb 03 2019 9:34 am

Niks mis om met een telezoom te beginnen iedereen heeft toch een leercurve te gaan om deze lenzen optimaal te gebruiken, maar uiteindelijk als
het budget het toelaat wil je toch een prime 500 of 600 mm f/4 lens vanwege AF snelheid/lichtopbrengst/bokeh/scherpte. Maar meestal gaat dat wel gepaard met een
Full frame body of de D500 om de capaciteiten van de lens te doen spreken.
Laatst gewijzigd door evelakes op zo feb 03 2019 5:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
Gebruikersavatar
evelakes

Forumlid
Berichten: 1794


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Telezoom of prime voor natuurfotografie.

Berichtdoor Rich » zo feb 03 2019 1:41 pm

De Nikon 200-500 f5.6 lijkt tot op heden mij ook het beste. Overall betrouwbaar en kwalitatief goed op meerdere vlakken.
D7200 + 18-140/70-300(kit) - Nikon 200-500 F5.6.
Rich

Forumlid
Berichten: 10


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Telezoom of prime voor natuurfotografie.

Berichtdoor Peter » zo feb 03 2019 3:13 pm

Prima zoom inderdaad

Vind alleen de zonnekap belabberd qua sluiting
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Telezoom of prime voor natuurfotografie.

Berichtdoor Frans Martens » zo feb 03 2019 10:29 pm

Gebruik zelf met veel plezier de 300mm f4 icm een 1.4 TC, niet zwaar en mooi scherp (indien goed gecalibreerd), 420 mm met daarop nog je cropfactor.
Past tweedehands ook mooi in je budget. Wellicht het overwegen waard.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1986


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Telezoom of prime voor natuurfotografie.

Berichtdoor hans de wit » ma feb 04 2019 1:54 pm

Gebruik de Nikon D 7200 sinds 3 maanden in combinatie met een Sigma 150/500 en deze bevallen mij prima.
Hiervoor had en heb ik nog steeds de D 5100.
De Sigma 150/500 aangeschaft juni 2014 en gebruik deze zowel op statief als uit de hand.
Hopelijk heb je hier wat aan.
Gr. hans de wit
D7200 + JUPIO grip
SIGMA 24/70 f2.8 DG OS HSM Art
SIGMA 70/200 mm sport f 2:8
SIGMA 150/600 mm sport f 5-6.3
SIGMA TC-1401
BENRO statief + CARUBA schommelkop + Manfrotto videokop + Leofoto RANGER LS-223C
SIRUI monopot + YONGNUO flitser
Gebruikersavatar
hans de wit

Forumlid
Berichten: 743


Locatie: Zeist
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Telezoom of prime voor natuurfotografie.

Berichtdoor JurjenF » ma feb 04 2019 5:23 pm

Als ik het zo lees zoek je eigenlijk en soort 'all-round teleobjectief'. Een welkom item daarbij is ook de kortste scherpstelafstand. Zo kun je ook nog mooie close-ups maken van onderwerpen. Ook het gewicht speelt een belangrijke rol en als je dan aan die lichtsterke(re) vaste tele's denkt en aan wandelen... :? .
Ik zou bij de beter gesorteerde fotozaak eens wat van die genoemde objectieven op de camera zetten en de 'look-and-feel' eens in het eggie beleven. Zo kun je er dan achter komen of een lens aan je eisen voldoet.
En gebruikt kopen? Ja dat is zeker een optie. Alleen gebruikte lichtsterke tele's daar zou ik niet aan beginnen : zelden door een liefhebbende amateur gekocht en gebruikt maar meer door profs die er, uitzonderingen daargelaten, er mee omgaan als een 'beest'. Bij gebruikt gewoon alleen die objectieven die je kunt uitproberen en waar de originele doos en handleidingen etc. nog bij zijn. Dan weet je ook of er een beetje zuinig mee omgegaan is. Succes met zoeken.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Telezoom of prime voor natuurfotografie.

Berichtdoor Rich » ma feb 04 2019 8:06 pm

Ja het zal een compromis worden, zie ik nu in. Eén ideale combinatie zit er niet in.

Dat laatste zal ik zeker gaan doen. A.s. zaterdag eens naar de vakhandel in Rotterdam, die aan de Gordelweg lijkt me een goede. Vroeger ook een goede ervaring gehad met die onder het Groothandelsgebouw maar die is er niet meer volgens mij.

Ook het laatste advies van de lichtsterke objectieven zal ik meenemen! Zo had ik er nog niet over nagedacht. Dacht dat mensen die afhankelijk zijn van hun materiaal daar zuinig mee om zouden gaan. Zeker omdat (zo dacht ik) fotografie geen vetpot is.

Maargoed, na het weekend horen jullie wat dat betreft meer.

Nogmaals bedankt voor de adviezen tot nu toe!
D7200 + 18-140/70-300(kit) - Nikon 200-500 F5.6.
Rich

Forumlid
Berichten: 10


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Telezoom of prime voor natuurfotografie.

Berichtdoor henkk » ma feb 04 2019 8:28 pm

Ik zou me geen zorgen maken over professioneel gebruikte Nikon objectieven. Ze kunnen er tegen. Ik heb zelf jarenlang een gebruikte, uiterlijk afgeragde 80-200/2.8 AF schuifzoom gebruikt; uiteindelijk is daar wat mechanisch aan stuk gegaan en heb ik een nieuwere gebruikte 80-200/2.8 AF-S gekocht. Die heeft inmiddels ook al heel wat beproevingen meegemaakt en gaat nog steeds prima.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Telezoom of prime voor natuurfotografie.

Berichtdoor Ad B » di feb 05 2019 7:38 am

Hoi,

als je met regelmaat de natuur in en door trekt...
Is het niet alleen de vraag een telezoom of prime... lichtgevoelig of minder...
Kijk ook eens naar de handelbaarheid. Grootte en gewicht.
Met zo'n grote prime lens zit je al snel een kilo of 3 à 4 mee te dragen... :o (laat ik het maar niet te negatief schrijven...)
Plus dat een 150-600 iets meer dan €1000 kost, de 200-500 iets van €1400.
Dat staat in schril contrast met zo'n prime.
Ik geniet reeds vanaf het begin van een Sigma 150-600 C.
Deze lens is begonnen op m'n D750, daarna de D850 en nu met FTZ adapter op de Z7.
Deze lens kan ik zelfs in combinatie met de Sigma TC-1401 1.4x extender gebruiken.
Het grote voordeel ten opzichte van de 200-500 vind ik, dat je deze lens ín de lens kunt corrigeren (AF fine tunen).
Niet zoals met de 200-500 op één plek voor het geheel in de camera, maar op 16 plekken in de lens...
4 brandpuntsafstanden en 4 objectafstanden.
Naast AF fine tuning zijn er nog een paar andere instellingen mogelijk, plus dat je zelf eventuele nieuwe firmware kunt laden.
Het zoombereik is praktisch, het gewicht is praktisch en de prijs ook... :think:
De AF snelheid van een prime telelens zal wel altijd sneller zijn dan zo'n 150-600/200-500 lens.
Ik probeerde vorig jaar op de Fotofair in Hilvarenbeek de D5 met een Nikon 800 mm lens... :mryellow:
Sodopedjare... dat was wel snel... maar dat was dus ook een combi van een slordige €26.800,-...... :o :o
Weegt daarnaast ook een mooie 6 kg...
Maar de keuze is aan de fotograaf zelf, kwestie van afwegingen maken.
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Telezoom of prime voor natuurfotografie.

Berichtdoor Vincent » di feb 05 2019 8:07 am

[edit]
Laatst gewijzigd door Vincent op wo feb 06 2019 8:47 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Telezoom of prime voor natuurfotografie.

Berichtdoor evelakes » di feb 05 2019 9:52 am

Daar je aangeeft soms lang onderweg te zijn met wandelingen in de natuur zou ik zeker ook overwegen de nieuwe Sigma 100-400mm F5-6.3 DG OS HSM mee te nemen en te proberen.
vooral vanwege het gewicht en je toch al een crop camera hebt.
https://blog.sigmaphoto.com/2017/sigma- ... 150-600mm/
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
Gebruikersavatar
evelakes

Forumlid
Berichten: 1794


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Telezoom of prime voor natuurfotografie.

Berichtdoor mozes » di feb 05 2019 11:11 am

De nieuwe sigma 60-600 schijnt zelfs beter te zijn dan de 150-600 lenzen of de nikon 200-500

Ik stond ook voor de keus, en ben uiteindelijk toch gegaan voor de 200-400 F4 VR|
Ik had voor mezelf geen betere keuze kunnen maken.
Het gewicht is wel een dingetje, maar ook daar zijn prima oplossingen voor.
Het is even zoeken, maar er zijn er die in je budget passen.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten