02-02-2019 Workshop Portret Fotografie - Regio Noord

Sectie om draadjes in te plaatsen voor foto's die gemaakt zijn tijdens NCN uitjes, forum-wandelingen, etc.

Onderwerp:

Re: 02-02-2019 Workshop Portret Fotografie - Regio Noord

Berichtdoor Rijko » zo feb 03 2019 9:29 pm

Ik zie al enkele mooie platen voorbij komen van Danny, Ludo en Jan Willem, prachtige platen heren! Ook de 'behind the scene' foto's zijn leuk en een goede indicatie van de leuke sfeer die we hadden.

Hierbij 3 foto's die ik uit mijn oogst geselecteerd heb.

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
Gebruikersavatar
Rijko

Clublid
Berichten: 167


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 02-02-2019 Workshop Portret Fotografie - Regio Noord

Berichtdoor DannySan » ma feb 04 2019 11:51 am

Highlander schreef:Tjonge jonge, jullie leggen de lat wel hoog hoor :clap:


Nou weet je Highlander... in de loop van de dag groeiden we hier naar toe; waarbij je leert dat 1 flitser (of 2, of zelfs 3) helemaal niet 'moeilijk of eng' is. Het is kijken, licht zien, proberen, aanpassen en vooral 'doen' :-)

@Rijko: hele mooie bewerking die 1e foto in zwart/wit; heel sprekend zo! En die 3e foto... benen tot in het oneindige :oohh:

@Richard: die foto met die lach: top! Je bent volgens mij de énige die dat vast heeft kunnen leggen :clap:
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 02-02-2019 Workshop Portret Fotografie - Regio Noord

Berichtdoor Vincent » ma feb 04 2019 12:19 pm

Zijn de beelden achteraf eigenlijk ook nog besproken? Ik zie wel wat dingen die ik zelf anders zou doen/niet zo mooi vind in een aantal foto's, dat hoort uiteraard bij het leerprocess, dus niets mis mee natuurlijk, maar daar leer je alleen van als het ook besproken wordt achteraf.

Gewoon uit interesse.

De look met het blauw en de daarbij gebruikte lichtopstelling is niet echt mijn smaak, en komt een beetje '1985' over... maar over smaak valt niet te twisten uiteraard ;-)
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 02-02-2019 Workshop Portret Fotografie - Regio Noord

Berichtdoor Rijko » ma feb 04 2019 10:00 pm

DannySan schreef:
@Rijko: hele mooie bewerking die 1e foto in zwart/wit; heel sprekend zo! En die 3e foto... benen tot in het oneindige :oohh:


Bedankt Danny. Jou 1e foto met natuurlijk licht vind ik ook erg mooi en zeer geslaagd!

De z/w conversie heb ik met Silver Efex Pro uit de Nik Collection gedaan. Sharons benen lijken extra lang natuurlijk in zo'n outfit.

@Vincent, De foto's zijn niet besproken tijdens de workshop. We kunnen bij Martin wel om feedback vragen, indien iemand dat wil. Uiteraard kan iedereen hier zijn mening geven en suggesties voor verbetering opperen. We waren bij de workshop natuurlijk afhankelijk wat Martin ons aanbiedt en de kleding die Sharon meebracht , hoewel we wel eigen inbreng konden doen bij de 1 op 1 shoots met Sharon. Als je alles naar je eigen hand wil zetten, moet je zelf een shoot organiseren.
Gebruikersavatar
Rijko

Clublid
Berichten: 167


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 02-02-2019 Workshop Portret Fotografie - Regio Noord

Berichtdoor justme » ma feb 04 2019 10:20 pm

Waar Vincent op doelt is wel vaker de manco ( niets ten nadele van deze workshop ) van dergelijke workshops. Met name met een redelijke groep is het lastig time managen om ook de nabewerking te doen.

Wil je meer de ins en outs leren moet je echt een op een gaan werken, om zo zelf er meer uit te halen.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 02-02-2019 Workshop Portret Fotografie - Regio Noord

Berichtdoor Janvis » ma feb 04 2019 10:38 pm

Het is absoluut een terechte opmerking van Vincent maar zoals Wiebe ook aanhaalt is dat op zo'n dag echt onmogelijk om dat met zo'n groep in één dag allemaal voor elkaar te krijgen. Persoonlijk vond ik de dag zoals hij nu was erg informatief en vooral erg relaxt. Had je er meer uit willen halen was het veel meer een kwestie van strakke tijd planning geweest en was er denk ik veel minder ruimte geweest voor speelruimte. Althans dat is mijn gevoel.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 02-02-2019 Workshop Portret Fotografie - Regio Noord

Berichtdoor DannySan » ma feb 04 2019 10:53 pm

wiebeterpstra schreef:Waar Vincent op doelt is wel vaker de manco ( niets ten nadele van deze workshop ) van dergelijke workshops. Met name met een redelijke groep is het lastig time managen om ook de nabewerking te doen.

Wil je meer de ins en outs leren moet je echt een op een gaan werken, om zo zelf er meer uit te halen.


Er is al een voorstel geopperd als vervolg-workshop om een shoot op te bouwen, te schieten en dan na te bewerken.
Een soort van 'A tot Z'; maar daar was deze workshop inderdaad niet voor bedoeld.

Dit waren de eerste stappen (of stapjes) voor een introductie in portretten schieten; je kunt (ook met 'maar' 8 man) niets meer dan de basis aanstippen en dat is ook prima gegaan én zoals verwacht en gedacht was.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: 02-02-2019 Workshop Portret Fotografie - Regio Noord

Berichtdoor Vincent » ma feb 04 2019 11:00 pm

Janvis schreef:Persoonlijk vond ik de dag zoals hij nu was erg informatief en vooral erg relaxt.


Dat geloof ik graag, ik denk dat voor een eerste kennismaking met modellen en flitslicht dit ook een uitstekende manier is. Eerst de basis, dan de verdieping. In die zin is het ook geen commentaar op het format hoor. Maar als je niet weet waar je op 'moet' letten, en er is geen feedback achteraf, dan leer je dus in feite minder dan je in potentie had kunnen leren. Dat is vooral zonde zou ik zeggen ;-)

Wat me gewoon bij een aantal foto's opvalt is dat de houdingen van het model sterk varieren maar het licht vrijwel gelijk (lijkt) te zijn gebleven. Dat is op zich niet eheel vreemd bij een workshop, maar dan krijg je rare en onwenselijke verschijnselen. Liever pas je natuurlijk het licht aan aan de houding en stand van het model/hoofd.

Bijvoorbeeld foto 3 van Ludo, waarbij het hoofd schuin staat en daardoor het licht van te laag komt en de neusschaduw dus omhoog wijst. Dat kijkt erg onplezierig en kun je beter voorkomen wat mij betreft. Kleine dingetjes die de waarde van een workshop nog verder kunnen verhogen.

Misschien dus meer een tip dan kritiek; als de cursusleider open staat voor aanvullende vragen en en het geven van kritiek op het gemaakte beeld zou ik daar zeker gebruik van maken!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 02-02-2019 Workshop Portret Fotografie - Regio Noord

Berichtdoor Highlander » di feb 05 2019 9:50 am

#2
Afbeelding

#3
Afbeelding

#4
Afbeelding

#5
Afbeelding

#6
Afbeelding

#7
Afbeelding
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 02-02-2019 Workshop Portret Fotografie - Regio Noord

Berichtdoor Ludo » di feb 05 2019 5:35 pm

Vincent schreef:
Bijvoorbeeld foto 3 van Ludo, waarbij het hoofd schuin staat en daardoor het licht van te laag komt en de neusschaduw dus omhoog wijst. Dat kijkt erg onplezierig....


Aanvankelijk dacht ik: ''Wow, gave foto !''. Nu denk ik: ''Hmmm,,, dat had beter gekund''. Je wordt bedankt ! :D
Nee, even zonder dolllen... Die neusschaduw was me in het geheel niet opgevallen, zelfs nu ik het weet kan ik niet zeggen
dat het onplezierig kijkt, maar ik kijk nu wel wat kritischer naar de rest van mijn foto's van die dag.
Met vriendelijke groet,
Ludo


Fotografeert met Nikon digitaal en -analoog > Flickr
Gebruikersavatar
Ludo

Socialmedia
Berichten: 1212


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 02-02-2019 Workshop Portret Fotografie - Regio Noord

Berichtdoor Rijko » di feb 05 2019 8:57 pm

@Chris, prachtig shot van Sharon zittend op die stoel. Ik dacht er zelf ook over om een stoel te gebruiken maar je was me dus net voor. Ik ben toen voor een serie full-body shots gegaan.

@Vincent, ik ben het toch niet echt eens met je opmerking aangaande foto 3 van Ludo. De softbox was groot en stond vlak bij het model en dus valt het licht goed om haar heen. Er stond ook een reflector rechts van Sharon (rechts vanuit de fotograaf gezien). Tevens, een model verandert constant van houding, dan kun je toch niet constant de plaatsing van het licht aan passen. Uiteraard moet je bij een shoot goed nadenken, wat voor poses je wilt zien en daarmee vooraf goed bepalen hoe je je licht wilt plaatsen.
Gebruikersavatar
Rijko

Clublid
Berichten: 167


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 02-02-2019 Workshop Portret Fotografie - Regio Noord

Berichtdoor Rijko » za feb 09 2019 5:44 pm

Hierbij nog 2 foto's in high key bewerking

Afbeelding


Afbeelding
Gebruikersavatar
Rijko

Clublid
Berichten: 167


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: 02-02-2019 Workshop Portret Fotografie - Regio Noord

Berichtdoor Janvis » za feb 09 2019 7:03 pm

Mooie bewerkingen Rijko, hoewel de eerlijkheid me wel gebiedt te zeggen dat ik niet weer of ik de ogen zo mooi vind. Vooral bij de eerste foto doet haar rechter oog (voor de kijker links) een beetje bijzonder aan. Bij de tweede foto geldt dat eigenlijk ook maar in iets mindere mate. Als in beide foto's het rechter oog net zo zou zijn als het linker oog had ik ze mooier gevonden.
M.v.g. Jan Willem Visser

Flickr
Facebook

Ideeën voor uitjes? Laat het me weten, tips zijn meer dan welkom :-)
Gebruikersavatar
Janvis

Forumlid
Berichten: 1436


Locatie: Bovensmilde
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: 02-02-2019 Workshop Portret Fotografie - Regio Noord

Berichtdoor Rijko » za feb 09 2019 8:51 pm

Eerlijk zijn mag altijd, Jan Willem. Ik begrijp wat je bedoelt, maar de lichtval op linker en rechter oog is nu eenmaal verschillend en dit wordt door de high key z/w conversie versterkt. Het is niet anders.
Gebruikersavatar
Rijko

Clublid
Berichten: 167


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Foto's NCN- en forumuitjes”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten