Mag mod flits systeem

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Mag mod flits systeem

Berichtdoor Mieke53 » wo feb 13 2019 2:46 pm

Beste allemaal
Wie heeft ervaring met dit systeem?

https://www.kamera-express.nl/product/12234747/magmod-professional-flash-kit

Ik overweeg de bouncer en/of de Sphere aan te schaffen.
Of misschien het complete setje.

Is voor bruiloftfoto's, zowel binnen als buiten.

Dank voor jullie (evt) reacties.

Mieke
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Mag mod flits systeem

Berichtdoor ReneG » wo feb 13 2019 3:45 pm

Ik heb beide systemen en ze hebben beide voor- en nadelen. Het grootste verschil zit in de beschikbare light modifiers en het feit dat ze beide een paar light modifiers hebben die de ander niet heeft. Mijn mening over de verschillende systemen:

Montage:
Bij de Rogues monteer je de hele light modifier in één keer direct op de flitser. Dit gaat m.b.v. een klitteband strap dat verbazingwekkend genoeg altijd perfect blijft zitten. Dit gaat ook vrij snel. Ik kan in ongeveer 3 seconden een rogue light modifier verwijderen en in ongeveer 10 seconden een nieuwe monteren. Een rogue past op eigenlijk zo'n beetje elke flitser voor DSLRs.

Bij Magmod werkt het anders. Je hebt een soort rubber/elastische band die om de flitskop heen moet en die erg strak zit. Je moet ook vrij veel kracht zetten als je hem monteert en oppassen dat je daarbij geen druk zet op het rotatiemechanisme voor de flitskop. Als je niet voorzichtig bent kun je iets kapot maken. Er zijn verschillende maten banden voor verschillende flitsers. Die band monteren kan rustig een minuut of soms twee tijd kosten. Nadeel is dat de twee magneten aan de zijkant de flitskop nogal breed maken wat relatief veel ruimte in de tas in beslag neemt. Hij past dan ook niet meer in standaard flitsertasjes. Voordeel is dat je dan weer veel sneller van light modifier wisselt, maar dan wel alleen magmod modifiers.

Ik heb een lichte voorkeur voor de Rogues omdat ik regelmatig tussen light modifiers wissel die uniek zijn voor de beide systemen. Dat gedoe met de magmod band is dan soms irritant. Gebruik je echter uitsluitend magmod light modifiers en heb je de ruimte ervoor in je tas, dan ben je weer net iets sneller met de light modifiers.

Light Modifiers:
Het issue is een beetje dat beide systemen unieke light modifiers hebben en soms ook modifiers die voor- en nadelen bieden. Ik zet ze even op een rijtje:

MagBounce vs Flashbender Bounce Card
De flashbender is lekker plat en daardoor kan die bijna overal bij in worden gestopt. De Magbounce is flexibeler maar neemt meer volume in de tas in beslag. De Flashbender bounce card kun je in bijna elke mogelijke positie monteren en kun je dus ook gebruiken om flitslicht af te schermen. Daarentegen zal de magbounce altijd licht wat diffuser maken, terwijl de flashbender evt. bij de juiste plaatsing direct licht mee kan geven. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar de Rogue Flashbender bounce card.

Rogue Grid 3-in-1 vs MagGrid
Beide hebben een grid systeem. De magmod is heel simpel, die klik je op de band en hij zit. Je hebt echter maar 1 grid met een vaste diepte en er kan soms een klein beetje 'light leak' optreden. Daarenteger is de grid zelf lekker compact. De Rogue omsluit de hele flitskop en er is dus geen lightleak. Verder bestaat het grid uit delen waardoor je dus de focus/richting beter kunt sturen door de grids te stacken. Hij is ook eenvoudig in gebruik. Ik heb een sterke voorkeur voor de Rogue Grid en neem de magmod alleen mee als ik de rest van het magmod systeem bij heb. Verder zijn er voor de rogue grid ook aparte kleurenfilters.

Mag Gels vs Rogue Gels
Beide hebben kleurenfilters. De Magmods zijn wat makkelijker te monteren, de rogue gebruikt hier juist een losse band voor met losse filters. Lichte voorkeur voor de Mag Gels omdat dat iets beter in elkaar zit.

Magsphere
Dit is de hoofdreden dat ik MagMod heb, aangezien Rogue geen echt alternatief daarvoor heeft. De Magsphere werkt prima en maakt de boel lekker diffuus. Al moet je wel een oppervlakte hebben om vanaf te bouncen, anders gooi je alleen maar een hoop licht weg. Dit voegt dus alleen iets toe als je omgeven bent door bruikbare oppervlaktes om vanaf te bouncen. Is redelijk compact omdat je hem in elkaar kunt drukken . Tip: De grid etc. kan ook 'in' de Magsphere worden gestopt.

Flashbenders
Dit is iets wat MagMod dan weer niet heeft. Er zijn verschillende maten Flashbenders die je kunt vormen. In de grotere kun je zelfs een grid plaatsen om licht beter te richten, als een striplight zeg maar. De tussenmaten zijn prima voor gebruik met flitser op camera. De allergrootste gaat al een aardig eind richting een echte softbox en met het grid heb je een aardige striplight, maar niet voor full body fotografie natuurlijk. De grote gebruik ik wel eens met flitser op een klein lampstatief. Ideaal voor portretten. Verder zijn de flashbenders vrij groot maar ook plat. Ik kan ze daarom heel makkelijk kwijt in rugzakken met een laptopcompartiment (mits er geen laptop in zit natuurlijk).

Kosten:
Ze zijn beide niet goedkoop. Welk systeem het goedkoopste is hangt vooral af van de combinatie van light modifiers die je zoekt.

Samenvattend:
De belangrijkste vraag is welke light modifiers je nodig hebt. Ik gebruik zelf het vaakst de grid (Rogue), Grote en middelgrote flashbender (uitsluitend Rogue) en de bounce card/flag (Rogue). De Magmod gebruik ik vooral wanneer ik de Lightsphere nodig heb (veelal binnen dus). Maar dan neem ik ook wel meteen de Maggrid etc. mee. Als ik tussen de twee systemen zou moeten kiezen heeft Rogue dus mijn voorkeur. Maar in sommige situaties zijn de Magmod gels en lightsphere erg handig (en als ik die meeneem gaan de andere magmod mods ook meteen mee). Of, zoals ik al zei, twee flitsers, eentje met een magmod band en de andere met rogue lightmods naar keuze. ;)
Laatst gewijzigd door ReneG op wo feb 13 2019 10:14 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mag mod flits systeem

Berichtdoor Mieke53 » wo feb 13 2019 4:58 pm

:) Super informatie René.
Zeer bedankt.
Ik ga het vanavond nog even heel goed doorlezen.
Leuk dat je de Roque aanhaalt want deze had ik aanvankelijk ook in mijn mail aangehaald en vervolgens weer weggehaald.
Reden:
Ik dacht: ze komen daar misschien zelf wel mee :thumbup:

De omgeving voor die dag heb ik al wel verkend.
Weinig bounce daarbinnen, hooguit het plafond.
Maar niet echt mooi voor gezichten.
Dus zal voornamelijk rechtstreeks geflitst moeten worden.
Vandaar dus: die "ballon" op het toestel of die Sphere.
Of dus de Roque, die er, als het slecht weer is binnen zeker gebruikt zal worden.

Nogmaals alvast bedankt voor deze zeer bruikbare ervaring.

Groetjes Mieke
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Mag mod flits systeem

Berichtdoor oud0001 » wo feb 13 2019 8:19 pm

Vroegah, nam je een stuk wit karton en een postbode elastiekje. Dan richtte je de kop van de flitser omhoog en werd er via het stuk wit karton gebounced. Kosten nada nul zip.
oud0001



Onderwerp:

Re: Mag mod flits systeem

Berichtdoor Mieke53 » wo feb 13 2019 8:33 pm

:) Ja, vroegah.....
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Mag mod flits systeem

Berichtdoor ReneG » wo feb 13 2019 10:15 pm

Met die trucjes ben ik vroeger ook begonnen maar de magmod en zeker de rogue (waarbij je bij bepaalde modellen het licht kunt 'vormen' werken toch echt wel een stukje beter. Maar ze zijn inderdaad wel vele factoren duurder.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mag mod flits systeem

Berichtdoor Mieke53 » wo feb 13 2019 10:21 pm

1x uitgave.
En jarenlang plezier.
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Mag mod flits systeem

Berichtdoor oud0001 » do feb 14 2019 12:49 am

Geen uitgave en net zo veel plezier. ;-)
oud0001



Onderwerp:

Re: Mag mod flits systeem

Berichtdoor Hans Braakhuis » do feb 14 2019 7:42 am

Geen idee hoe groot zo'n MagMod MagSphere is.
Recent twee fotolampen verkocht, doorsnede 30 cm. Dat is een redelijk grote fotolamp, en met de diffusor-verzachter ervoor leuk zacht licht. Maar 30 cm is niet zo groot. Zou er een formule bestaan waarbij je kunt uitrekenen of welke afstand van het onderwerp er nog sprake is van zacht licht. Zelf ga ik er vanuit dat de doorsnee van de diffusor 2 tot 3 maal verlengt kan worden. Dus zeg het onderwerp tot op 60 tot 90 cm vanaf het licht. Dat is niet heel veel. Op een afstand van 2 a 3 meter zie je al dat het zachte licht al weer harde slagschaduwen geeft.
En elke diffusor vreet licht. Minstens 1 stop.

Wat me wel bevalt, het kartonnetje van Tuihanti, een gratis gekregen slabbetje, de flitsverzachter voor de opklapflitser, en de camera onderste boven gebruiken waarbij de flitser op m'n witte overhemd reflecteerd, en dat is groter dan 30cm. Als ik de foto's bij de klant aflever moet ik ze wel weer omdraaien, anders staan ze op de kop.

Meer tips: http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon/flits ... inners.pdf
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Mag mod flits systeem

Berichtdoor justme » do feb 14 2019 7:53 am

Magmod wordt ook veel toegepast bij trouwfotografie. Kijk voor de leuk eens op www.eppel.nl
Hij werkt er dagelijks mee, heeft in zijn tak al wat prijzen op naam staan. En geeft er bovenal ook nog workshops mee.
Ook wel op Insta te vinden onder Ralfczogallik
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Mag mod flits systeem

Berichtdoor Mieke53 » do feb 14 2019 11:53 am

Hans.
Op een bruiloft wil ik niet hannesen.
Thuis zou me niet kunnen schelen.
Heb overigens wel een roundflash in bezit.
Doorsnee 40cm.
Meer voor buiten op een statief.
Voor binnen heb ik dus echt iets anders nodig.
Wordt Roque of Magmod.

Wiebe, mooi werk.
Zal eens googlen.
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Mag mod flits systeem

Berichtdoor justme » do feb 14 2019 12:47 pm

Op cameranu staat toevallig net een blog over een fotograaf die met Godox AD200's en Magmod werkt.

hier is ook nog een ouder blog hierover
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Mag mod flits systeem

Berichtdoor Mieke53 » za feb 16 2019 10:20 pm

Dankjewel Wiebe.
Leuke informatie.
Gebruikersavatar
Mieke53

Forumlid
Berichten: 2385


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Frans en 15 gasten