DIY L plate voor Z 6

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

DIY L plate voor Z 6

Berichtdoor RVK » ma feb 18 2019 11:08 am

Voor de Z 6 heb ik gezocht naar een L plaat zodat ik snel, zonder afstellen, kan wisselen tussen portret en landschap stand.
Nu zijn er wel platen te koop maar de meeste voldoen niet aan wat ik wil, zo gebruik ik Manfrotto koppelingen en daar kan ik er maar een van vinden.
Verder zijn er platen die de aansluitingen blokkeren en is het belangrijk dat bij wisselen de optische as boven het draaipunt blijft.

Voor de D850 heb ik zelf wat gefröbeld dus ook nu maar weer een poging gedaan om iets te maken.

Na opmeten van de Z 6 heb ik een tekening gemaakt en een plaatje laten snijden en zetten, schroefdraad getapped en zwart gespoten.

Twee Manfrotto plaatjes (neppers) er op gezet en een knop als verstelbare aanslag gemonteerd.

In het plaatje onder de camera zit een extra schroef die precies past in het register gaatje van de camera, de camera zelf zit vast met een boutje.

Om de USB aansluiting beter bereikbaar te houden past er een haaks USB stekkertje tussen de plaat en de camera, dat gefixeerd wordt door een M 3 schroefje.

Afbeelding


Het is natuurlijk nog maar een prototype maar tot nu toe voldoet de plaat redelijk en zijn er eigenlijk alleen nog maar wat kleine aanpassingen nodig.

Voor het geld hoef ik het niet te laten, ondanks dat het eerste plaatje altijd duurder is komt het complete ding op ca. EUR 36,=.

Wordt vervolgd

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 955


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: DIY L plate voor Z 6

Berichtdoor imaginary_nl » ma feb 18 2019 12:22 pm

Kijk, hier houd ik van!
Praktisch en overgedimensioneerd (5mm staal!), top.

Groet,
Patrick
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: DIY L plate voor Z 6

Berichtdoor Nikkormaat » ma feb 18 2019 1:29 pm

Wauw! Wat een prachtig doordacht en uitgevoerd idee.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: DIY L plate voor Z 6

Berichtdoor EdvandeZilver » ma feb 18 2019 1:59 pm

Degelijk staaltje van DHZ vakmanschap!
Met betrekking tot de verstelbare aanslag, zou je daar niet een lange moer voor kunnen gebruiken die draait op een verankerd stukje draadeind in je plaat?
Heb je nu geen last dat het uiteinde van de schroef te ver doorsteekt in je snelkoppeling?
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3137


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: DIY L plate voor Z 6

Berichtdoor Photo » do jan 07 2021 9:57 pm

Waar heb je het staalwerk laten (laser?)snijden en zetten? Is de zetting netjes haaks (90°) gelukt? Ik denk er over om het ook zo aan te pakken voor een D750
Photo

Forumlid
Berichten: 2


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: DIY L plate voor Z 6

Berichtdoor roelwillems » vr jan 08 2021 12:08 am

Mooie oplossing! Vooral de bereikbaarheid van de aansluitingen ziet er goed doordacht uit.
Nikon Z7 II, Nikkor Z 12-24 en 24-70 f/4 S, Nikkor AF-P 70-300mm f/4.5-5.6E ED VR
Filter systeem: Kase K9 100mm (polarizer, 3&6-stop ND, 3-stops reversed grad & soft grad, 2 stop hard grad)

Ook Olympus m43 met de nodige lenzen en Fuji x100t
Gebruikersavatar
roelwillems

Clublid
Berichten: 41


Locatie: Zuid-Holland
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: DIY L plate voor Z 6

Berichtdoor RVK » vr jan 08 2021 11:29 am

Ik laat plaatwerk maken bij Erba in Veenedaal, je hebt hiervoor nodig een tekening met de afmetingen en zettingen (bv in ACAD) en een DXF file van de snijlijnen, maar er zijn vele firma's die dat doen. Zetting van platen is vrij nauwkeurig, ik heb vele apparaten ermee gebouwd bv een optisch bankje met panokop voor extreem macro.

Afbeelding

Voor de liefhebbers die ook wat willen prutsen ik heb nog 2 onbewerkte beugels over inclusief de haakse USB stekker (wat extra beugels laten maken kost bijna niets meer, alleen de eerste bepaald de prijs)

Succes
RvK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 955


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten