Lens kalibreren

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Lens kalibreren

Berichtdoor oalammers » di feb 19 2019 7:41 am

Beste leden,

Ik heb een Nikon D750 en fotografeer meestal met de Nikon 50mm en 85mm. Nu wil ik mijn lenzen kalibreren omdat de focus niet is zoals hij zou moeten zijn.
Nu hoor ik iedereen over chipclean, maar ik ben even benieuwd of er een goed alternatief is in Noord-Holland. Dit vanwege de reisafstand.

Alvast bedankt voor de reacties.

Gr. Oscar
oalammers

Forumlid
Berichten: 116


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lens kalibreren

Berichtdoor Highlander » di feb 19 2019 8:26 am

Dan zou ik naar NSP in Beverwijk gaan
https://www.nikonservice.nl
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6485


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lens kalibreren

Berichtdoor ben42 » di feb 19 2019 8:36 am

Heb je zelf al de AF Fine Tuning geprobeerd.

Is niet helemaal eenvoudig om een goede instelling er mee te krijgen, maar je kunt ongestraft proberen, het is namelijk altijd eenvoudig om de AF Fine Tuning weer op de waarde te zetten waarop deze stond. Je veranderd er dus niets permanent door.

Er zijn hiervoor speciale hulpmiddelen, maar deze zijn niet nodig. Een buitenmuur in het zonlicht kan uitstekend dienst doen als 'doel', hierop kun je dan eenvoudig de verschillende Fine Tuning standen proberen.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2630


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lens kalibreren

Berichtdoor mozes » di feb 19 2019 11:07 am

oalammers schreef:Beste leden,

Ik heb een Nikon D750 en fotografeer meestal met de Nikon 50mm en 85mm. Nu wil ik mijn lenzen kalibreren omdat de focus niet is zoals hij zou moeten zijn.
Nu hoor ik iedereen over chipclean, maar ik ben even benieuwd of er een goed alternatief is in Noord-Holland. Dit vanwege de reisafstand.

Alvast bedankt voor de reacties.

Gr. Oscar

Waarom niet zelf doen, is niet moeilijk, en je kan niets blijvend verkeerd doen, je kan altijd weer terug in je instellingen.
En het is ook nog eens leerzaam, je word direct geconfronteerd met de effecten die het oplevert, zowel goed als fout.
Je weet straks veel eerder waarom iets niet scherp is.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lens kalibreren

Berichtdoor oalammers » di feb 19 2019 2:11 pm

Beste Highlander, Ben en Mozes,

NSP in Beverwijk doen niet aan kalibreren :-)
Ik ga het zeker even proberen zeker als het niet al te ingewikkeld is. Even heel kort door de bocht maar het is het veranderen van de instellingen totdat het scherptepunt matcht met je focus punt toch?
oalammers

Forumlid
Berichten: 116


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lens kalibreren

Berichtdoor EdvandeZilver » di feb 19 2019 2:29 pm

- edit -
De tip ven Arend hier onder is een betere.
Laatst gewijzigd door EdvandeZilver op di feb 19 2019 2:35 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3142


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lens kalibreren

Berichtdoor ArendV » di feb 19 2019 2:31 pm

Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lens kalibreren

Berichtdoor oalammers » wo feb 20 2019 3:10 pm

Dank je wel Arend!
oalammers

Forumlid
Berichten: 116


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lens kalibreren

Berichtdoor ben42 » do feb 21 2019 9:18 am

Zie ook de berichten :

AF finetune met plaatjes.

Niet iedereen hier is fan van de muur methode.
(Je kunt geen exacte afstanden zien.)
Zelf ben ik wel fan van de muur methode:
Door de structuur van de muur (schuurpapierachtig) kun je heel goed zien waar de scherpte ligt, veel beter dan bij een lineaaltje. De werkafstand tot de muur is vrij te kiezen, ik zou dan voor een flinke afstand gaan, b.v. 6 meter of voor tele werk een nog grotere afstand, zodat de afstand wat meer overeenkomt met de afstanden waarop je fotografeerd.
Als je werkt in de volle zon op de muur, heb je een lekker contrastrijk beeld en kun je ook zonder statief werken.

In dezelfde draad vind je ook de opzet zoals bij Nikon Beverwijk wordt gebruikt, zij gebruiken ook een wat grotere afstand, in ieder geval meters van het objectief weg.

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2630


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lens kalibreren

Berichtdoor Nikkormaat » do feb 21 2019 9:35 am

Schrijf je in voor het NCN-bezoek op 30 maart aan Nikon Service Beverwijk.
Dan kijken zij jouw camera misschien na als demonstratieobject. Dat hebben ze een paar jaar geleden ook met mijn camera gedaan.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Online
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lens kalibreren

Berichtdoor stouten » do feb 21 2019 5:23 pm

Bij Cameraland hebben ze over een paar weken een open school cursus
Nikon Z7 Nikon 24-70 4S - Nikon D800- Sigma 24-105 ART - Nikon D7500 - Sigma 15-30EX- Sigma 17-70 OS-
Sigma 150-600 sport - Sigma 105 F2.8 macro OS HSM-
Triopo flitsers
Velbon tripod- Redged tripod- Monfrotto tripod
Redged monopod
stouten

Forumlid
Berichten: 163


Locatie: Den Burg Texel
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lens kalibreren

Berichtdoor Nikkormaat » do feb 21 2019 6:48 pm

Ik realiseer me net dat je geen clublid bent en dus aan het bezoek kan deelnemen. Jammer.
In ruim 50 jaar van Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Online
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2778


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lens kalibreren

Berichtdoor Ivan10 » za feb 23 2019 1:28 pm

Excuus ik kom even tussen door:

Ik krijg een melding op mijn D500 dat met de gegeven instellingen geen AF Fine tuning mogelijk is. Ik heb natuurlijk de functie aangezet etc. Maar wat zie ik over het hoofd?

Automatische AF-fijnafstelling is niet beschikbaar bij de huidige scherpstelinstellingen.


Ik heb het volgens de handleiding gedaan AF-S en 1 scherpstelpunt, laagste diafragma 2.8 etc. Ik zie toch iets over het hoofd.

Nou ja. Een standaard foto nemen. Wat ik wel zie is dat de scherpte minder lijkt door te lopen in de diepte. De scherpte begint ruim vooraan de liniaal en het loopt na het onderwerp al snel af. Het onderwerp staat op 10 op de liniaal, van 3-10 en 10-14/15 is het scherp en van 16-20 raakt het onscherper.
Ivan10

Forumlid
Berichten: 647


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lens kalibreren

Berichtdoor PrimeJS » ma apr 15 2019 4:33 pm

Ik kwam erachter dat je er ook voor moet zorgen dat het aantal AF-points niet op 55 o.i.d. staat, maar op 15 (a6 bij mijn D850, vast iets vergelijkbaars bij de jouwe). Ik kreeg toen ook precies sjouw melding en daarna niet meer.
PrimeJS

Forumlid
Berichten: 2


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten