Focus breathing

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen

Onderwerp:

Focus breathing

Berichtdoor bcvthul » ma feb 25 2019 7:31 pm

Hier twee video’s dia gaan over focus breathing (wat is het goede Nederlandse woord hier voor....):

https://youtu.be/TTxmlWV2L7s

https://youtu.be/XP5-e4Q01Ac

Mijn vraag hoe ‘ernstig’ is dit nou. Zou de fabrikant van de lens hier iets over moeten melden?
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Focus breathing

Berichtdoor ReneG » ma feb 25 2019 8:24 pm

Van mij niet. Het hangt ook van je toepassing af. Voor mij komt de focus breathing van de 70-200 vr2 bijvoorbeeld vaak juist goed uit.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Focus breathing

Berichtdoor Vincent » ma feb 25 2019 8:48 pm

ReneG schreef:Voor mij komt de focus breathing van de 70-200 vr2 bijvoorbeeld vaak juist goed uit.


Kun je ook uitleggen waarom?
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Focus breathing

Berichtdoor henkk » ma feb 25 2019 8:57 pm

Hoe ernstig? Is maar hoe je het bekijkt: met de 105 vr micro moet je door het ademen 10 cm dichterbij voor 1:1 dan wanneer hij niet zou ademen (31 t.o.v. 42 cm).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4935


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Focus breathing

Berichtdoor ReneG » ma feb 25 2019 9:48 pm

Vincent schreef:
ReneG schreef:Voor mij komt de focus breathing van de 70-200 vr2 bijvoorbeeld vaak juist goed uit.


Kun je ook uitleggen waarom?


Het is puur situationeel, maar ik fotografeer met de 70-200 nogal eens acties (roofvogelshows e.d.) waarbij het onderwerp al dan niet onverwacht soms ineens recht op me af komt, soms met veel snelheid. Als die onverwacht ineens vrij dichtbij komen en ik zit nog op 200mm en ik heb niet genoeg tijd om te reageren, dan komt het nogal eens net goed uit. Iets eraf croppen is makkelijk, iets erbij croppen niet. Dat gezegd hebbende, 'vaak' is misschien lichtelijk overdreven en je hebt er natuurlijk niet zoveel aan in een sportzaal (als een basketballer bijvoorbeeld zo dichtbij is dat focus breathing een rol gaat spelen is hij toch al meer dan beeldvullend). Maar bij roofvogelshows komt het me toch met enige regelmaat goed uit.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Focus breathing

Berichtdoor RVK » ma feb 25 2019 9:56 pm

Helaas bijverschijnsel van innerfocus, en niet veel aan te doen, je merkt het ook bij macro lenzen dat bij 1:1 het theoretisch diafragma niet verschijn in de zoeker (Nikon geeft het effectieve diafragma aan en dus uitgaande van de werkelijke brandpunt afstand)

Ik kan er wel mee leven , veel erger is focus shift, het veranderen van het scherpstelpunt bij diafragmeren.

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 955


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Focus breathing

Berichtdoor Vincent » di feb 26 2019 7:52 am

ReneG schreef:Als die onverwacht ineens vrij dichtbij komen en ik zit nog op 200mm en ik heb niet genoeg tijd om te reageren, dan komt het nogal eens net goed uit.


Dat klinkt meer als recht praten wat krom is... zo moeilijk is het niet om snel te zoomen, je linkerhand rust immers om de zoomring...

Het is nogal een beperking als je gewoon geen goede krappe portretten kunt schieten op 200mm... eigenlijk is de 70-200mm Vr2 gewoon niet geschikt voor close headshots of andere close ups aan de lange kant.

Dat je dan incidenteel toch een keer beter uitkomt bij een snel bewegend onderwerp omdat je te laat/traag bent met uitzoomen zou ik eerder bij de fotograaf zoeken dan een voordeel noemen van een suboptimaal ontwerp van een objectief. Er zijn weinig objectieven die het vergelijkbaar of slechter doen dan de VR2 op dit vlak... ;-)
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Focus breathing

Berichtdoor Vincent » di feb 26 2019 8:19 am

RVK schreef:veel erger is focus shift, het veranderen van het scherpstelpunt bij diafragmeren.


Misschien deze discussie even afsplitsen voordat alles door elkaar gaat/blijft lopen...
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Focus breathing

Berichtdoor henkk » di feb 26 2019 9:30 am

Hier verder over focus shift: https://forum.nikon-club-nederland.nl/viewtopic.php?f=35&t=70799

Maar over focus breathing is vast ook nog niet het laatste woord gezegd ....
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4935


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Focus breathing

Berichtdoor ReneG » di feb 26 2019 12:24 pm

Vincent schreef:
ReneG schreef:Als die onverwacht ineens vrij dichtbij komen en ik zit nog op 200mm en ik heb niet genoeg tijd om te reageren, dan komt het nogal eens net goed uit.


Dat klinkt meer als recht praten wat krom is... zo moeilijk is het niet om snel te zoomen, je linkerhand rust immers om de zoomring...

Het is nogal een beperking als je gewoon geen goede krappe portretten kunt schieten op 200mm... eigenlijk is de 70-200mm Vr2 gewoon niet geschikt voor close headshots of andere close ups aan de lange kant.

Dat je dan incidenteel toch een keer beter uitkomt bij een snel bewegend onderwerp omdat je te laat/traag bent met uitzoomen zou ik eerder bij de fotograaf zoeken dan een voordeel noemen van een suboptimaal ontwerp van een objectief. Er zijn weinig objectieven die het vergelijkbaar of slechter doen dan de VR2 op dit vlak... ;-)


Voor de verandering eens oneens, in zoverre dat ik iets recht probeer te praten. ;)

Vooropgesteld, ik heb geen behoefte om iets recht praten, het is inderdaad een 'tekortkoming' van die lens. Maar dat wil nog niet zeggen dat het altijd een probleem is. Ik ervaar het niet zo, waarschijnlijk omdat ik de 70/80-200 familie (heb er meerder gehad) eigenlijk nooit voor closeups, portretten etc gebruik; daar heb ik andere lenzen voor. Als het al een closeup wordt is dat omdat het onverwacht is en dan komt de focus breathing met enige regelmaat goed uit. Zoals een stel zwaluwen die bij een waterwinning plotseling op een meter of twee van me langsscheren. Dan heb ik maar amper gelegenheid om ze goed te tracken, laat staan in- en uit te zoomen. Of wanneer ik weer eens op een ladder sta te fotograferen, dan heb ik die andere hand echt nodig om me vast te houden.

Verder kan ik je verzekeren dat in- en uitzoomen bij actiefotografie voor mij ook geen probleem is, bij de gemiddelde sportwedstrijd (of stuntshow of roofvogelshow) doe ik dat met de spreekwoordelijke 'twee vingers in de neus'. Maar dan moet ik wel mijn handen vrij hebben en ook niet één of ander super 'zenuwachtig' onderwerp hebben dat spontaan alle kanten op beweegt. Zo was ik verleden zomer bezig om hommels in volle vlucht met 'meetrekken' te fotograferen (nog niet helemaal gelukt).... denk je dat je dan nog tijd hebt om op een zinnige manier in- of uit te zoomen?
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Overig fotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten