Kennismaken met India

Onderwerp:

Kennismaken met India

Berichtdoor Bak » wo mar 06 2019 2:00 pm

Begin januari kreeg ik een bericht van een Indiase vriend.

Hij: "Ik ga trouwen!"
Ik: "Leuk, man, gefeliciteerd."
Hij: "Dank je, en je bent welkom..."
Ik: "Cool, wanneer en waar?"
Hij: "9 februari in Bhubaneswar, India"
Ik: "..... da's over 4 weken en niet om de hoek!!!"

Nu ben ik in het algemeen van het plannen en voorbereiden en nog eens puzzelen en zeker weten etc etc. Daar was nu geen tijd voor. Maar ik heb tijd, kan het ticket betalen, dus waarom ook niet. Vriend beloofde me dat hij alles voor me zou regelen ter plekke, dus wat kan er misgaan. Let's go!
Het was 'way beyond my comfort zone' om alleen naar een onbekend land te gaan en daar een week lang met onbekenden op te trekken. Maar ben erg blij dat ik geweest ben, ik was bijna deel van de familie en werd overal bij betrokken. Dit maak je maar een keer mee.

Genoeg gepraat, 'pics or it didn't happen'.

01. Op de dag van de trouwerij werd ik om 07:00 verwacht voor de eerste ceremonie. Nu weet ik van mijn vriend dat hij niet heel punctueel is, en dat heeft hij niet van een vreemde. De ceremonie begon toch maar een uur later. Dus wat tijd om even met de priester van dienst te babbelen en hem vast te leggen.
Afbeelding

02. Voor deze ceremonie werd water gezegend in een tempel nabij. 'Hup Hans, de auto in en mee'. De charme van dit avontuur, geen idee wat er gaat gebeuren dus laat je maar sturen. Fotografisch een uitdaging, juist omdat je geen idee hebt wat er gebeurt. Dus heb ik de professionele fotografen maar met een schuin oog in de gaten gehouden. Als zij in beweging kwamen deed ik dat ook, zonder ze in de weg te lopen natuurlijk. In deze tempel mocht je officieel niet fotograferen, maar onder begeleiding van mijn nieuwe fotovrienden mocht ik het wel. Het schept toch een band zo'n camera.
Afbeelding

03. Al eerder gepost in de maandopdracht. Misschien zien jullie er niet genoeg beweging in om daar veel punten te scoren, maar ik vind hem mooi genoeg om hier nog een keer te plaatsen. Ben blij met de lichtval door de ramen en de warme kleuren.
De bruidegom is hier onderweg naar het dak om daar met het zojuist gezegende water 'gewassen' te worden.
Afbeelding

04. Maar voor het zover is, werd hij eerst met een soort gele klei ingesmeerd. Alles gaat erg ontspannen en de dames die dit deden maakten er een vrolijke boel van, de 'gom' kon toch niet weg.
Afbeelding

05. Het water was koud, dus leuk om te doen. Voor de dames dan...
Afbeelding

06. Bij aankomst op de trouwlocatie werd de bruidegom door familie van de bruid 'uit de auto getild'. Gekkenhuis hier, het is midden op straat in de avondspits er komen tegelijk nog twee trouwstoeten voorbij en alles en iedereen rijdt gewoon door als er niets aan de hand is. Het verlichte 'gebouw' op de achtergrond is zo'n trouwstoet, waarin de muziek knetterhard staat en waarbij het een soort competitie is wie de grootste stoet heeft. (zij wonnen ;-))
Afbeelding

07. Het trouwen zelf duurde ruim 3 uur, waarbij de bruidegom al die tijd hier heeft gezeten. De bruid kon wat later aanschuiven, maar die zat intussen in een onooglijk zaaltje te wachten. Dus of dat nou zo leuk was voor haar. Dit was redelijk tegen het eind van de ceremonie. Voor mij opvallend dat het allemaal zo rommelig lijkt te gaan. Alles wat nodig is wordt ter plekke geregeld (lijkt het) en wat gebruikt is blijft liggen. Mensen worden opgetrommeld als ze nodig zijn. Twee priesters zijn in een soort rap-battle verwikkeld en alles en iedereen loopt en praat door elkaar heen. Ik ben meer van het georganiseerde en gestructureerde, dus voor mij is dit een hele ervaring. En hé, als het werkt...
Afbeelding

08. Mooi voorbeeld hoe ongedwongen het allemaal gaat. Sommigen vallen in slaap, anderen zijn gezellig aan het telefoneren. Voordeel is dat je dus ook overal kunt komen om te fotograferen.
Afbeelding

09. De dagen na de trouwerij waren er wat excursies voor me geregeld met een privéchauffeur. Een van de hoogtepunten in de regio is Puri, waar een enorme Hindoetempel staat. Als niet-Hindoe mocht ik er niet in, maar rondlopen was ook al een ervaring. Mensen kijken en proberen te fotograferen. Soms indirect...
Afbeelding

10. Som in combinatie met een lokale lekkernij, Pheni Odia.
Afbeelding

11. Soms direct... Ben daar niet heel goed in, maar zo af en toe de schroom opzij zetten en toch doen.
Afbeelding

12. De omgeving van de tempel is meteen ook de lokale markt.
Afbeelding

13. Met ook wel heel kleine kraampjes.
Afbeelding

14. De brede weg naar de tempel toe is voor mij een hectische bedoening. Leuk om mee te maken, en dan waardeer ik mijn rustige straat thuis wel weer extra. Het scheen nu rustig te zijn...
Afbeelding

15. De zonnetempel in Konark is een andere bezienswaardigheid in de buurt. Restauratie nog in volle gang en ook steigerbouw werkt in India net iets anders dan bij ons.
Afbeelding

16. Winkeltjes, eettentjes en verkeer lijken een ongestructureerde chaos in mijn westerse ogen. Maar ook hier, het werkt. En het geeft mooie kleurrijke plaatjes.
Afbeelding

17. Bij de Udaygirigrotten met op de achtergrond een Jain-tempel. Lokale bezienswaardigheden in Bhubaneswar waar ook echt veel lokalen op af komen. Die overigens verrassend vaak met mij op de foto wilden. Weer eens wat anders, als fotograaf gefotografeerd worden. Vond het wel leuk en je ontmoet nog eens iemand (of dertig iemanden :-))
Afbeelding

18. Waar veel mensen komen vind je ook meer bedelaars.
Afbeelding

19. Ssssst, ik ben aan het bellen.
Afbeelding

20. In de dierentuin van Nandankanan (ik krijg het mijn mond niet uit) lopen de apen vrij rond. Op zich logisch als ze buiten ook gewoon in het wild voorkomen, maar het voelt even vreemd er hier zo dichtbij te kunnen komen.
Afbeelding

21. Trotse moeders willen best wel met kroost op de foto.
Afbeelding

22. Hier was geen trotse moeder bij, maar deze 'kleine' wilde maar wat graag knuffelen. Tikkie hardhandig wel, maar dat mag de pret niet drukken.
Afbeelding

Deze trip was voor mij een korte kennismaking met India. Het is me erg goed bevallen en ik wil ook zeker nog eens terug. De gastvrijheid en warmte van de mensen dragen daar zeker aan bij. Een intrigerend land met intrigerende en mooie mensen.
Als je nog niet genoeg hebt van mijn schrijfselen, ik heb een blog bijgehouden. Daar staat het hele verhaal. https://www.hansbak.com/blog
Gebruikersavatar
Bak

Clublid
Berichten: 509


Locatie: Haarlem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kennismaken met India

Berichtdoor EdvandeZilver » wo mar 06 2019 2:30 pm

Heerlijk omschreven en geïllustreerd verslag Hans!
Het verhaal op je blog is ook aanbevelenswaardig.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kennismaken met India

Berichtdoor Highlander » wo mar 06 2019 3:08 pm

Wat een geweldige ervaring die je mooi hebt vastgelegd, na het lezen van jou blog had ik gelijk zoiets daar zou ik ook wel eens willen kijken, heel speciaal.
En leuk dat je dit met ons wilt delen :thumbup:
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6479


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Kennismaken met India

Berichtdoor DannySan » wo mar 06 2019 6:28 pm

Wat een mooi verhaal, met leuke en bijpassende beelden [emoji106][emoji3]
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kennismaken met India

Berichtdoor Frankie » wo mar 06 2019 10:36 pm

Gaaf zo'n spontane reis en verblijf. Mooi fotoverhaal ook met al die kleuren en positieve ervaringen, met plezier gelezen en gekeken!
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kennismaken met India

Berichtdoor Frans Martens » wo mar 06 2019 11:54 pm

Goed werk Hans, zowel tekst als beeld, zal binnenkort je blog bekijken.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1986


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kennismaken met India

Berichtdoor Bak » vr mar 08 2019 12:26 pm

Dank voor de complimenten heren. Het is jammer dat het een beetje ver is voor een clubuitje. :-)
Gebruikersavatar
Bak

Clublid
Berichten: 509


Locatie: Haarlem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kennismaken met India

Berichtdoor jan24 » vr mar 08 2019 3:41 pm

Mooie reportage en toelichting.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1790


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kennismaken met India

Berichtdoor josti » vr mar 08 2019 7:42 pm

Heb genoten van je foto’s en je verslag. Dank je voor het plaatsen hier!
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
josti

Maandopdrachten
Berichten: 2899


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kennismaken met India

Berichtdoor Henk » vr mar 08 2019 9:30 pm

Fraaie reportage Hans. Erg leuk om mee te mogen kijken.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Henk

Bestuurslid
Berichten: 1729


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kennismaken met India

Berichtdoor MarcB » za mar 09 2019 6:59 pm

Dat was een geweldig avontuur! Mooie reportage :-)
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kennismaken met India

Berichtdoor JJG » zo mar 17 2019 9:51 pm

In India is elke dag een avontuur! Mooi dat je het bent aangegaan! Zal je niet zo gauw meer vergeten. Geen last gehad van de welbekende ´Delhi belly' ?

Mooi verhaal en dito platen.
https://www.jelmergremmen.nl

Nikon F3 (en Olympus)
Gebruikersavatar
JJG

Forumlid
Berichten: 1404


Locatie: Deventer.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kennismaken met India

Berichtdoor Bak » ma mar 18 2019 8:50 am

Nee, gelukkig geen last van Delhi belly gehad. Ik ben zelf extreem voorzichtig geweest met eten, drinken en hygiene. En zo mogelijk was mijn gastfamilie nog voorzichtiger met me. Dat geeft geen garantie, maar het helpt wel.
Dank voor de reacties allen.
Gebruikersavatar
Bak

Clublid
Berichten: 509


Locatie: Haarlem
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Straat-, documentaire- en reisfotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten