Stilleven

Onderwerp:

Stilleven

Berichtdoor Frans Martens » zo feb 17 2019 8:38 pm

De laatste weken druk in de weer geweest met het stilleven.
Hieronder nog 2 pogingen;

AfbeeldingSssst 10 febr copy by Frans Martens, on Flickr

AfbeeldingSssst 17 febr 2 by Frans Martens, on Flickr
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1999


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stilleven

Berichtdoor JurjenF » do feb 21 2019 7:10 pm

Ik vind het persoonlijk er wel (veel) beter op worden. M.n. de 'drie-dimensionale' opstelling is veel beter. Meer diepte in de plaat. Probeer toch eens met de ver-/belichting van het onderwerp te spelen zodat met schaduwwerking er nog meer tekening in komt. vooral de fles in foto 1 is een beetje 'vlak' nog. De foto van het boek met accessoires is een beetje te laag genomen. Vind ik althans. Ook foto 1 kan wat hoogte in standpunt gebruiken. Keep going! Is een leuk project.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stilleven

Berichtdoor Frans Martens » do feb 21 2019 8:20 pm

JurjenF schreef:Ik vind het persoonlijk er wel (veel) beter op worden. M.n. de 'drie-dimensionale' opstelling is veel beter. Meer diepte in de plaat. Probeer toch eens met de ver-/belichting van het onderwerp te spelen zodat met schaduwwerking er nog meer tekening in komt. vooral de fles in foto 1 is een beetje 'vlak' nog. De foto van het boek met accessoires is een beetje te laag genomen. Vind ik althans. Ook foto 1 kan wat hoogte in standpunt gebruiken. Keep going! Is een leuk project.

Dank voor je reactie Jurjen. Ik heb de afgelopen weken nogal wat stillevens voorbij zien komen, via google natuurlijk maar ook via de bibliotheek.
Van enorme uitstallingen met oogst en jacht producten tot ingetogen modernere versies zoals van Modigliani en Morandi. Allen op hun eigen manier inspirerend.
Het is wel duidelijk dat er geen éénduidige oplossing is voor een stilleven, noch voor de compositie, noch voor het licht of het standpunt.
Het zou me wel leuk lijken als er nog meer forumleden mee zouden doen met de uitdaging die ik mezelf heb gesteld om een mooi stillevenfoto te maken maar ik heb het idee dat er niet veel animo voor is.
Voorlopig ga ik nog even door en ben altijd blij met tips en kritiek.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1999


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stilleven

Berichtdoor Arend041 » do feb 21 2019 8:48 pm

LS,
de eerste foto heeft veel ruimte links en recht, waarin niets gebeurt. De foto in portret-stand zou de lengte vd middelste fles meer benadrukken en links en rehts minder loze ruimte hebben. Zomaar een gedachte die bij me opkwam.
gr Arend
Gebruikersavatar
Arend041

Forumlid
Berichten: 109


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stilleven

Berichtdoor Frans Martens » do feb 21 2019 11:56 pm

Arend041 schreef:LS,
de eerste foto heeft veel ruimte links en recht, waarin niets gebeurt. De foto in portret-stand zou de lengte vd middelste fles meer benadrukken en links en rehts minder loze ruimte hebben. Zomaar een gedachte die bij me opkwam.


Dankjewel Arend voor je reactie, zoals zoveel onderdelen binnen de fotografie is ook het croppen een zeer persoonlijke.
In dit geval heb ik ervoor gekozen het onderwerp een beetje ruimte te geven om te kunnen "adememen", maar het kan altijd anders.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1999


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stilleven

Berichtdoor Frans Martens » zo mar 03 2019 10:25 pm

En nog steeds bezig met het stilleven, hier een wat zachtere uitvoering;

AfbeeldingSsst 3 maart '19 3 by Frans Martens, on Flickr
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1999


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stilleven

Berichtdoor JurjenF » di mar 05 2019 7:06 pm

Vind ik kwa compositie al veel beter. Maar nog wel recht van voren....
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Glas

Berichtdoor Frans Martens » wo mar 06 2019 11:13 pm

Dankjewel Jurjen. Misschien is het mijn stijl. Hieronder de laatse, ook weer recht voor z'n raap;

AfbeeldingSsst 6 maart 2019 2 by Frans Martens, on Flickr
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1999


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stilleven

Berichtdoor JurjenF » vr mar 08 2019 10:51 am

Nee, er zijn natuurlijk geen 'regels'voor een stilleven. De laatste vind ik wel weer mooi vanwege iets meer 'licht' in de flessen. Dat maakt het net weer ff sprankelender.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stilleven

Berichtdoor Frans Martens » vr mar 08 2019 10:21 pm

Leuk dat je blijft reageren, dankjewel. Het is nog steeds oefenen voor me, in dit geval met de nadruk op de stofuitdrukking van glas.
Altijd een uitdaging voor een fotograaf.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1999


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stilleven

Berichtdoor Vincent » za mar 09 2019 9:25 am

Ik ben geen kenner maar volg met interesse jouw creatieve proces en progressie. Ik zou, naast je composities en concepten/verzamelingen, iets meer met je licht spelen om de vormen meer te accentueren.

Misschien bij de laatste bijvoorbeeld van de achterkant (rechts) heel iets licht toevoegen. Dan krijgen de flesjes iets meer hun 3 dimensionale vorm. Nu komt het nog iets te vlak en 2D over voor mij. Een kleine reflector kan al genoeg zijn misschien.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stilleven

Berichtdoor Skippy » za mar 09 2019 10:59 am

Ik volg dit ook met interesse, je bent goed bezig. Ik zou wel graag meer diepte in het beeld willen zien door verandering van standpunt (in plaats van frontaal zicht meer van boven).
Skippy

Moderator
Berichten: 11663


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Stilleven

Berichtdoor Frans Martens » za mar 09 2019 10:01 pm

Ha Vincent en Luc, dank voor de reacties/tips. Ga er de volgende keer iets mee proberen te doen want ik ben er nog niet klaar mee.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1999


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stilleven

Berichtdoor bcvthul » zo mar 10 2019 7:55 am

Beste Frans,

Je foto’s (hier op het forum en Flickr) mbt stillevens hebben me toch aan het denken gezet. Enerzijds wat wil Frans nu precies met zijn stilleven foto’s anderzijds wat is een stilleven precies.

Via deze link :

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Stilleven

begrijp ik (hopelijk) meer wat de bedoeling van een stilleven is.

Het lijkt mij meer een proces van bezigheden van licht en contrast dat eigenlijk nooit af is/komt.

Ik denk dat je foto’s laten zien dat je hier goed mee bezig bent.

Met groet,

BC
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Stilleven

Berichtdoor Frans Martens » zo mar 10 2019 10:04 pm

bcvthul schreef:Beste Frans,

Je foto’s (hier op het forum en Flickr) mbt stillevens hebben me toch aan het denken gezet. Enerzijds wat wil Frans nu precies met zijn stilleven foto’s anderzijds wat is een stilleven precies.

Via deze link :

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Stilleven

begrijp ik (hopelijk) meer wat de bedoeling van een stilleven is.

Het lijkt mij meer een proces van bezigheden van licht en contrast dat eigenlijk nooit af is/komt.

Ik denk dat je foto’s laten zien dat je hier goed mee bezig bent.

Met groet,

BC

Ha Beert Chris,

Zo af en toe bedenk ik m'n eigen projecten, zo ook in dit geval van de stillevens.
Vele jaren geleden heb ik wel diverse stillevens getekend en ook enkele geschilderd. Nog nooit had ik ze gefotografeerd.
De stillevens die ik tot nog toe recentelijk heb gemaakt zijn eigenlijk allemaal schetsen en die leiden, misschien, hopelijk tot een steeds beter stilleven.
Het is voor mij in ieder geval een leuk en leerzaam project. Het verzamelen van interessante objecten (vnl bij kringloopwinkels), het bedenken van een compositie, en de verlichting.
Soms is dat een combinatie van wat daglicht aangevuld met wat indirect kunstlicht en soms "schilder" ik het geheel in met een simpel zaklampje bij een lange sluitertijd.
Met name dat laatste is erg leuk om te doen omdat ik dat doe in een nagenoeg donkere kamer. Een parallel met de ouderwetse doka is snel gemaakt.
Enfin het houdt me van de straat en wie weet waar het eindigt.
Ciao, Frans.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1999


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Portret, studio en mode”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten