Lineaire panorama's

Discussies over opleidingen, cursussen, boeken en websites op het gebied van fotografie

Onderwerp:

Lineaire panorama's

Berichtdoor RVK » vr mar 15 2019 12:31 pm

Afgelopen weekend een workshop panorama gegeven en daar kwam de vraag naar voren wat zijn lineaire panorama's. Nu wordt dat niet in de workshop gegeven, het zijn "moeilijke" panorama's, maar omdat er toch nog wel eens vraag naar is heb ik in het verleden wel wat over dit onderwerp opgeschreven.

Op het internet staat de wereld aan informatie over panorama fotografie maar slechts zeer weinig over lineaire panorama's terwijl het in sommige gevallen best wel toepasbaar is.

Voor wie het wel eens wil proberen (let op kan frustrerend zijn) hier wat tips en informatie

https://d2w1s6o7rqhcfl.cloudfront.net/6 ... 264621.pdf

Voor de doorzetters succes

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 952


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lineaire panorama's

Berichtdoor oud0001 » vr mar 15 2019 1:12 pm

Dank je Rob,

Interessant. Ik ga me er eens in verdiepen.
oud0001



Onderwerp:

Re: Lineaire panorama's

Berichtdoor justme » vr mar 15 2019 1:24 pm

wel interessant. je zou dus van en lange rij woningen (rijtjeswoning) stap voor stap een foto kunnen maken, en prima kunnen stitchen.

de truc is dan het uitzoeken van de stap-afstand in relatie tot de scherpstelafstand, en de aanwezige vertekening van de lens die je gebruikt?

Is het dan wel nodig om voor stitchen de foto's individueel recht te zetten met hulplijnen?

Het lijkt me hier op m'n werk wel gaaf om een overhead panorama te maken van een jacht wat hier ligt ( a > 90m )
Dan laat ik m'n camera in de kraanbaan hangen, en om de zoveel meter een foto recht naar beneden maken.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lineaire panorama's

Berichtdoor ben42 » vr mar 15 2019 8:41 pm

Met een compact camera, met panorama functie wel eens een lineair panorama gemaakt :

Afbeelding

Lopend langs het interieur van een winkel. Deze methode heb ik ook wel eens gebruikt vanuit een rijdende trein en een rijdende auto.

Uit 2004 nog voordag ik een DSLR had:
Afbeelding

Deze laatste is al weer jaren oud, toen gemaakt omdat je met een digitale camera kon experimenteren zonder dat dat al te kostbaar werd. Het niet helemaal kloppen van het beeld was de intentie.

Panorama programatuur (zoals ICE dacht ik) heeft zelfs speciale stitchmodes voor het lineair stitchen.

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lineaire panorama's

Berichtdoor a90 » vr mar 15 2019 9:47 pm

Ik heb met een Tilt-Shift objectief wel eens een lineaire panorama gemaakt. Dat ging buitengewoon goed, maar is beperkt omdat je evengoed vanuit een punt fotografeert.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lineaire panorama's

Berichtdoor RVK » vr mar 15 2019 9:48 pm

Probleem bij panorama kan zijn parallax in de overlap wat ghost beelden geeft of de software kan er niets mee. Bij draaien kan je of de parallax die zou kunnen ontstaan door "diepte" in je onderwerp, uit de overlap houden of draaien om het non parallax punt.
Bij lineaire panorama's verplaats je het non parallax punt juist over grote afstand. Dus bij "diepte" in je onderwerp kun je heel veel parallax verwachten. Dat is te voorkomen door:

Een onderwerp zonder diepte te kiezen
Eventuele diepte in je onderwerp uit de overlap te houden en de overlap
op een vlak deel te leggen.

Als voorbeeld een rij huizen met daar tussen een zijstraat. Leg dan de overlap op de huizen en hou de zijstraat uit de overlap.

Het blijft een uitdaging en niet alle onderwerpen zijn er geschikt voor maar met wat achtergrond kennis en het juiste onderwerp kun je een eind komen

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 952


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lineaire panorama's

Berichtdoor ben42 » vr mar 15 2019 10:31 pm

Lineaire panorama's worden juist interessant omdat ze anders zijn. Leuk in dit verband is zoeken op afbeeldingen met :
david hockney foto collage
Hier is er een kunstvorm van gemaakt van het samenstellen van foto's die niet perfect op elkaar aansluiten, maar samen wel een geheel vormen.

Juist de imperfectness maken een lineair panorama interessant.

In presentatie ruimtes in hotels en dergelijke wil nog wel een hele serie gevels als lineaire projectie worden gemaakt. Daar heeft het dan als voordeel dat je een hoge resolutie hebt over een heel grote lengte. Met alleen een groothoek of een normale opname methode is die resolutie of niet of heel lastig bereikbaar.

ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Opleidingen/cursussen/boeken/websites”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten