D5500 onderbreekt zelf het filmen, waarom?

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie

Onderwerp:

D5500 onderbreekt zelf het filmen, waarom?

Berichtdoor Felicia » za mar 23 2019 9:51 am

Goede morgen allemaal,

Ik werk met de D5500 en film hier ook erg veel mee. Het resultaat zijn prachtige films van onder andere een bruiloft en diverse onderwerpen. Nu is mijn jongste dochter vandaag jarig en gisteren ben ik al begonnen met de voorbereidingen te filmen. Maar toen gebeurde er iets vreemds met mijn camera waar ik nog steeds niet de oplossing voor heb gevonden. En ik baal er ontzettend van...

Terwijl ik bezig ben met filmen onderbreekt de camera zelf opeens het filmen. Hij stopt ermee en in beeld komt ook te staan dat hij de film onderbreekt en ik een moment geduld moet hebben. Hij filmt niet meer en doet het ook echt helemaal niet meer. Na een tijdje is de tekst uit beeld en kan ik weer opnieuw gaan filmen met als resultaat dat een lang gedeelte niet heb kunnen filmen..... en er een stuk ontbreekt van mijn film....

Ik ben uiteraard al aan het zoeken geweest op mijn camera, op google zitten zoeken etc maar ik kan er nog geen verklaring voor vinden. het is erg vervelend omdat ik niet kan vertrouwen op mijn camera dat als ik een belangrijk moment wil vastleggen mijn camera dat ook daadwerkelijk doet...

Ik dacht dat er misschien iets kon zijn met het formaat en de buffer maar ik heb dat gecontroleerd en alle andere films heb ik gemaakt met hetzelfde formaat en SD kaart. Dus eigenlijk kan het daar toch niet aan liggen? Anders zou je zeggen dat hij eerder ook problemen had moeten geven en het is gisteren pas begonnen voor het eerst.

Ik hoop echt dat iemand mij kan helpen met dit probleem want het is zo enorm vervelend... ik kan mijn camera niet vertrouwen dat hij doet wat ik wil.... hoe erg is dat..

Met vriendelijke groeten,
Felicia
Felicia

Forumlid
Berichten: 12


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D5500 onderbreekt zelf het filmen, waarom?

Berichtdoor Richard » za mar 23 2019 10:11 am

Is de SD kaart een klasse 6 kaart?

Van pagina 334 van de Nederlandstalige handleiding: "Voor het opnemen van films worden kaarten met een klasse 6 schrijfsnelheid of sneller aanbevolen. Wanneer kaarten met een lagere schrijfsnelheid worden gebruikt, kan de opname onverwacht worden beëindigd."
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D5500 onderbreekt zelf het filmen, waarom?

Berichtdoor Felicia » za mar 23 2019 10:57 am

Bedankt voor je reactie! Ik heb het gelijk even nagekeken, er staat een 10 op het kaartje. Ik ha er vanuit dat dat getal aangeeft wat de klasse is.
Overigens werk ik met micro SD kaartjes, zou dat er iets mee te maken kunnen hebben..

Ik ga ook de bladzijde even nalezen die je aangeeft, misschien vind ik daar nog iets.

Bedankt en groetjes
Felicia

Forumlid
Berichten: 12


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D5500 onderbreekt zelf het filmen, waarom?

Berichtdoor Vincent » za mar 23 2019 11:05 am

Hoe lang was je clip?

clip lengths are limited to 10 minutes at the High quality setting, and 20 minutes at the Normal setting
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4518


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D5500 onderbreekt zelf het filmen, waarom?

Berichtdoor Felicia » za mar 23 2019 11:10 am

Hallo Vincent, ongeveer na 16 seconden onderbreekt hij het filmen en vanmorgen opeens na ongeveer 30 seconden. Ik wil voornamelijk steeds een aantal minuten filmen om later de film nog te monteren.
Bedankt voor het meedenken!
Felicia

Forumlid
Berichten: 12


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D5500 onderbreekt zelf het filmen, waarom?

Berichtdoor Richard » za mar 23 2019 11:19 am

Felicia schreef:Overigens werk ik met micro SD kaartjes, zou dat er iets mee te maken kunnen hebben..

Theoretisch niet, maar het zijn wel een stel extra contacten die storing kunnen geven.

Heb je een andere SD kaart om onderscheid te kunnen maken of het aan de kaart of aan de camera ligt?

Van https://superuser.com/questions/847016/performance-difference-between-sd-and-microsd-cards (helemaal onderaan):
"
Typically: Cheap cards usually just make their speed-rating barely. It's a cut-throat market with low margins and every corner that can be cut will be cut.
There is a reason professional photographers/filmers tend to buy the expensive high-end cards. They usually perform better and are also less prone to bit-rot after prolonged use. And the more expensive stuff usually comes with a warranty that lasts longer than the time it takes the buyer to leave the shop with the card.
"
Misschien dus leeftijd.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D5500 onderbreekt zelf het filmen, waarom?

Berichtdoor EdvandeZilver » za mar 23 2019 2:42 pm

Als het er echt op aan komt zou ik het standaard SD formaat gebruiken. Zie de 64 of 128gb, voor de prijs hoef je het niet te laten.
https://www.dataio.nl/winkel/?s=sandisk ... ng=4kvideo
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D5500 onderbreekt zelf het filmen, waarom?

Berichtdoor Felicia » zo mar 24 2019 12:38 pm

Bedankt voor jullie reacties! De kaart die erin zat was niet zo oud maar gisteren toch eens getest met een nieuw kaartje die er nog lag. Dit nieuwe kaartje was wel een goedkope variant heb ik het idee. Evengoed lijkt het probleem zich even niet voor te doen! Al blijf ik het nog even spannend vinden of het daadwerkelijk aan het kaartje zal hebben gelegen ja of nee. Ik hoop het zodat ik er straks weer van uit kan gaan dat mijn camera 100% betrouwbaar zal zijn.

De tip van een goed sd kaartje kopen wil ik graag ter harte nemen. Enige wat ik nog lastig vindt is dat het aanbod zo vreselijk groot is en ik het lastig vind om daar de beste uit te pikken die kwaliteit en prijs het beste zijn.
Stel ik ga aankomende tijd ontdekken dat het toch het SD kaartje moet zijn geweest (En dat hoop ik zodat mijn camera okey is) wat is er dan fout geweest aan het kaartje dat er in zat. Met name omdat ik het kaartje een tijd ook heb gebruikt zonder problemen.

Het kaartje was niet het allerduurste SD kaart maar volgens de verpakking geschikt om te filmen en een snelheid van 10. Voor deze vragen zal ik nog eens goed googlen en verdiepen.

Ik wil jullie allemaal hartelijk bedanken voor het meedenken. Het heeft mij enorm geholpen!

Groetjes Felicia
Felicia

Forumlid
Berichten: 12


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D5500 onderbreekt zelf het filmen, waarom?

Berichtdoor EdvandeZilver » zo mar 24 2019 12:47 pm

Naar die 10 in dat rondje zou ik niet kijken, dat staat ongeveer op alle kaartjes.
Op de betere kaartjes staat meestal de lees en schrijfsnelheid vermeld. De link die ik plaatste had een zoekfilter voor 4K video. Ruimschoots voldoende specificaties voor jouw camera.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D5500 onderbreekt zelf het filmen, waarom?

Berichtdoor Felicia » zo mar 24 2019 2:18 pm

Dank!
Felicia

Forumlid
Berichten: 12


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten