Kleuren Achtergronddoek?

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen

Onderwerp:

Kleuren Achtergronddoek?

Berichtdoor Martijnvl » di apr 02 2019 11:04 pm

Ik ben van plan een inklapbaar achtergronddoek aan te schaffen.
Nu kom ik overal 2 kleuren tegen: zwart met wit of zwart met grijs.
Welke van de twee kan ik nu het beste kiezen als ik er zowel zwart, wit als grijs mee wil maken?

In principe kan ik van een witte achtergrond toch een grijze maken door de flits op de achtergrond zachter of uit te zetten en het onderwerp meer naar voren te halen?
Werkt dit ook omgekeerd? Ik ben namelijk bang dat een grijze achtergrond niet helemaal wit wordt als ik er één flitser op richt. Denk dat ik dan een soort vignet krijg..

Nu lees ik soms ook dat je in principe alleen een grijze nodig hebt, omdat je hiermee zowel zwart als wit kunt maken.
Misschien handig om te weten, ik heb 2 reportageflitsers tot mijn beschikking, één voor het onderwerp en de ander voor de achtergrond.
Wie helpt mij kiezen met de kleur?
Gebruikersavatar
Martijnvl

Forumlid
Berichten: 73


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kleuren Achtergronddoek?

Berichtdoor Brutus » wo apr 03 2019 7:19 am

Wit.
Je hebt gelijk, in de belichting van de achtergrond kan je wel van wit naar grijs en zwart, maar andersom is moeilijk.
Overigens is het niet altijd nodig om de achtergrond apart aan te lichten.
Als je de belichting op het onderwerp houdt, kan je ook spelen met de afstand tot de achtergrond en de hoek die het licht maakt tov de achtergrond.
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1112


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Kleuren Achtergronddoek?

Berichtdoor Vincent » wo apr 03 2019 9:59 am

Als je de theorie en praktijk van studiobelichting beheerst dan weet je direct de beperkingen van de methode met 1 achtergrond.

als een achtergrond ècht wit moet zijn dan zul je het altijd apart moeten belichten. Of achteraf oplossen in photoshop waar mogelijk...

Met een grijze moet het in principe lukken, maar dat kan op locatie wel problemen geven als de ruimte beperkt is. Eenvoudiger is eigenlijk om gewoon een zwarte èn een witte te nemen, dat moeten de kosten ook niet zijn zakelijk... ;-)
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Kleuren Achtergronddoek?

Berichtdoor gijs sandberg » wo apr 03 2019 11:18 am

Martijn,
Eens met Vincent:
zeker als je meer studio werk wilt doen,
en nog meer als je geen studio-flitsers gebruikt (met een bijpassende lichtmeter).
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6814


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kleuren Achtergronddoek?

Berichtdoor Martijnvl » wo apr 03 2019 1:14 pm

Top, bedankt voor jullie hulp! Gaat er inderdaad eentje worden met wit en zwart!
Gebruikersavatar
Martijnvl

Forumlid
Berichten: 73


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kleuren Achtergronddoek?

Berichtdoor justme » wo apr 03 2019 2:31 pm

weet niet wat je ermee gaat doen, maar misschien kun je een kiezen met een 'griemeltje/patroon' erin, maakt het net wat minder klinisch bij portretten. en niet degene met een gemetseld muurtje. :)

Maakt het, voor mij, net wat unieker
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kleuren Achtergronddoek?

Berichtdoor weimaraner » wo apr 03 2019 9:06 pm

Wit en zwart is de goede keuze, zoals hierboven ook al aangehaald.
Ik gebruik zelf overigens meestal grijs (papier van Colorama - Charcoal Grey) maar ik heb ook wit en zwart en als ik het bij twee kleuren zou moeten houden zouden dat inderdaad de kleuren zijn.
En als je een structuur in de achtergrond wil zou ik dat in eerste instantie in de nabewerking doen, dan heb je ook veel meer keuze in soorten structuur en hoe sterk je het in beeld wil hebben.
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2293


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Overig fotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten