Xpozer afdruk Melkweg mist dynamiek

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Xpozer afdruk Melkweg mist dynamiek

Berichtdoor MarcB » do apr 04 2019 9:00 pm

Ik ben al enige tijd bezig met Xpozer om een goede afdruk te maken van de Melkweg. Helaas lukt het Xpozer niet om een goede afdruk te maken, alle proefafdrukken zijn behoorlijk vlak, de dynamiek zit gewoonweg niet in de afdruk. Het gaat om de volgende foto die ik afgelopen jaar heb gemaakt.

Afbeelding
Milky Way / 01 / La Palma / Spain by Marc Bezembinder, on Flickr

Xpozer heeft ook een afdruk gemaakt met een nieuwe Epson printer, dit zag er aanzienlijk beter uit. Helaas nemen ze deze printer niet in produktie. Ik kreeg deze reactie.
Wij hebben inmiddels de verhuizing doorgevoerd echter is gebleken dat de Epson niet meer gebruikt gaat worden. De reden hiervoor is dat de beschermcoating niet goed hecht door het gebruikte materiaal en inkt. Helaas is deze beschermlaag zodanig belangrijk dat zonder dit te printen, geen goede prints zal opleveren.


Mijn reactie.
Dat is bijzonder jammer om te horen. Het lijkt me toch dat jullie vaker foto's van de Melkweg afdrukken? Hoe gaan jullie daar dan mee om? Ik werk met gecalibreerde EIZO CG2730 schermen en de foto zoals ik die zie op mijn scherm krijg ik ook zo aangeleverd via Profotonet. Hier zit veel dynamiek in maar bij de proefadrukken van Xpozer is de afdruk gewoonweg vlak. Wellicht dat je dit met je collega's kan afstemmen hoe dit op te lossen?


Reactie Xpozer
Die oplossing is er helaas niet. Het zit in de combinatie inkt en materiaal. Dit is niet iets wat zomaar te veranderen is helaas. Op de Epson zou het enkel lukken als de beschermcoating goed zou hechten, maar dat doet het niet op dat materiaal. Ik vrees dat er geen oplossing is. Hoe graag ik je ook wil helpen, het is een combinatie van materiaal en inkt en om dat te gaan veranderen zouden wij ons eigen materiaal moeten gaan ontwikkelen en dat is helaas iets wat te kostbaar is. Heb je voor mij het ordernummer van het bedrag wat je had betaald? Dan kan ik deze laten terugboeken. Of je houdt deze open voor een andere bestelling.


Kortom, dit gaat hem helaas niet worden, erg jammer want ik ben bijzonder gecharmeerd van Xpozer.

Wellicht dat jullie ideeën hebben waar ik een groot formaat kan laten afdrukken en op welk materiaal wat wel de dynamiek heeft die ik mis bij Xpozer?
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Xpozer afdruk Melkweg mist dynamiek

Berichtdoor Ivan10 » di apr 09 2019 10:05 pm

Mooie foto. Zat je op de top van een berg?

Hopelijk kun je een alternatief vinden.
Ivan10

Forumlid
Berichten: 647


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Xpozer afdruk Melkweg mist dynamiek

Berichtdoor oud0001 » wo apr 10 2019 2:18 pm

Als je de zelfde dynamiek wilt als op je scherm moet je de plaat van achteren belichten of wel lampjes achter de plaat. Dat is de enige manier om de zelfde dynamiek te bereiken, denk ik.
oud0001



Onderwerp:

Re: Xpozer afdruk Melkweg mist dynamiek

Berichtdoor justme » wo apr 10 2019 2:39 pm

^^ goed punt! ik denk dat dat best een gaaf effect zal geven :

Afbeelding

Bron: http://wa-chur-ed.com/yuuge-backlit-print/
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Xpozer afdruk Melkweg mist dynamiek

Berichtdoor ReneG » wo apr 10 2019 3:10 pm

Ik denk dat dit inderdaad een beperking is van het soort materiaal (doek) dat XPozer gebruikt. Hetzelfde geldt overigens voor Canvas doeken. Dat is tenminste mijn ervaring.

Foto's die moeten 'sprankelen' (hetzelfde voor dynamiek) laat ik altijd op hoogglans o.i.d. afdrukken, of een glasplaat ervoor of een lampje erop. Verlichten van achteren zal ook wel werken.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Xpozer afdruk Melkweg mist dynamiek

Berichtdoor Skippy » wo apr 10 2019 3:14 pm

Of op perspex?
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Xpozer afdruk Melkweg mist dynamiek

Berichtdoor Henk » wo apr 10 2019 7:41 pm

Ik heb een noorderlicht foto op Xpozer laten afdrukken en was ik ook niet tevreden over. Heb ik opnieuw laten doen. Wel beter, maar nog steeds niet het resultaat waar ik op gehoopt had. Misschien moet ik de tip van André eens proberen.
groeten Henk.
Foto Melenhorst.net
Henk

Bestuurslid
Berichten: 1729


Locatie: Deventer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Xpozer afdruk Melkweg mist dynamiek

Berichtdoor MarcB » wo apr 10 2019 8:25 pm

Bedankt voor de reacties en de tips, perspex is wellicht een goed alternatief in combinatie met achtergrond licht :-)

@Ivan10. Bedankt, ja zat vrij hoog :) Ik heb er eerder wat over geschreven, zie onderwerp Lichtspektakel.
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Xpozer afdruk Melkweg mist dynamiek

Berichtdoor RVK » do apr 11 2019 10:42 am

Ik heb het zelfde probleem met noorderlicht foto's , wat soms verbetering geeft is om een LDR bewerking toe te passen. Dan breng je contrast aan in die delen die nu vrij contrast arm zijn zonder het gehele contrast te vergroten.
Afdrukken blijven natuurlijk altijd beperkt in mogelijk contrast (papier bv max. bij hoogglans 1: 80/100)

RVK
Luiheid is feitelijk alvast uitrusten voor eventuele toekomstige inspanning

https://robvankralingen.fotoport.nl/
RVK

Clublid
Berichten: 952


Locatie: Nieuwerkerk ad IJssel
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten