Tips auto uitlichten?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

Tips auto uitlichten?

Berichtdoor Martijnvl » di apr 30 2019 11:38 pm

Komende week wil ik als vrij werk project een auto fotograferen. Nu heb ik dat niet eerder gedaan, maar lijkt me erg leuk om te doen!
We hebben een mooie locatie in de haven gevonden, tussen twee kranen en een mooie auto (volledig zwarte bmw 3 serie) geregeld.
Nu heb ik me een beetje ingelezen en wil het als volgt gaan doen.

We gaan fotograferen vanaf 20:00 uur tot ongeveer 22:30 uur. Om 21:00 uur gaat de zon onder, dus we fotograferen zowel in de zonsondergang als volledig in het donker.
De uitdaging zit het vooral in het belichten van de auto. Ik wil hem helemaal uitlichten, normaal doen ze dat volgens mij met een softbox zo groot als de auto.
Ik wil hem met een Godox AD-600 uitlichten met daarop een octa/softbox van 90 cm. We belichten hem van meerdere kanten en voegen deze achteraf met maskers samen in Photoshop.
Nu is het nogal een ding lijkt me om de flitser niet te zien in de reflectie van de auto, weet iemand hoe daar mee om te gaan? Ik hebt iets gelezen over dat de hoek tussen camera en flitser groter moet zijn dan 90 graden? Overigens heb ik wel de beschikking over een polarisatiefilter.

Verder las ik niet zo veel over de instellingen? Maar sommigen beweren een diafragma tussen f/14 en f20 te gebruiken om de auto volledig scherp in beeld te hebben en dan een langzamere sluitertijd te gebruiken.Nu denk ik dat dat in volledig donker wel gaat werken, maar in de avondschemering lijkt me dat te licht.

Inspiratie voor de shoot vind je hier:
https://nl.pinterest.com/martijn0290/automotive-photography/

Heeft iemand nog aanvullende tips voor mij of dingen waar ik op moet letten?
Uiteraard zal ik het resultaat met jullie delen!

Gr. Martijn
Gebruikersavatar
Martijnvl

Forumlid
Berichten: 73


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tips auto uitlichten?

Berichtdoor justme » wo mei 01 2019 7:25 am

Heb je continu licht op je flitsers? Misschien kun je werken met lange sluitertijd en gaan lopen en ‘painten’ met je licht?
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tips auto uitlichten?

Berichtdoor Martijnvl » wo mei 01 2019 5:38 pm

Dat is volgens mij ook een optie om het zo te doen. Maar we hebben geen continulicht. De uitdaging zit het er meer in om het met flitslicht te doen en dat in elkaar te fotoshoppen.
Gebruikersavatar
Martijnvl

Forumlid
Berichten: 73


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Tips auto uitlichten?

Berichtdoor weimaraner » wo mei 01 2019 9:53 pm

Ik heb ooit eens een strobist autofotografie workshop gevolgd.
Alles belichten met losse reportageflitsers (zonder softboxen) en dat ging ook best aardig.
Veel hangt af van de locatie. Wij hebben toen in parkeergarages gefotografeerd en daar kan je bijvoorbeeld een grijs betonnen plafond ook nog als licht"bron" gebruiken door indirect te flitsen. Wat me verder bij is gebleven dat het vooral heel veel proberen was: je flitser 5 tot 10 centimeter verplaatsen zorgde vaak op het gladde en nooit helemaal vlakke oppervlak van een auto al voor een hele andere lichtval.
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2292


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Tips auto uitlichten?

Berichtdoor ReneG » wo mei 01 2019 11:09 pm

Qua scherptediepte, die kun je ook vergroten door de afstand tot je onderwerp te vergroten. Dan heb je niet zo'n klein diafragma nodig (maar wellicht wel iets meer tele ;)

Verder wellicht een polarisatiefilter als je reflecties in de ramen wilt weghalen of 'er doorheen' wilt kijken. En nog een laatste tip: Auto vooraf goed wassen en poetsen en eventueel een poetsdoek o.i.d. meenemen! Er is niets zo irritant als achteraf allemaal vuil, haartjes etc. weg moeten werken, zeker als je detailfoto's gaat maken.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast