Windows 10: Camera Control loopt erg vaak vast

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Windows 10: Camera Control loopt erg vaak vast

Berichtdoor vansloneker » zo mei 19 2019 9:12 pm

Een tijdje terug heb ik een HP 411-a000nd geïnstalleerd met Windows 10 Pro en Camera Control 2.7.0
Dit is geen High-End PC maar met een SSD wel geluidloos en energie zuinig. Ik heb er 8GB RAM in gedaan dat moet meer dan voldoende zijn.
2.7.0 is de eerste versie die werkt met de D5000 en de laatste versie die nog een geïntegreerde viewer heeft, zodat het shot meteen zichtbaar is -een absolute must voor mij.

Helaas blijkt deze combinatie nogal instabiel. Aanvankelijk bleef het bij nu en dan en crash, maar nu zijn er sessies dat Camera Control voortdurend vastloopt. De shots worden genomen met de remote, je kijkt dus niet steeds op het beeldscherm van de computer, en de gemaakte foto's zijn dan weg. Er is wel een bestand in %temp% waar vermoedelijk de opnames via de USB binnenkomen maar ik ben er niet in geslaagd dat te ontsleutelen.

Op zeker moment reageert Camera Control dus niet meer en worden genomen foto's niet meer opgeslagen in de aangegeven map. Ik ben er al aan gewend dat je niet te snel achter elkaar moet klikken omdat Camera Control dat niet aankan, maar ook bij het in acht nemen van een korte pauze tussen de shots kan het zomaar zonder aanwijsbare reden vastlopen. En vaak is het vastlopen zodanig dat de PC opnieuw opgestart moet worden. Het programma ziet dan de camera niet meer.
Uiteraard heb ik de diverse compatibility modes van Windows 10 al geprobeerd maar daar is het niet beter van geworden.

Voorheen gebruikte ik het met Windows XP Pro en was het stabiel muv de genoemde clicks te kort achter elkaar.

Heeft iemand enig idee?
D5000 / D5100 / D5200 / 18-55 DX VR / 55-200 DX VR / 18-200 DX VR
Gebruikersavatar
vansloneker

Forumlid
Berichten: 80


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Windows 10: Camera Control loopt erg vaak vast

Berichtdoor Richard » ma mei 20 2019 9:37 am

XP als virtuele machine draaien op bijvoorbeeld Virtualbox.

Virtualbox kan prima met USB 2 overweg weet ik uit ervaring.

Op het werk heb ik een XP vm draaien omdat software niet op Windows 7 is te installeren, laat staan Windows 10.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Windows 10: Camera Control loopt erg vaak vast

Berichtdoor wadwandelaar » ma mei 20 2019 11:03 am

Of Compatibiliteitsmodus gebruiken in Windows 10.
[EDIT] Overheen gelezen dat je dat al hebt geprobeerd :shh:
Laatst gewijzigd door wadwandelaar op ma mei 20 2019 12:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
wadwandelaar

Forumlid
Berichten: 165


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Windows 10: Camera Control loopt erg vaak vast

Berichtdoor jan24 » ma mei 20 2019 11:15 am

Ik zou voor alle zekerheid toch even naar het geheugen kijken. De grootte van 8 GB is is al niet meer de standaard. Zeker niet i.c.m. WIN 10.
Weet je zeker dat het volledige geheugen functioneert en niet slechts een deel er van? Verkeerd geheugen in een verkeerde bank geeft problemen. Als je meerdere geheugenstrips gebruikt, dan het grootste geheugen in bank 1.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1791


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Windows 10: Camera Control loopt erg vaak vast

Berichtdoor ReneG » ma mei 20 2019 12:52 pm

Ik ga er even vanuit dat de PC zelf verder prima functioneert? Overigens moet 8GB meer dan genoeg zijn voor Camera Control. (En mocht hij het geheugen helemaal volstampen dan zit er waarschijnIijk een geheugenlek in de software, dat komt dan niet meer goed want die krijgt geen updates meer).

k snap overigens dat het belangrijk voor mensen kan zijn om aan oudere software vast te houden, maar er vanuit gaande dat de PC verder goed functioneert is het wellicht toch verstandig om andere software te overwegen. Er gaat namelijk een moment komen, waarschijnlijk binnen nu een een paar jaar, dat die software om uiteenlopende redenen niet meer gebruikt zal kunnen worden. Door gebrak een updates van de software, veranderingen in OS, hardware of mogelijk een nieuwe camera, etc. Wellicht is het verstandig om toch uit te kijken naar andere software en dan geleidelijk de overstap te maken. Als je later ineens plotsklaps om moet wordt het een haastklus, dat doet altijd veel meer 'pijn' en leidt vaak tot suboptimale keuzes.
Laatst gewijzigd door ReneG op ma mei 20 2019 3:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Windows 10: Camera Control loopt erg vaak vast

Berichtdoor EdvandeZilver » ma mei 20 2019 1:08 pm

Ik heb een kortstondig projectje met 'n D70 naar alle tevredenheid gedaan met: http://digicamcontrol.com/
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3101


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Windows 10: Camera Control loopt erg vaak vast

Berichtdoor vansloneker » di mei 21 2019 8:54 pm

jan24 schreef:Ik zou voor alle zekerheid toch even naar het geheugen kijken. De grootte van 8 GB is is al niet meer de standaard. Zeker niet i.c.m. WIN 10.
Weet je zeker dat het volledige geheugen functioneert en niet slechts een deel er van? Verkeerd geheugen in een verkeerde bank geeft problemen. Als je meerdere geheugenstrips gebruikt, dan het grootste geheugen in bank 1.

Het klopt dat het een 4GB systeem was. Ik heb er 2x4GB in gedaan dan heb je dual channel en Windows draait ook weer iets soepeler. De hardware eisen van Camera Control zijn verder minimaal. Het draait nog op een aloude Pentium3 met 256MB.
D5000 / D5100 / D5200 / 18-55 DX VR / 55-200 DX VR / 18-200 DX VR
Gebruikersavatar
vansloneker

Forumlid
Berichten: 80


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Windows 10: Camera Control loopt erg vaak vast

Berichtdoor vansloneker » di mei 21 2019 8:55 pm

EdvandeZilver schreef:Ik heb een kortstondig projectje met 'n D70 naar alle tevredenheid gedaan met: http://digicamcontrol.com/

Die kende ik nog niet. Zal ik eens bekijken.
D5000 / D5100 / D5200 / 18-55 DX VR / 55-200 DX VR / 18-200 DX VR
Gebruikersavatar
vansloneker

Forumlid
Berichten: 80


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Windows 10: Camera Control loopt erg vaak vast

Berichtdoor Hasselbox » wo mei 22 2019 5:22 pm

En anders QDSLRDashboard installeren.
Is gratis voor de pc te downloaden en veel meer mogelijkheden w.b. instellingen op de camera vanuit de pc.

https://dslrdashboard.info/downloads/
Gebruikersavatar
Hasselbox

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Furenthela
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Windows 10: Camera Control loopt erg vaak vast

Berichtdoor vansloneker » wo mei 22 2019 8:53 pm

Ga ik ook proberen. Gaaf dat het ook voor Linux beschikbaar is.
D5000 / D5100 / D5200 / 18-55 DX VR / 55-200 DX VR / 18-200 DX VR
Gebruikersavatar
vansloneker

Forumlid
Berichten: 80


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Windows 10: Camera Control loopt erg vaak vast

Berichtdoor vansloneker » zo feb 16 2020 8:57 pm

Het is al een tijd geleden, maar ik kom hier nog een keer op terug. Enkele programma's werken vrij aardig, maar hebben een interface waar je toch wel aan moet wennen, om het zo uit te drukken. Andere programma's zijn gewoon niet af en worden ook niet verder ontwikkeld. CCP heeft een unieke eigenschap die alle andere programma's ontberen: het haalt de opname direct uit de camera voor het wegschrijven. Je kan dus opnames maken zonder dat er een geheugenkaart is geplaatst. Alle andere programma's lezen de opname vanaf de geheugenkaart.

Na veel proberen draai ik het nu op een oude laptop met Windows Vista (offline). Het is niet zonder crashes, maar minder erg dan onder W10. Soms werkt het zelfs een dag zonder crashes.
D5000 / D5100 / D5200 / 18-55 DX VR / 55-200 DX VR / 18-200 DX VR
Gebruikersavatar
vansloneker

Forumlid
Berichten: 80


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Windows 10: Camera Control loopt erg vaak vast

Berichtdoor mozes » zo feb 16 2020 11:50 pm

Als het soms een dag werkt zonder crashes, dan zit waarschijnlijk een ander programma in de weg.
Zou zomaar een virusscanner kunnen zijn.
Je zou de log bestanden, als je die al hebt er op moeten nazien
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten