D500 vs D850

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

D500 vs D850

Berichtdoor Frans Martens » do jun 13 2019 10:47 pm

Iemand ervaring met zowel de D500 als de D850?
Ik snap dat het een scheve vergelijking is aangezien het DX en FX tegenover elkaar is maar ik ben met name benieuwd hoe de 850 zich qua focussnelheid en precisie verhoudt tot de 500.
Er wordt heel wat over geschreven en beweerd maar graag hoor ik van iemand die hier uit eigen ervaring iets zinnigs over kan zeggen.
B.v.d. Frans.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1986


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500 vs D850

Berichtdoor RobbieDx » vr jun 14 2019 8:28 am

Frans,

Mark Smith is een ervaringsdeskundige die diverse filmpjes op YouTube heeft staan, waarin deze body’s vergeleken worden op de door jouw genoemde aspecten.

https://youtu.be/AmK_olBjK84

https://youtu.be/eYL37c7TCM8

https://youtu.be/XWBs8FKVgiI
Groet, Rob

Flickr
Gebruikersavatar
RobbieDx

Clublid
Berichten: 421


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500 vs D850

Berichtdoor John Jansen » vr jun 14 2019 6:45 pm

ik heb de D500 gehad en verkocht, helaas kon ik niet wennen aan deze camera in bepaalde situaties veel ruis en de crop factor is niet mijn ding. De D850 nu in mijn bezit evenals de D810 beide heerlijke camera's de D850 voortreffelijke autofocus, maar heb ik weinig nodig ivm met landschapsfotografie, maar ook voor de vogeltjes een super camera waar de snelle autofocus prima resultaten behaalt (beter dan de D500).
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500 vs D850

Berichtdoor w.wind » vr jun 14 2019 9:06 pm

Ik heb geen D500, maar kan je wel vertellen dat ik met de D850 in combinatie met de 70-200 2.8 vr2 aan snelheid niets te kort kom tijdens een waterpolowedstrijd
Het autofocussysteem werkt snel en naar behoren
Met vriendelijke groeten,
Wim van der Wind


Mooi spul van Nikon
Gebruikersavatar
w.wind

Moderator
Berichten: 1676


Locatie: Stolwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D500 vs D850

Berichtdoor Frans Martens » za jun 15 2019 10:25 pm

RobbieDx schreef:Frans,

Mark Smith is een ervaringsdeskundige die diverse filmpjes op YouTube heeft staan, waarin deze body’s vergeleken worden op de door jouw genoemde aspecten.

Dankjewel Rob, die had ik al gelezen maar het ging om ervaringen van leden met de bewuste camera's.

John Jansen schreef:ik heb de D500 gehad en verkocht, helaas kon ik niet wennen aan deze camera in bepaalde situaties veel ruis en de crop factor is niet mijn ding.

Dankjewel John voor je reactie. Zelf ben ik erg tevreden met de D500 en diens accurate focussnelheid, maar ik ben blij te horen dat jij de prestaties vd D850 minstens zo goed vindt.

w.wind schreef:Ik heb geen D500, maar kan je wel vertellen dat ik met de D850 in combinatie met de 70-200 2.8 vr2 aan snelheid niets te kort kom tijdens een waterpolowedstrijd
Het autofocussysteem werkt snel en naar behoren


Bedankt Wim, maar zoals hierboven gezegd, het ging mij echt om de vergelijking.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1986


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500 vs D850

Berichtdoor John Jansen » za jun 15 2019 10:55 pm

Beste Frans, de D500 is in kwaliteit niet te vergelijken, de foto's zijn beduidend beter en de AF is sneller en beter van de D850
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500 vs D850

Berichtdoor Ad B » do jun 20 2019 4:25 pm

Hoi,
John Jansen schreef:ik heb de D500 gehad en verkocht, helaas kon ik niet wennen aan deze camera in bepaalde situaties veel ruis en de crop factor is niet mijn ding. De D850 nu in mijn bezit evenals de D810 beide heerlijke camera's de D850 voortreffelijke autofocus, maar heb ik weinig nodig ivm met landschapsfotografie, maar ook voor de vogeltjes een super camera waar de snelle autofocus prima resultaten behaalt (beter dan de D500).

John Jansen schreef:Beste Frans, de D500 is in kwaliteit niet te vergelijken, de foto's zijn beduidend beter en de AF is sneller en beter van de D850

John, in je 2 reacties spreek je jezelf tegen...
Volgens "Digital Camera Database" (https://www.digicamdb.com) heeft de D500 een grotere pixel dichtheid (Mp/cm2) dan de D850.
De afstand tussen het centrum van de pixels is bij de D850 groter dan bij de D500(4,34 µm vs 4,2 µm).
Bij de D500 ze zitten dichter opeen, bij elkaar.
Daaruit zou je moeten kunnen concluderen dat de D850 minder ruis zou moeten gaan genereren.
Of het voor je ook de betere camera is, blijft de vraag.
Wat ik van de D500 wél een voordeel vind, is dat het gebied waarover de scherpstelpunten zijn verdeeld in verhouding tot de sensor grootte, bij de D500 gunstiger uitkomt.
Het gebied waar de scherpstelpunten zitten is in je viewfinder en op je scherm groter.
Dit zie je ook gebeuren zodra je de D850 in de APS-C stand zet.
En omdat de bestanden van de D500 flink kleiner zijn is de D500 wél een stuk sneller.
Sneller met continu fotograferen, sneller met wegschrijven. Meer voor sport.
Uuuh, die 45,7 Mp van de D850 vond ik persoonlijk wel héél knus... Zoals ik dat nu, met mijn Z7 dat ook vind.
Van die 45,7 Mp foto's kun je altijd wel een mooie uitsnede maken, als je onderwerp net wat te ver weg zit of je lens net wat te kort is.
Yip, keuzes kunnen moeilijk zijn.
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500 vs D850

Berichtdoor John Jansen » do jun 20 2019 4:58 pm

Ik snap niet hoe je erbij komt dat ik mijzelf tegenspreek begrijp niet waar je dit op uit maakt, ik heb er vanaf het begin er geen geheim van gemaakt dat ik de D850 beter vind tov de D500, maar misschien lees je ergens overheen BTW. ik heb ook de grip op de D850 dus snelheid is dan tov de D500 te verwaarlozen, wegschrijven van grote bestanden ok maar wil jij een serie van 100 foto's achter elkaar uitzoeken ? de D500 een crop camera met de helft aantal pix tov de D850 indien je de D850 in de crop modus gebruikt zit je op hetzelfde aantal pix.Ik merk dat jij meer voor de vogeltjes gaat voor mij geldt zo min mogelijk uitknippen voor het landschap gebeuren en alles gewoon manueel in stellen ook het scherpstellen, hier heb ik geen 55 punten voor nodig als je de hyperfocale distance gebruikt heb je genoeg aan 1 instelling.....ieder zijn meug, voor mij is de keus echt niet zo moeilijk.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500 vs D850

Berichtdoor Ad B » do jun 20 2019 5:51 pm

John Jansen schreef:Beste Frans, de D500 is in kwaliteit niet te vergelijken, de foto's zijn beduidend beter en de AF is sneller en beter van de D850

ik wíl niet persé gelijk hebben... ech nie...
maar...
---
Gebruikersavatar
Ad B

Forumlid
Berichten: 566


Locatie: Sint Oedenrode
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500 vs D850

Berichtdoor henkk » do jun 20 2019 5:54 pm

er staat 'van' en niet 'dan' . Is dat wellicht de oplossing?
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: D500 vs D850

Berichtdoor Frans Martens » do jun 20 2019 10:34 pm

Hartelijk dank voor jullie reacties.
Tot eind juli is er (zolang de voorraad strekt) een 200 euro cashback actie, ik heb dus nog even tijd. Wellicht brengen voortschrijdende inzichten voor die tijd een oplossing.
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1986


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: D500 vs D850

Berichtdoor Snowdog » zo jun 23 2019 8:10 pm

Frans Martens schreef:Hartelijk dank voor jullie reacties.
Tot eind juli is er (zolang de voorraad strekt) een 200 euro cashback actie, ik heb dus nog even tijd. Wellicht brengen voortschrijdende inzichten voor die tijd een oplossing.


Kijk dan ook even in Duitsland , 2.749 euro voor de D850 , daar is de cashback actie al vanaf .

Gr Ron .
Gebruikersavatar
Snowdog

Forumlid
Berichten: 161


Locatie: Limburg
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: D500 vs D850

Berichtdoor Frans Martens » zo jun 23 2019 11:11 pm

Kijk dan ook even in Duitsland , 2.749 euro voor de D850 , daar is de cashback actie al vanaf .

Gr Ron .[/quote]

Bedankt voor de tip Ron!
Frans Martens

Clublid
Berichten: 1986


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten