Lightroom vraag beheer catalogus

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Lightroom vraag beheer catalogus

Berichtdoor Ronaldnikon » ma jun 17 2019 8:01 pm

Ik begrijp nog niet helemaal hoe de catalogus werkt.
Het gaat om het volgende.
Vanuit een map heb ik heb fotos geïmporteerd en begin met ontwikkelen. Als ik Lr afsluit dan hoef ik deze dus niet meer opnieuw te importeren. Klopt het dat eenmaal geïmporteerd altijd geïmporteerd?

Hoe krijg ik dan Lr weer schoon van de geïmporteerde fotos als ik met een nieuwe map wil beginnen?

Alvast bedankt
Ronaldnikon

Forumlid
Berichten: 76


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lightroom vraag beheer catalogus

Berichtdoor DannySan » ma jun 17 2019 8:05 pm

Hoi Ronald,

het woord 'importeren' geeft een ander 'gevoel' dan dat er daadwerkelijk gebeurt in een Lightroom catalogus.
Bij het importeer-proces vertel je eigenlijk aan Lightroom: "deze 10 foto's" staan "in deze map" op "deze schijf".
En dat pad onthoud Lightroom, en dan worden de genoemde foto's door het catalogus-bestand ingelezen (de informatie over de foto, zoals belichting, sluitertijd en álle info die voorhanden is).

Heb je nieuwe foto's, dan maak je een nieuwe map in Lightroom; of je werkt met verzamelingen dat kan ook.
Er zijn legio opties. En je krijgt Lightroom dan niet 'schoon'; want in een andere map heb je gewoon andere foto's die je wel of niet bewerkt.

Ik heb per jaar, en dan per datum de shoots staan; van nu tot terug aan 2012.

Mocht je nog meer vragen hebben, roep gerust :-)
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lightroom vraag beheer catalogus

Berichtdoor Ronaldnikon » ma jun 17 2019 8:16 pm

Bedankt voor je antwoord. Ik zit dan nog met het volgende

Stel, ik heb map A geïmporteerd. Daarna map B.
Nu wil ik weer terug naar naar map A want ik was nog niet klaar met ontwikkelen. Ik wilde deze weer importeren maar dit ging niet. Toen ik op Ontwikkelen ging staan kwam map A weer te voorschijn. Begrijp ik het dan goed, waar de catalogus is aangemaakt en waarvan de mappen zijn geïmporteerd ik die mappen niet meer hoeft te importeren dit ivm met het "pad" ?

Blijft Lr ten alle tijden het pad onthouden?
Ronaldnikon

Forumlid
Berichten: 76


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lightroom vraag beheer catalogus

Berichtdoor justme » ma jun 17 2019 8:22 pm

Je kunt links navigeren in de mappen.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lightroom vraag beheer catalogus

Berichtdoor wadwandelaar » ma jun 17 2019 8:34 pm

Eigenlijk 1 advies: koop het boek van Scott Kelby - Lighroom en begin echt bij hoofstuk 1. Daar gaat het meteen over foto/bestandsbeheer. Begin je hiermee verkeerd dan kom je later in de problemen als je het dan pas snapt. In dit boek wordt heel Lighroom haarfijn uitgelegd.

Citaat boek:

"Lightroom is briljant in het houden van orde, maar kan dat alleen als je ook met een bepaalde orde begint. Houd je daarom aan deze ene simpele, maar belangrijke regel: bewaar alle foto’s in één hoofdmap. Het maakt niet uit hoe- veel mappen er verder in die map zitten. Zolang je maar zorgt dat alles in die ene hoofdmap zit. Met dit sleutelingrediënt verloopt alles vlekkeloos. Zou je dit niet doen en foto’s importeren vanaf verschillende locaties op de computer, dan vraag je om problemen. Met deze stappen zorg je voor een goed begin."
wadwandelaar

Forumlid
Berichten: 165


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lightroom vraag beheer catalogus

Berichtdoor DannySan » ma jun 17 2019 9:13 pm

Ronaldnikon schreef:Bedankt voor je antwoord. Ik zit dan nog met het volgende

Stel, ik heb map A geïmporteerd. Daarna map B.
Nu wil ik weer terug naar naar map A want ik was nog niet klaar met ontwikkelen. Ik wilde deze weer importeren maar dit ging niet. Toen ik op Ontwikkelen ging staan kwam map A weer te voorschijn. Begrijp ik het dan goed, waar de catalogus is aangemaakt en waarvan de mappen zijn geïmporteerd ik die mappen niet meer hoeft te importeren dit ivm met het "pad" ?

Blijft Lr ten alle tijden het pad onthouden?


Zolang jij niets veranderd aan de paden, blijft dat ook binnen Lightroom in tact.
En inderdaad, het advies is 1 hoofdmap; en daarbinnen submappen.
Dus ja, je importeert map A en bewerkt wat; maar je bent er klaar mee; dan importeer je map B en bewerkt daar wat.
Wil je weer verder in map A, ga je gewoon links in het navigatiemenu (in de bibliotheek module) naar map A en ga je verder (zoals Wiebe ook aangeeft).
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lightroom vraag beheer catalogus

Berichtdoor Ronaldnikon » ma jun 17 2019 9:52 pm

Zo had ik dus ook mijn structuur opgebouwd. Ik begrijp eruit dat eenmaal geïmporteerd ook daadwerkelijk geïmporteerd is. Wist niet dat het zo simpel was.
Bedankt allemaal voor de uitleg.
Ronaldnikon

Forumlid
Berichten: 76


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lightroom vraag beheer catalogus

Berichtdoor MartinT » ma jun 17 2019 10:21 pm

Wordt lid!
We houden allerlei instructieve workshops, ook over LR.
Wordt je wijzer van!!
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1723


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lightroom vraag beheer catalogus

Berichtdoor Skippy » ma jun 17 2019 10:47 pm

DannySan schreef:Zolang jij niets veranderd aan de paden, blijft dat ook binnen Lightroom in tact.

Sterker nog, ga niet lopen rommelen aan de mappen en bestanden buiten Lightroom om anders roep je de ellende over jezelf af.
Terecht is het advies van anderen om eerst een efficiënte structuur binnen Lightroom te bedenken.
Ook ik gebruik een structuur van hoofdmappen per jaar met daaronder submappen voor de fotoshoots, per datum in het formaat jjjjmmdd.
Indien het een fotoshoot is van meerdere dagen zoals op vakantie gebruik ik 00 voor de dag dus bijvoorbeeld een vakantie in juni 2019 wordt 20190600 Vakantie.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lightroom vraag beheer catalogus

Berichtdoor ReneG » ma jun 17 2019 11:13 pm

Wel nog een nuance: Als je van een verwijderbaar medium (bijv. SD kaart) importeert kun je aangeven dat hij ze naar een locatie in je bestaande mappenstructuur kopieert (bijv. op datum/tijd). Dat doe ik altijd (en dan maak ik en passant meteen een kopie als backup naar een andere locatie). Maar als de foto's op je lokale harddisks staan worden ze 'as is' geïmporteerd.

Overigens is het ook verstandig om de optie voor XMP/Sidecar bestanden in je catalogus aan te zetten. Dan zet hij kleine bestandjes naar elke foto met de bewerkingen etc. Mocht je collectie ooit corrupt raken (en/of de backup) dan staat daar ook nog een kopie van de instellingen. En zo worden de bestanden ook overdraagbaar incl. bewerkingen.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5044


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lightroom vraag beheer catalogus

Berichtdoor PatriciaDoesberg » di jun 18 2019 8:57 am

wadwandelaar schreef:Eigenlijk 1 advies: koop het boek van Scott Kelby - Lighroom en begin echt bij hoofstuk 1. Daar gaat het meteen over foto/bestandsbeheer. Begin je hiermee verkeerd dan kom je later in de problemen als je het dan pas snapt. In dit boek wordt heel Lighroom haarfijn uitgelegd.

Citaat boek:

"Lightroom is briljant in het houden van orde, maar kan dat alleen als je ook met een bepaalde orde begint. Houd je daarom aan deze ene simpele, maar belangrijke regel: bewaar alle foto’s in één hoofdmap. Het maakt niet uit hoe- veel mappen er verder in die map zitten. Zolang je maar zorgt dat alles in die ene hoofdmap zit. Met dit sleutelingrediënt verloopt alles vlekkeloos. Zou je dit niet doen en foto’s importeren vanaf verschillende locaties op de computer, dan vraag je om problemen. Met deze stappen zorg je voor een goed begin."


Ik ben het hier volledig mee eens. Ik ben ook met dit boek begonnen en hij legt het heel goed uit en begrijpbaar voor iedereen. Daarnaast kan je op YouTube eens kijken naar Mike sluitertijd. Daar wordt je ook al heel wat wijzer van.
PatriciaDoesberg

Forumlid
Berichten: 21


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lightroom vraag beheer catalogus

Berichtdoor Ronaldnikon » di jun 18 2019 10:20 am

Ik heb tot nu toe ook mijn kennis gehaald van YouTube
Ronaldnikon

Forumlid
Berichten: 76


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lightroom vraag beheer catalogus

Berichtdoor jan24 » di jun 18 2019 10:43 am

Als ik even mag inhaken, volg dit topic met grote belangstelling.

Danny San schrijft: Wil je weer verder in map A, ga je gewoon links in het navigatiemenu (in de bibliotheek module) naar map A en ga je verder (zoals Wiebe ook aangeeft).
Dit fenomeen is mij nu ook duidelijker geworden. Weer wat geleerd.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1791


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lightroom vraag beheer catalogus

Berichtdoor justme » di jun 18 2019 11:19 am

Skippy schreef:
DannySan schreef:Zolang jij niets veranderd aan de paden, blijft dat ook binnen Lightroom in tact.

Sterker nog, ga niet lopen rommelen aan de mappen en bestanden buiten Lightroom om anders roep je de ellende over jezelf af.
Terecht is het advies van anderen om eerst een efficiënte structuur binnen Lightroom te bedenken.
Ook ik gebruik een structuur van hoofdmappen per jaar met daaronder submappen voor de fotoshoots, per datum in het formaat jjjjmmdd.
Indien het een fotoshoot is van meerdere dagen zoals op vakantie gebruik ik 00 voor de dag dus bijvoorbeeld een vakantie in juni 2019 wordt 20190600 Vakantie.


Met mappen schuiven valt nog redelijk te fixen binnen Lightroom, maar ga never nooit niet bestanden hernoemen buiten Lightroom. Daarmee ga je helemaal van het pad af.

Naast heb bladeren door je foto's via de 'Mappen' links in je venster, kun je ook bovenin je 'Filterbalk' activeren. Hier kun je je foto's filteren op allerlei eigenschappen ( exif en catalogus gegevens )

(let op. je kunt dus ook dit, onbewust, combineren : 'mappen' gebruiken en 'filteren'. Je kunt je rotzoeken naar die ene foto van die ene dag, en er dan achter komen dat je een andere submap geselecteerd had, en druk op datum aan het filteren was.... :thumbup: )

Je kunt dus je workflow een enorme boost geven met 'mappen' 'filteren' en zeker ook met als dan niet slimme 'collecties'
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lightroom vraag beheer catalogus

Berichtdoor Ronaldnikon » wo jun 19 2019 9:40 pm

Welk boek raden jullie aan van Scott Kelby?

Scott Kelby, hoe doe je dat in Lightroom Classic?
Het Adobe Photoshop Lightroom Classic CC boek ?
Ronaldnikon

Forumlid
Berichten: 76


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten