oogdetectie Z6

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

oogdetectie Z6

Berichtdoor henkjolmers » zo jun 30 2019 4:51 pm

Ik kan niet ontdekken dat de oogdetectie werkt.
De instelling op de camera is gezichts- en oogherkenning "aan". Moet ik nog wat meer/anders instellen?
henkjolmers

Forumlid
Berichten: 1


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: oogdetectie Z6

Berichtdoor JDPix » zo jun 30 2019 8:22 pm

Ja.
Kies via de i-knop bij AF-veldstand Automatisch veld-AF.
Groeten, Johan

Foto's:
https://jdroog.myportfolio.com
Gebruikersavatar
JDPix

Clublid
Berichten: 702


Locatie: Nijmegen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: oogdetectie Z6

Berichtdoor MartinT » zo jun 30 2019 8:34 pm

Gezichts- en oogherkenning werkt alleen in de Automatische veld-AF stand. Die kun je selecteren (a) aan de achterzijde van je camera met de i-knop: kies AF-veldstand en selecteer “Automatische veld-AF” of (b) ga in “Foto-opname menu” naar AF-veldstand en selecteer”Automatische veld-AF”

Succes,
Martin
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1724


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: oogdetectie Z6

Berichtdoor MartinT » zo jun 30 2019 9:25 pm

Misschien nog een paar opmerkingen over de oogdetectie:
Toen de Z serie uitkwam hadden we geen oogdetectie, in die zin is het met de update beter geworden.
Logisch nietwaar!

Mààr verwacht er geen wonderen van! Ik gebruik het nu een tijdje en twee zaken vallen me op:
(a) Het systeem heeft de neiging het dichtstbijzijnde oog te kiezen. Als je meer personen op verschillende afstanden voor de lens hebt, kiest het systeem vaak het gezicht/ de ogen van de dichtsbijzijnde. Lastig als je een ander persoon iets verder weg scherp had willen hebben.
( b) het systeem is behoorlijk hardnekkig in het vasthouden van het oog/ gezicht die het in eerste instantie gevonden heeft. Ook als je dat oog helemaal niet wilt hebben blijft het dat vasthouden. De camera draaien zodat er even geen oog in beeld is helpt dan, maar het is wel een rare move die je moet maken!

Wat ik mis is de mogelijk om eerst iemand te kiezen die dan met AF-C gevolgd wordt en de oogdetectie stelt als extra dan scherp op de ogen van juist die persoon.

Tot zover misschien nuttige opmerkingen als je het systeem gaat gebruiken.
Martin
Gebruikersavatar
MartinT

Regiocoördinator
Berichten: 1724


Locatie: Borne
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: oogdetectie Z6

Berichtdoor Trigona » wo aug 14 2019 1:14 pm

Martin, Misschien al bekend, maar als je met de selector achterop de camera naar rechts of naar links gaart kiest hij het "volgende oog" Je kan dus makkelijk wisselen. Werkt inderdaad nog niet altijd perfect, maar wie eet bij een volgende update.
Trigona

Clublid
Berichten: 2


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten