Noord-Macedonië

Onderwerp:

Noord-Macedonië

Berichtdoor Skippy » ma jul 08 2019 10:33 pm

Vorige week heb ik samen met Mevr. Skippy doorgebracht in de plaats Ohrid in Noord-Macedonië.
Ohrid is een mooi stadje, niet voor niets Unesco World Heritage, en het Meer van Ohrid is een van de oudste en diepste meren van Europa.
Noord-Macedonië is minder toeristisch dan bijvoorbeeld de Griekse eilanden of Turkije.
Ik vond dat heel prettig, geen "kijken kijken niet kopen" en geen obers op de stoep die je een restaurant in proberen te praten.
In de goede zin waan je je vijftig jaar terug in de tijd, een relaxte en positieve ervaring.
Ik heb onderstaande serie vakantiekiekjes gemaakt met een Fujifilm X100, af en toe i.c.m. een WCL 28mm converter.
Alle foto's in Astia Jpeg / Dynamic Range 200 (dat kan prima met deze "oude" Fuji camera uit 2011) met nabewerking in Lightroom.
Foto 1 t/m 7 in Ohrid, 8 t/m 10 in National Park Pelister.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Skippy op di jul 09 2019 8:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Noord-Macedonië

Berichtdoor René S64 » ma jul 08 2019 11:55 pm

Heerlijk herkenbaar, we zijn er zelf ook twee keer geweest en elke keer weer genoten van de vriendelijkheid van de mensen en de prachtige omgeving. Mooie afbeeldingen.
Besmet met het NAS-virus, Intussen gevaccineerd met het Sony-vaccin.
René S64

Clublid
Berichten: 531


Locatie: Enschede
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Noord-Macedonië

Berichtdoor Jan en Yuul » di jul 09 2019 11:48 am

Hoe ben je er naar toe gegaan Skippy, eigen vervoer, bus, vliegen, of combi?

Jan (van Yuul :))
Z9, Z7, Z6, D850, D7200 (Yuul), D810, D800E, D700 (Jan), divers glaswerk en een SB-800
Jan en Yuul

Clublid
Berichten: 561


Locatie: Beverwijk
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Noord-Macedonië

Berichtdoor Skippy » di jul 09 2019 12:16 pm

René S64 schreef:Heerlijk herkenbaar, we zijn er zelf ook twee keer geweest en elke keer weer genoten van de vriendelijkheid van de mensen en de prachtige omgeving. Mooie afbeeldingen.

Fijne bestemming inderdaad, bedankt voor het compliment René.
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Noord-Macedonië

Berichtdoor Skippy » di jul 09 2019 12:21 pm

Jan en Yuul schreef:Hoe ben je er naar toe gegaan Skippy, eigen vervoer, bus, vliegen, of combi?

Jan (van Yuul :))

Hoi Jan, wij hebben een pakketreis bij TUI geboekt en gevlogen vanaf Eindhoven. De dag voor vertrek naar Eindhoven Airport, auto op lang parkeren, overnachting in de Tulip Inn op het vliegveld, de volgende ochtend in alle rust ontbijten, bagage inchecken en met de handbagage zo naar het vliegtuig lopen. Na korte vlucht ca. 2 uur land je op Ohrid Airport. Heerlijk relaxed allemaal. Aanrader.
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Noord-Macedonië

Berichtdoor Jan en Yuul » di jul 09 2019 12:25 pm

We gaan het zeker overwegen Skippy, mede geïnspireerd door de fraaie foto's!

Jan (van Yuul :))
Z9, Z7, Z6, D850, D7200 (Yuul), D810, D800E, D700 (Jan), divers glaswerk en een SB-800
Jan en Yuul

Clublid
Berichten: 561


Locatie: Beverwijk
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Noord-Macedonië

Berichtdoor Skippy » di jul 09 2019 12:28 pm

Leuk Jan, fijn te lezen dat de foto's inspirerend zijn.
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Noord-Macedonië

Berichtdoor paulhubens » di jul 09 2019 7:43 pm

Mooie serie, Luc.
Foto nr.5 absoluut mijn favoriet :thumbup:
Groet, Paul Hubens

Nikon Df met leren jas, primelenzen nikkor 20mm/2,8; 50mm/1,8 SE; 300mm/4; Voigtländer 40mm/2 Ultron en Voigtländer 58mm/1,4 Nokton

NikonZfc met donker leren jas en Viltrox 23mm; f/1,4
Gebruikersavatar
paulhubens

Forumlid
Berichten: 275


Locatie: Valkenburg aan de Geul
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Noord-Macedonië

Berichtdoor Johan v. V. » di jul 09 2019 7:58 pm

Wow ..., weer een prachtige serie Luc!
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen


Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Gebruikersavatar
Johan v. V.

Clublid
Berichten: 3815


Locatie: Amersfoort
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Noord-Macedonië

Berichtdoor bcvthul » di jul 09 2019 8:09 pm

Het zijn echte fujifilm foto's...
Foto 5 spreekt mij het meest aan, een heerlijke zonsondergang, licht en kleuren zijn heel mooi.
Gebruikersavatar
bcvthul

Forumlid
Berichten: 1984


Locatie: Tilligte
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Noord-Macedonië

Berichtdoor Skippy » wo jul 10 2019 11:39 am

Bedankt Paul, Johan en Beert Chris. Bij foto 5 was ik blij dat het bootje vanaf links het beeld in kwam varen, is toch de punt op de i in zo'n foto. En dat allemaal terwijl ik in de lounge bar een heerlijke mojito zat te drinken :D
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Noord-Macedonië

Berichtdoor Brutus » do jul 11 2019 9:30 am

Heel domme vraag, misschien.
Heb je een UV filter gebruikt?
Groet,
Bert
Gebruikersavatar
Brutus

Clublid
Berichten: 1108


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Noord-Macedonië

Berichtdoor Skippy » do jul 11 2019 11:04 am

Hoi Bert, dat is zeker geen domme vraag hoewel ik vermoed dat je een Polarisatie-filter of ND-filter bedoelt in plaats van een UV-filter. Geen filter tijdens het fotograferen maar bij buitenopnamen pas ik in de nabewerking regelmatig een softwarematig ND-filter (recht en/of schuin) toe om de belichting van de lucht aan te passen naar mijn smaak. Ik vermoed dat je het effect hiervan ziet in de foto's en daarom deze vraag hebt gesteld.
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Noord-Macedonië

Berichtdoor ben42 » vr jul 12 2019 9:51 am

Bij Skippy altijd direct door naar de foto's. Bij zijn beelden (vooral die bij straatfotografie) zijn het de beelden die spreken. Dus in dit geval ook de foto's eerst bekijken zonder de uitleg (of tekst) eerst lezen.

Bij deze foto's (zonder de uitleg) had ik wat moeite met de kleuren. In eerste instantie dacht ik dat het digitale beelden waren die opzettelijk bewerkt waren om een wat 'oudere' uitstraling te geven. Enigszins ansichtkaart stijl. Van Skippy verwacht dit soort dingen namelijk. Ook na het lezen van de toelichting is het nog steeds de kleur die deze foto's anders maken.

Mijn mening: Anders is altijd goed, maar dit kost wel enige gewenning. Voor mijzelf ben ik er nog niet uit. (En misschien is dat ook juist wel weer goed.).

Skippy dank je voor het delen van de foto's.
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2610


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Noord-Macedonië

Berichtdoor Skippy » vr jul 12 2019 1:17 pm

Hoi Ben, ik kan me jouw reactie voorstellen. Fuji Jpeg kleuren hebben een eigen signatuur die sterk afwijkt van bijvoorbeeld Nikon. Dat komt omdat Fuji een rijke filmhistorie heeft en veel nadruk legt op de kleurweergave van hun Jpeg profielen. Deze zijn vaak ontwikkeld door dezelfde groep mensen die de vergelijkbare film- en dia emulsies hebben ontwikkeld. Bij Nikon ligt de nadruk op een meer neutrale weergave. Mij valt het minder op omdat ik al enige jaren afwisselend met Fuji, Nikon en Olympus fotografeer, die elk hun eigen karakter hebben qua kleurweergave. Overigens ben ik een fan van de keuzes die Fuji gemaakt heeft, bovendien heeft mijn X100 uit 2011 nog een Bayer-sensor (gelijk aan die in de Nikon D90) waar Fuji later voor een X-Trans sensor heeft gekozen waar ik minder enthousiast over ben. Die eerste X100 wordt door velen nu nog steeds geroemd om de onovertroffen weergave, ook door mij dus ik hoop dat mijn X100 het nog lang volhoudt.
Skippy

Moderator
Berichten: 11596


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Straat-, documentaire- en reisfotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten