Kleur/ ruis / Iso bij D7100?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

Kleur/ ruis / Iso bij D7100?

Berichtdoor Marij » za jun 15 2019 11:32 pm

Hallo allen,

Ik heb sinds kort mijn Nikon D7000 ingeruild voor de D7100 en loop tegen wat dingetjes aan en hoop dat jullie mij uit de brand kunnen helpen. Van mijn D7000 ben ik haarscherpe foto's zonder ruis gewend en bij deze camera heb ik al veel meer met de technische instellingen moeten rommelen om tot beter resultaat te komen.

Ik loop eigenlijk tegen 3 dingen aan:

1 in alle foto's (ook waar voldoende licht/ daglicht is) ruis.
2 Ik maak het liefst foto's met zo min mogelijk iso wat bij mijn vorige camera goed lukte, ik ging eigenlijk nooit hoger dan 800 maar merk dat de foto's die ik maak met deze camera donkerder zijn terwijl ik toch dezelfde lichtsterke objectieven gebruik.
3 Kan het kloppen dat het verschil van kleur groot is tussen de d7000 en d7100? Of ligt dit ook aan een bepaalde instelling?

Alvast bedankt voor het lezen/ meedenken! :wink:
Marij

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Kleur/ ruis / Iso bij D7100?

Berichtdoor gijs sandberg » zo jun 16 2019 7:21 am

Marij,
Welkom.
re: ingeruild
Heb je de kamera tweedehands aangeschaft ?
Zo ja ,zorg dan voor een volledige reset van de kamera (lees het handboek)
re: instelling
Dat zal zeker het geval zijn, maar zonder een voorbeeld is het lastig raden.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kleur/ ruis / Iso bij D7100?

Berichtdoor Peter » zo jun 16 2019 8:10 am

Een reset zal geen gevolgen hebben voor de ruis. Reden dat ik destijds de 7100 weg heb gedaan.
Boven ISO 400 was het al zichtbaar.

Kleur groen vind ik erg overheersend. Bij vele Nikon producten trouwens. Witbalans heb je goed staan?
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kleur/ ruis / Iso bij D7100?

Berichtdoor DannySan » zo jun 16 2019 10:06 am

Hoi hoi, heb je misschien ook wat voorbeelden?
Ik werk al een tijdje met de D7100 en herken dit niet helemaal.
Deze camera is wel véél gevoeliger qua onscherpte e.d. als je op de grens gaat zitten bv. van sluitertijd/focuslengte.
De processor is anders, dus qua kleuring scheelt dat zeker.
Fotografeer je in RAW en - wat Peter zegt - heb je je kleurbalans op 'auto' staan? (werkt heel goed).
Ben benieuwd! Ik heb eventueel wel voorbeelden van ruim 4 jaar fotograferen met deze camera.
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kleur/ ruis / Iso bij D7100?

Berichtdoor Marij » zo jun 16 2019 10:02 pm

wat fijn al deze reacties..en zo snel! Bedankt allen!

Gister heb ik nog wat verder rondgekeken bij andere berichten en ik kwam een toppic tegen over ruisonderdrukking.. en nu ik deze heb uitgezet heb ik direct beter resultaat. Nog niet alle ruis is weg maar in ieder geval weer toonbare scherpe foto's zonder bewerking :)

@Gijs, ik heb deze bij kamera express gekocht en deze was denk ik al gereset. Dat was voor mij juist het zoeken .. en zonder papieren handleiding toch wat ingewikkelder maar het meeste kon ik online vinden.

@Peter, jammer te horen.. ik hoopte erop vooruit te gaan. Ik ga mijn witbalans bekijken bedankt!

@DannySan bedankt voor de tips! Ik zal deze instellingen bekijken en kijken hoe ver ik kom! Ik heb vandaag vooral foto's van mijn gezin gemaakt die ik liever niet deel maar kom ik er niet uit zal ik je zeker even vragen mee te kijken! Bedankt!!!
Marij

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Kleur/ ruis / Iso bij D7100?

Berichtdoor DannySan » ma jun 17 2019 6:05 am

Hoi hoi,

goed om te horen dat je al wat geholpen bent :thumbup:
Er zijn een aantal basis-setting die je kúnt veranderen, maar dat hangt er ook vanaf hoe je de camera gebruikt eerlijk gezegd. Dus qua soort fotografie, wel/niet nabewerken, wat ga je doen met de beelden, enzovoorts.
Ik ben een groot fan van de D7100, maar ik kom van de D3100 dus dat verschil is megagroot geweest.

Van de D7000 naar de D7100 is wel een stap, maar niet een erg grote; mag ik vragen wat je zocht in je upgrade? Wilde je iets nieuws? Meer megapixels? Gewoon nieuwsgierigheid hoor.
Je gaat er zeker op vooruit, de vraag is alleen - per persoon/situatie: hoeveel.

Ik zal je via een PB een voorbeeld sturen van een foto die ik maakte op ISO400, mocht je meer voorbeelden zoeken zijn er hier genoeg mensen die je zeker kunnen helpen.

We zijn benieuwd hoe het verder gaat :)
Gebruikersavatar
DannySan

Forumlid
Berichten: 3766


Locatie: Het Noord'n
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Kleur/ ruis / Iso bij D7100?

Berichtdoor mozes » ma jun 17 2019 7:08 am

Ik vind/vond het helemaal niet zo slecht, en de ruis die er is, is vrij eenvoudig via software te verwijderen.

iso 500
Afbeelding_WKL9702 copy by sportplaatje.nl, on Flickr

iso 1000
AfbeeldingWKL_6444 by sportplaatje.nl, on Flickr

iso 1250
Afbeelding_WKL4222 copy by sportplaatje.nl, on Flickr

iso 6400
Afbeeldingiso 6400 by sportplaatje.nl, on Flickr
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Kleur/ ruis / Iso bij D7100?

Berichtdoor JurjenF » ma jul 15 2019 12:35 pm

Zichtbare ruis is vaak terug te brengen door secuur te belichten. Er is een hele discussie over 'links' of 'rechts' belichten met alle voor- en nadelen die daarbij horen. Maar mijn ervaring met mijn vroegere D7100 is liever 1/3 of 2/3 stop overbelichten dan er net iets onder te zitten. En altijd in RAW fotograferen. Zodat in de nabewerking de .. op de i gezet kunnen worden.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten