Laden NEF Thumbnails / Miniaturen in Windows 10 zeer traag

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Laden NEF Thumbnails / Miniaturen in Windows 10 zeer traag

Berichtdoor MarcB » vr jul 26 2019 9:30 pm

Ik loop tegen het volgend probleem aan. Zodra je met je Windows Verkenner de inhoud van een folder wilt bekijken waar .NEF bestanden staan, duurt het zeer lang voordat de Thumbnails / Miniaturen zichtbaar worden. Dit doet zich dus enkel voor bij .NEF bestanden, andere folders laden zeer snel en laten geiljk de Miniaturen zien. Het is een nieuw Windows 10 systeem, de NEF Codec is geinstalleerd. De .NEF extensie staat gekoppeld aan Windows Photos.

Hier staat een vergelijkbaar probleem beschreven met als oplossing om de Miniaturen niet zichtbaar te maken. Echter, ik wil deze dus wél weergeven. Daarnaast doet dit probleem zich enkel voor bij folders met .NEF bestanden. Zie http://windowsbulletin.com/nl/repareer- ... nsters-10/

Iemand bekend met dit probleem of beter nog, weet de oplossing?
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Laden NEF Thumbnails / Miniaturen in Windows 10 zeer traag

Berichtdoor EdvandeZilver » vr jul 26 2019 10:16 pm

Wat je zou kunnen proberen is terug naar de ouderwetse Windows Photo Viewer, want simpeler en sneller. En je .NEF bestanden hieraan koppelen.
https://www.google.com/search?client=fi ... windows+10

Voor zover je dit nog niet gedaan hebt: op de hoofdmap waar je foto's staan rechtsklikken > Deze map optimaliseren voor: Afbeeldingen > vinkje aanzetten bij: Deze sjabloon ook op alle onderliggende mappen toepassen >eventueel kiezen voor een ander pictogram > Toepassen > OK
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3142


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Laden NEF Thumbnails / Miniaturen in Windows 10 zeer traag

Berichtdoor MarcB » za jul 27 2019 10:39 am

Bedankt voor de Photo Viewer tip Ed. Helaas is ook dit niet de oplossing. Het optimaliseren voor "Afbeeldingen" veroorzaakt juist dit probleem. Als ik kies voor bijvoorbeeld "Documents" of "General Items" (weet zo niet de nederlandse term) is er niets aan de hand en wordt de volledige structuur razendsnel ingelezen.

Inmiddels getest met de nieuwe Codec pack van Microsoft (enkel geschikt voor Windows 10 vanaf v1903) gespecificeerd voor de Nikon D500 en de D850, zie Raw Image Extension maar geen verbetering. NEF bestandend gekoppeld aan IrfanView, Nikon ViewNX-i en Faststone maar ook dit maakt niet uit. Ook het verwijderen van de Iconcache en opnieuw opbouwen of het vergroten van deze cache van 500kB naar 4MB heeft geen effect. Tevens getest wat het effect is als het System Account geen rechten meer heeft om de opgebouwde cache te kunnen wissen die te vinden is onder "C:\Users\accountnaam\AppData\Local\Microsoft\Windows\Explorer" maar ook dat maakt niet uit.

Dit probleem doet zich niet alleen voor op mijn eigen systeem maar ook op een ander systeem dat ik net gebouwd heb en daarnaast op een VM waar ik op ben gaan testen. Alle drie de systemen draaien onder W10 v1903 en zijn nieuw opgezet dus geen upgrade vanaf v1809.

Lijkt haast iets structureels gerelateerd aan Windows 10 v1903.

Met al het geexperimenteer toch maar eerst een image terugzetten, daarna om daarna de Nikon NEF Codec v1.31.0 te verwijderen (die inmiddels aardig gedateerd is van 7-6-2017) en de nieuwe Microsoft Codec ontwikkeld voor Windows 10 v1903 te installeren. Mocht iemand nog andere tips hebben, ik hoor het graag :)
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Laden NEF Thumbnails / Miniaturen in Windows 10 zeer traag

Berichtdoor imaginary_nl » za jul 27 2019 11:01 am

Voordat de cache gebruikt kan worden moet eerst de NEF worden ingelezen (of wordt de ingesloten jpg gebruikt?).
Dus de eerste keer de directory bekijken is langzaam, hoe groot je de cache ook instelt. Dan is hoofdzakelijk de leessnelheid van de schijf bepalend. Is dat niet de beperkende factor?
Grote RAW bestanden duren nou eenmaal langer om in te lezen dan jpg bestanden die vaak een stuk kleiner zijn.

Zelfs met een normale SSD die 550 MB/s leest merk je vertraging. Mijn andere 3000 MB/s SSD doet dat sneller, maar die zijn nog niet zo gangbaar.
Een normale moderne HDD doet misschien 150 MB/s, de oudere misschien 60.
Die verschillen zijn behoorlijk merkbaar.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Laden NEF Thumbnails / Miniaturen in Windows 10 zeer traag

Berichtdoor MarcB » za jul 27 2019 11:29 am

imaginary_nl schreef:Voordat de cache gebruikt kan worden moet eerst de NEF worden ingelezen (of wordt de ingesloten jpg gebruikt?).

Dat is natuurlijk zo echter, het systeem bevriest gewoonweg. Aan de hardware van beide systemen kan het niet liggen.


MarcB schreef:Met al het geexperimenteer toch maar eerst een image terugzetten, daarna om daarna de Nikon NEF Codec v1.31.0 te verwijderen (die inmiddels aardig gedateerd is van 7-6-2017) en de nieuwe Microsoft Codec ontwikkeld voor Windows 10 v1903 te installeren.

Nu ik de Nikon NEF Codec heb verwijderd en daarna de nieuwe Codec Pack van Microsoft heb geinstalleerd lijkt het bevriezen minder te zijn, zie mijn vorige posting. De Photo Viewer van Windows werkt nu een stuk stabieler en je ziet dat de Miniaturen worden opgebouwd. Per foto duurt dat ongeveer 5s ~7s. Deze foto's heb ik bewust op harde schijf staan (WD Caviar Blacks) aangezien ik deze voor mijn albums gebruik (de SSD's gebruik ik voor de verwerking in Adobe).

Wat ik nu ook zie is dat het er op lijkt dat de miniaturen pas worden opgebouwd in Windows Verkenner als je de NEF bestanden opent met Windows Photos. In een folder met zo'n 70 fotos geeft één foto hardnekking geen Miniatuur. Pas na openen in Windows Photos én een screen refresh wordt de Miniatuur zichtbaar.

Met zo'n 30.000 fotos en 5s per foto om te indexeren is het systeem zeker 40uur bezig :shock: . Het moet toch mogelijk zijn dit te versnellen?
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Laden NEF Thumbnails / Miniaturen in Windows 10 zeer traag

Berichtdoor imaginary_nl » za jul 27 2019 11:34 am

Bevriezen? Meestal één van twee dingen: chrash of systeem is bezig. Kan CPU, schijf en/of geheugen zijn, schijf is gemakkelijk te zien.

"Aan het systeem kan het niet liggen" is voor mij een aanname. Hoe weet je dat zo zeker?
Geheugenbandbreedte is lastig te meten. Hoeveel ram heb je? Hoeveel is er daadwerkelijk vrij (windows cached heel veel geheugen, maar geeft dit in taakbeheer als vrij aan)?

Versnellen? Zoals gezegd alles op een heel snelle schijf en voldoende snel geheugen (bandbreedte), moederbord (geheugen en pci lanes voor de SSD opslag) en CPU.
Pci lanes worden op de meeste systemen gedeeld met videokaarten en opslag als SSD.
Alleen de serverCPU's hebben veel pci lanes.

Dus, netto heel snelle machine omdat de bestanden erg groot zijn tegenwoordig.

En, niet onbelangrijk: veel software wordt bijzonder inefficiënt geschreven...
Laatst gewijzigd door imaginary_nl op za jul 27 2019 11:34 am, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Laden NEF Thumbnails / Miniaturen in Windows 10 zeer traag

Berichtdoor CeesNikon » za jul 27 2019 11:36 am

Hoi Marc,

Als ik het als test uitvoer verschijnen de NEF thumbnails meteen, ongacht of dit een map met weinig of veel NEF bestanden zijn. Op de laptop staat alleen LR en PSE, verder geen speciale extensie's of extra foto/video software. Alles draait onder legale W10-Home (x64) OEM- versie. De laptop is bijgewerkt tot 1803 zie ik.
Het bijwerken (update) gebeurt door de Dell software aangezien deze rekening houdt met beschikbare drivers en BIOS updates voor de laptop hardware.

De NEF bestanden staan als sub-mappen onder de standaard afbeeldingen (Pictures) map opgeslagen, buiten OneDrive. De laptop is uitgerust met een SSD. Een test vanaf de NAS-share geeft een haast vergelijkbaar beeld met inladen. Uiteraard duurt het nu een paar seconden langer voordat de thumbnails verschijnen door het netwerk.

De NEF bestanden staan - net als de rest van afbeeldings formaten - gekoppeld aan de standaard Windows app 'Photos'.

Om de vorige reactie te testen een map uit 2014 met 165 NEF bestanden uit NAS-archief teruggeplaatst op de laptop. De laptop is 1,5jaar oud en heeft deze map dus nog niet eerder 'gezien'. Zodra de map wordt geopend duurt 2 seconden waarna alle thumbnails meteen verschijnen.

Hopelijk sluit bovenstaand wat zaken uit.

Groet, Cees
Laatst gewijzigd door CeesNikon op za jul 27 2019 11:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
CeesNikon

Forumlid
Berichten: 23


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Laden NEF Thumbnails / Miniaturen in Windows 10 zeer traag

Berichtdoor ReneG » za jul 27 2019 1:23 pm

Ik kan weinig toevoegen, ik kan alleen bevestigen dat op mijn windows 10:
- De NEF miniaturen ontzettend snel laden (100 stuks in seconden)
- Ik de Nikon RAW Codec niet heb geinstalleerd (hij gebruikt de built-in windows app voor RAW bestanden)
- Ik heb de Windows Search indexer uitgeschakeld (voor mijn SSDs voegt het niets toe en voor de foto's gebruik ik de LR catalogus die sowieso veel sneller is).

Verder zou ik er ook niet zomaar vanuit gaat dat het niet aan de hardware ligt, al ligt een SW probleem eerder voor de hand. Heb je al eens in de event viewer logs gekeken?
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Laden NEF Thumbnails / Miniaturen in Windows 10 zeer traag

Berichtdoor MarcB » za jul 27 2019 1:45 pm

ReneG schreef:Ik kan weinig toevoegen, ik kan alleen bevestigen dat op mijn windows 10:
- Ik de Nikon RAW Codec niet heb geinstalleerd (hij gebruikt de built-in windows app voor RAW bestanden)


Dat is een interessante René, bedankt! Dit bracht me op het volgende idee. Net even een schone W10 v1903 installatie teruggezet als VM, dus een kale Windows 10 installatie zonder enige applicatie. HIerna een folder met NEF bestanden van mijn D850 naar de VM gekopieerd die ik daarna wilde openen met de default Photo app. Ik kreeg vervolgens de melding "Install additional codecs to work with this file. Download codecs at Microsoft Store". Ik heb daarna hetzelfde gedaan met een folder met NEF bestanden maar nu van mijn D810 en dit ging gelijk goed, Miniaturen zeer snel zichtbaar én de foto ook te openen met de Photo app.

Kortom, het heeft te maken met de Codec icm NEF bestanden gemaakt met een D850 (en vermoedlijk ook de D500, echter nog niet getest). Wat voor camera heb je René?
Laatst gewijzigd door MarcB op za jul 27 2019 2:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Laden NEF Thumbnails / Miniaturen in Windows 10 zeer traag

Berichtdoor Richard » za jul 27 2019 1:54 pm

In Windows 7 heb ik Xnview standaard aan NEF's gekoppeld en maakt er geen miniaturen van - wil je dat überhaupt?

Windows 10 systemen - versie 1903 - heb ik volgende week pas weer toegang toe. Ben benieuwd hoe dat gaat.
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3579


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Laden NEF Thumbnails / Miniaturen in Windows 10 zeer traag

Berichtdoor ReneG » za jul 27 2019 3:13 pm

MarcB schreef:
ReneG schreef:Ik kan weinig toevoegen, ik kan alleen bevestigen dat op mijn windows 10:
- Ik de Nikon RAW Codec niet heb geinstalleerd (hij gebruikt de built-in windows app voor RAW bestanden)


Dat is een interessante René, bedankt! Dit bracht me op het volgende idee. Net even een schone W10 v1903 installatie teruggezet als VM, dus een kale Windows 10 installatie zonder enige applicatie. HIerna een folder met NEF bestanden van mijn D850 naar de VM gekopieerd die ik daarna wilde openen met de default Photo app. Ik kreeg vervolgens de melding "Install additional codecs to work with this file. Download codecs at Microsoft Store". Ik heb daarna hetzelfde gedaan met een folder met NEF bestanden maar nu van mijn D810 en dit ging gelijk goed, Miniaturen zeer snel zichtbaar én de foto ook te openen met de Photo app.

Kortom, het heeft te maken met de Codec icm NEF bestanden gemaakt met een D850 (en vermoedlijk ook de D500, echter nog niet getest). Wat voor camera heb je René?


Mooi want dat had ik er bewust bij vermeld. ;)

Ik heb D750 en D700 (niet van mezelf even te leen). Nikon is in het algemeen niet zo best in PC software en het updaten ervan, dus ik vermoed dat de codecs die Nikon released verouderd of niet geoptimaliseerd zijn voor modernere OS'en. Mogelijk zijn ze nog 32 bits of erger. ;)

Codecs kennende zitten de Nikon codecs in 1 bundel, dus je doet waarschijnlijk een download voor alle modellen, ook voor je D810, daarom krijg je waarschijnlijk geen vraag voor een nieuwe download. Oftewel, dit lost waarschijnlijk je probleem op voor alle Nikon modellen. Enige vraag is of op een bestaand systeem een uninstall van de nikon codecs en een install van de Microsoft codecs het probleem ook oplost (of met andere woorden, hoe goed ruimt de nikon installer zijn rommel op). ;)
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Laden NEF Thumbnails / Miniaturen in Windows 10 zeer traag

Berichtdoor MarcB » za jul 27 2019 3:27 pm

Zojuist kunnen testen met D500 NEF bestanden. Deze werken normaal....
Gebruikersavatar
MarcB

Clublid
Berichten: 654


Locatie: Waalwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten