Toekomst spiegelreflex versus systeem camera?

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

Toekomst spiegelreflex versus systeem camera?

Berichtdoor peer54 » do jul 18 2019 9:15 am

Beste fotovrienden,
Ik overweeg een Nikon spiegelreflex D850 aan te kopen. Heeft spiegelreflex toekomst? Wordt door Nikon meer geïnvesteerd in systeemtechniek en de bijbehorende optieken? Ik twijfel hierdoor welke keuze ik moet maken. De aanschaf van een D850 met glaswerk etc is geen kleinigheidje. Graag jullie mening.

Groet Peer,

Alvast bedankt.
Nikon D850
Nikkor 35mm 1.4
Nikkor 50mm 1.4
Nikkor 105 mm 1:2.8G
Nikkor 14.24mm 1:2.8G
Nikkor 24.70mm 1:2.8G
Nikkor 70.200mm 1.2.8E FL ED
Nikkor 200.500mm 1:5.6E ED
peer54

Forumlid
Berichten: 6


Locatie: Valkenswaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Toekomst spiegelreflex versus systeem camera?

Berichtdoor MarcoEos70D » do jul 18 2019 9:51 am

VOor mij is het simpel: ik kies voor wat ik NU wil hebben. Wat de toekomst brengt, blijft afwachten. De spiegelreflex zal er voorlopig nog wel blijven, en zelfs als de systeemtechniek doorzet zal dat er primair voor zorgen dat er de komende jaren heel veel leuk DSLR-speelgoed binnen betaalbaar handbereik op de markt komt.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie
Gebruikersavatar
MarcoEos70D

Forumlid
Berichten: 2321


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Re: Toekomst spiegelreflex versus systeem camera?

Berichtdoor justme » do jul 18 2019 10:10 am

Je kunt een D850 en een Z7 prima met elkaar vergelijken, je moet alleen zelf de voor en nadelen afwegen.

Heb zelf voor de keuze gestaan, en ben uiteindelijk voor de Z7 gegaan vanwege de grootte, en de unieke eigenschappen die de systeemcamera met zich mee brengen: scherpte tot in de hoeken, In camera stabilisatie.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Toekomst spiegelreflex versus systeem camera?

Berichtdoor ben42 » do jul 18 2019 11:19 am

Een vraag die je zou kunnen stellen is: "Waarom wil ik een nieuwe camera kopen?"

Als het gaat voor beroepsmatig gebruik, kun je je afvragen of de investering uiteindelijk 'meer' zal opleveren. (Of lol, maar meestal zal dit om geld gaan).

Voor de hobbyist, is de vraag meestal, waar ga ik het meeste lol aan beleven.**) Voor anderen zal het over het algemeen een worst zijn waarmee de foto is gemaakt als ze überhaupt al belangstelling voor de foto hebben. (Wij hobbyisten nemen onze hobby vaak veeeel te serieus, gelukkig doen anderen dat niet). Het verschil in resultaat zeker over de gehele linie is relatief klein. (De 850 zal iets sneller werken bij bv. sport (denk aan de AF unit). De systeem camera's hebben weer andere voordelen).

Zelf laat ik de overstap nog even achterwege naar een systeem camera, ik vind namelijk de kosten nog niet opwegen tegen de voordelen. Maar voor de toekomst zie ik een overstap wel zitten. Compacter, zeker in het groothoek bereik is dan voor mij een belangrijk argument. Maar zou ik er nu al meer mee kunnen, ik niet.

Ben

**)
LOL versus Kwaliteit.
Het verschil tussen een systeem-camera en een DSLR met 'eenzelfde' sensor is in het uiteindelijk resultaat voor de meeste mensen niet te zien. Bij mijn vakantie foto's zitten foto's gemaakt met mijn DSLR, een compact camera (en mijn keymission 360 :D :D ). Omdat je ook met een DSLR loopt tijdens de vakantie en ik veel tijd aan foto's besteed, vragen mensen weleens of ik de vakantie foto's wil delen. Dat doe ik natuurlijk graag. Hierbij zet ik dan mijn DSLR foto's en die van een compact camera door elkaar. En ook de mensen die met belangstelling naar de foto's kijken, zien over het algemeen niet wat met welke camera is gemaakt.
Het belangrijkste verschil is dat ik mijn DSLR prettig vind en er veel sneller mee kan werken. Het resultaat op een gewoon beeldscherm of op een mobiele telefoon is echt niet veel beter dan van mijn compact. Het grootste deel van mijn foto's komt nooit van het beeldscherm af.
Voor mij zijn de verschillen er wel, prettiger en veel sneller werken, meer dynamiek zijn dan belangrijke factoren die mijn lol doen toenemen.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Toekomst spiegelreflex versus systeem camera?

Berichtdoor George Fennes » vr jul 19 2019 7:09 am

Voor mij persoonlijk zou ik bij gelijkblijvende kwaliteit kiezen voor gebruiksgemak en gewicht.
Volgens mij is de Z7 een stuk lichter en compacter dan de D850.
En naar mijn idee gaat de systeemcamera het op de duur winnen van DSLR.
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8093


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Toekomst spiegelreflex versus systeem camera?

Berichtdoor peer54 » za jul 20 2019 3:36 pm

Dank allen voor jullie opmerkingen / adviezen.
Ik ga voor de Nikon D850. De keuze van het glasservies zal bestaan uit de Nikon 20mm f/1.8G. ED AF.S. En de Nikon Zoom AF-S Nikkor 70-200 f/2.8E FL ED VR.
Groet, Peer
Nikon D850
Nikkor 35mm 1.4
Nikkor 50mm 1.4
Nikkor 105 mm 1:2.8G
Nikkor 14.24mm 1:2.8G
Nikkor 24.70mm 1:2.8G
Nikkor 70.200mm 1.2.8E FL ED
Nikkor 200.500mm 1:5.6E ED
peer54

Forumlid
Berichten: 6


Locatie: Valkenswaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Toekomst spiegelreflex versus systeem camera?

Berichtdoor piavaneeden » za jul 27 2019 5:13 pm

Beste Peer,
Ik zou ook een d850 kiezen, beslist!, ik ging naar de winkel om ea te informeren.
Maar kom nu net terug van Kamera Express met de rillingen over mijn rug..tis misschien welke verkoper je treft maar deze beweerde dat in 'no time'de spiegelreflexen eruit zijn en dat Nikon te laat is begonnen met Systeem. Achter de kassa een grote rij met Sony's en in een hoekje wat Nikon.. steekt schril af.
Argumenten over kleur etc was hij niet erg gevoelig voor, gewicht, snelheid en autofocus was vele malen beter.
Ben nu toch echt even (bijna) van mijn geloof gevallen, althans effe :)
Zijn er meer ervaringen zo?
groet, Pia
piavaneeden

Forumlid
Berichten: 2


Locatie: RIJEN
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Toekomst spiegelreflex versus systeem camera?

Berichtdoor justme » za jul 27 2019 5:36 pm

Ervaringen over winkelpersoneel? Ik zou alleen serieus zaken doen met een verkoper die ik ken. De keren dat ik een fotowinkel medewerker gezien heb, die mij of een kennis van mij voor het eerst sprak en zijn advies gaf, was dit niet bepaald klantvriendelijk. En daarmee bedoel ik net als het beeld wat je schetst. Ze kletsen dan vaak maar wat met populaire opvattingen en redenaties. Sommige winkels hebben nu eenmaal meer van merk A dan van B. Daarnaast ben ik ook verbaasd dat je je keuze nog niet hebt gemaakt, voordat je naar de winkel gaat. Met zulke uitgaven zou je vooraf al moeten weten wat je echt wilt kopen.
Dat je ‘van je stuk’ gebracht kan worden door een verkoper houdt in dat je er simpelweg nog niet over uit bent. :wink:
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Toekomst spiegelreflex versus systeem camera?

Berichtdoor piavaneeden » za jul 27 2019 5:58 pm

HaHa, nou ben er zelf wel over uit hoor ik ga wel voor zon d850 , maar ik vraag me werkelijk af in welke realiteit ik leef, zie wel om me ook heel wat mensen die hun hele collectie de deur uit doen en overstappen naar systeem, maar aan mij raak je er nog niet een kwijt voorlopig.
NB: de shock zat hem ook in de inruilwaarde van mijn huidige body.. ik geef hem nog liever weg geloof ik ( 1,5 jaar oud) en dat zal toch iets zeggen van de marktwaarde helaas..
piavaneeden

Forumlid
Berichten: 2


Locatie: RIJEN
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Toekomst spiegelreflex versus systeem camera?

Berichtdoor justme » za jul 27 2019 6:14 pm

Een hele switch maken incl body en lenzen klinkt vrij rigoreus. Dan moet je wel zo’n grote stap maken qua update....
Ik denk dat een systeemoverstap net zo’n impact heeft als van DX naar FX. als je DX lenzen hebt neem je die al niet mee naar FX. En voor overstap hebben sommigen al FX lenzen in bezit.
Het mooie van Nikon mirrorless is natuurlijk de FTZ adapter.

En inruil bij een winkel, daar lever je veelal al gauw 150-400 euro in op een fatsoenlijke set, en opzichte van particuliere verkoop. Dat is met auto’s niet anders.
Gewoon je gezonde verstand gebruiken mij verkoop en aankoop. Soms kan het wel uit overigens!
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Toekomst spiegelreflex versus systeem camera?

Berichtdoor JurjenF » zo jul 28 2019 12:23 pm

Ik heb ruim een jaar terug wel de stap gemaakt om het complete Nikon gebeuren weg te doen voor een heel MFT systeem gebeuren. Maar ik ben wel specifiek voor omvang en gewicht gegaan en niet direct voor een kwaliteitstap.Hoewel ik zeer tevreden ben is een fullframe natuurlijk een ander verhaal. Het is met een keuze tussen systeem en reflex natuurlijk aan welke voor- en nadelen je wil comfomeren. En wat betreft inruil : ik heb al eens gepost dat de waarde van gebruikte canera's en lenzen niet overschat moeten worden. Of ze nu van Nikon zijn of niet. Als een zaak er weg mee weet geeft men waarschijnlijk wel wat meer met inruil. Ik heb redelijk goede zaken gedaan met een grote zaak in Apeldoorn.
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten