nieuwe D500 - hulp bij instellingen gevraagd

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850

Onderwerp:

nieuwe D500 - hulp bij instellingen gevraagd

Berichtdoor EA85 » zo mar 17 2019 9:32 pm

Hallo leden, sinds 2 weken ben ik bezitter van een Nikon D500. Hiervoor begon ik deze hobby met een D5200, een mooie vooruitgang dus. Zeker omdat dit beter past bij mn lens (tamron 150-600 G2).

Ik heb al een paar leuke plaatjes geschoten, maar vandaag kon ik eindelijk eens goed op pad. Ik heb langs de IJssel in een kijkhut de zeearend proberen te fotograferen.... en.... de resultaten vielen me wat tegen. De foto is vrij donker en het beeld lijkt onscherp. Ik zou graag enkele tips ontvangen, waarschijnlijk mis ik nog iets in mn instellingen (ik fotografeer vaak op diafragma stand (deed ik ook al op de D5200)). Hieronder een 100% uitsnede van één van de foto's. Vergelijkbare kwaliteit is te vinden op de andere foto's:

Problemen:
- onscherpte
- veel ruis (bij lage iso)
- donkere foto's

Details:
- sluiter 1/4000
- iso 250
- 600 mm
- FINE* + RAW
- F 6.3 (ook met hogere F, geen scherpte verbetering)
- WB auto
- lichtmeting: spot
- ruisonderdrukking normaal
- VC on, stand 1 (op tamron lens)
- Enkele scherpstelling (later 153pt ook gebruikt, maar weinig verschil)
- lichtintensiteit: +0

- het was half bewolkt, wel redelijk wat tegenlicht. Ik had mn camera stabiel op de rand van de kijkhut (geen rijstzak, maar toch stabiel).

hieronder de foto's (verlopen op 16-4-19)
https://1drv.ms/u/s!AsO_mu9J93Z6gt1gHh0uLdDskMVbnA (uitsnede 100%)
https://1drv.ms/u/s!AsO_mu9J93Z6gtorXX6r5gWM2fk1RQ (origineel in JPG)
https://1drv.ms/u/s!AsO_mu9J93Z6gtoxgjA_u11_Kfgycg (origineel in RAW)
EA85

Forumlid
Berichten: 2


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: nieuwe D500 - hulp bij instellingen gevraagd

Berichtdoor JurjenF » ma mar 18 2019 11:35 am

Ik niet alle drie de foto's openen (alleen de uitsnede en de jpeg) maar die 100% uitsnede is idd niet 'lekker'.Maar ik denk dat het komt omdat er wel erg ver is gecropt. Zelfs bij de D500 zit er een grens aan croppen. Je zou, gezien de sluitertijd, ook nog eens kunnen proberen om het zonder VC te doen. Soms werkt die bij snelle sluitertijden 'tegen'. Een andere optie is om bv 9 punts dynamische AF in te zetten, diafragma op 8 en ik denk dat tussen de 1600e en 2000e de sluitertijd snel genoeg is.
De vogel is op zijn lijf donker omdat die erg in de schaduw ligt van de vleugel. De kop is goed belicht dus daar zit niks anders op dan schaduw/hooglicht bewerking.
Ik vind de korrel zeer acceptabel in de jpeg maar die wordt ook 'erger' als je (te) ver cropt.
Ik denk dat de vogelexperts hierop het forum er nog wel wat meer over kunnen zegen. Het blijft een moeilijke tak van sport, dus wanhoop niet (werd laatst 'verrast' door een Groene specht op mijn pad en ondanks 5-assige stabilisatie, 1/1000e en f8 helaas pindakaas....Was gewoon te gehaast.)
Gebruikersavatar
JurjenF

Forumlid
Berichten: 979


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: nieuwe D500 - hulp bij instellingen gevraagd

Berichtdoor evelakes » ma mar 18 2019 2:25 pm

AfbeeldingDSC_0550 by richard evers, on Flickr
Afbeeldinguitsnede by richard evers, on Flickr

paar dingen die opvallen,
1/4000 sec sluitertijd en VC aan ?
als je zo hoge sluitertijd hebt met zo'n lage iso had je een bak met licht ik denk het niet en dat verklaard de donkere foto's
in die donkere omstandigheden zou ik altijd met een belichtings- compensatie van 1.5 + werken
Persoonlijk zou ik sluitertijd als prioriteit kiezen met grote vliegende vogels op 1/1600 sec, dus Manual mode schieten met een diafragma van f/7.1- tot f/8
sluitertijd op 1/1600 sec en auto iso van 100-1600 , spotmeting en WB auto prima, ook enkel RAW schieten (plus Jpeg heeft weinig toegevoegde waarde en haalt
je schrijfsnelheid naar beneden).
Verwacht ook geen wonderen onder die omstandigheden en afstand.
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
Gebruikersavatar
evelakes

Forumlid
Berichten: 1794


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe D500 - hulp bij instellingen gevraagd

Berichtdoor EA85 » wo mar 20 2019 8:28 am

dankjewel voor de tips en de reactie. Ik zal de M stand eens verder gaan verkennen. Ook ga ik een paar keer schieten zonder VC aan.

Verder is het uiteraard ook nog leren werken met het toestel. De uitsnede bevat geen zoom, maar is inderdaad wel flink gecropt. Ik had het idee met mijn D5200 minstens vergelijkbare foto's te maken, terwijl ik ook al veel betere foto's met de d500 heb weten te maken die met de d5200 niet haalbaar bleken.

met de lichtmeting: kan het ook zijn dat het onderwerp net niet goed gecentreerd was tijdens het schieten (bewegend beeld) waardoor hij eigenlijk te donker heeft geschoten omdat hij de witte wolken als lichtmeting heeft gezien? dat vroeg ik mij nog af namelijk.
EA85

Forumlid
Berichten: 2


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: nieuwe D500 - hulp bij instellingen gevraagd

Berichtdoor Jimpiegi » wo aug 07 2019 10:15 am

Graag tips het wil mij niet lukken om vogels mee te volgen met het scherpste punt bij de Nikon D500 ik kan scherpstellen met de groep scherpstelling maar wil het onderwerp niet mee volgen wat doet ik mis graag tips
Mvgr JIMPIE
Jimpiegi

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: nieuwe D500 - hulp bij instellingen gevraagd

Berichtdoor EdvandeZilver » wo aug 07 2019 10:44 am

Jimpiegi schreef:Graag tips het wil mij niet lukken....

Misschien heb je hier wat aan, D500 Setup Guide (.pdf)
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3102


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe D500 - hulp bij instellingen gevraagd

Berichtdoor Oktay » wo aug 07 2019 2:14 pm

Hoi,

Gefeliciteerd met je aankoop. Ik heb zelf ook de d500 met recent de lens nikon 200/500. Ik ben zelf ook nog aan het uitvogelen hoe je scherpe fotos kunt maken en met welke instellingen. Kijk eens naar de volgende filmpje. Wellicht handig, deze meneer fotografeert ook met een d500.
https://youtu.be/MCI1tL-aHcE
Oktay

Forumlid
Berichten: 104


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: nieuwe D500 - hulp bij instellingen gevraagd

Berichtdoor Jimpiegi » wo aug 07 2019 4:45 pm

Oktay
Als vast bedank voor de tip ,ik heb die instelling gedaan volgens het filmpje maar toch nog de vraag als ik dus scherp stel op de vogel en die vlieg weg blijf mijn scherpstel punt wel op de plaats waar ik het eerst had scherp gesteld hoe kan ik best die vogel volgen dan als ik vragen mag.
Vriendelijke groet
Jimpiegi

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: nieuwe D500 - hulp bij instellingen gevraagd

Berichtdoor Peter » wo aug 07 2019 7:18 pm

volgens mij verwacht je wellicht teveel van jezelf of van je camera/lens combi op die afstand

wat is de afstand eigenlijk geweest ?, indicatief
want dit is wel een enorme crop

gewoon enkel scherpstelpunt gebruiken, op de kop gericht
stand M, sluitertijd goed hoog en vooral veel oefenen :wink:
Gebruikersavatar
Peter

Clublid
Berichten: 7745


Locatie: Ameland / Enschede
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: nieuwe D500 - hulp bij instellingen gevraagd

Berichtdoor henkk » wo aug 07 2019 7:45 pm

Zet de af op d25 of d72 of zoiets en dan volgt de af het bewegende onderwerp.

[edit] en uiteraard af-c gebruiken.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe D500 - hulp bij instellingen gevraagd

Berichtdoor Oktay » do aug 08 2019 2:02 pm

Oktay
Als vast bedank voor de tip ,ik heb die instelling gedaan volgens het filmpje maar toch nog de vraag als ik dus scherp stel op de vogel en die vlieg weg blijf mijn scherpstel punt wel op de plaats waar ik het eerst had scherp gesteld hoe kan ik best die vogel volgen dan als ik vragen mag.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee... Ik zit namelijk zelf nog met zulke vragen :).
Oktay

Forumlid
Berichten: 104


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: nieuwe D500 - hulp bij instellingen gevraagd

Berichtdoor evelakes » do aug 08 2019 3:45 pm

Oktay schreef:Oktay
Als vast bedank voor de tip ,ik heb die instelling gedaan volgens het filmpje maar toch nog de vraag als ik dus scherp stel op de vogel en die vlieg weg blijf mijn scherpstel punt wel op de plaats waar ik het eerst had scherp gesteld hoe kan ik best die vogel volgen dan als ik vragen mag.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee... Ik zit namelijk zelf nog met zulke vragen :).


BBF follow 2 follow on track and hammertime on the buttom :D

https://www.youtube.com/watch?time_cont ... 1kbGJ06Q7w
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
Gebruikersavatar
evelakes

Forumlid
Berichten: 1794


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuwe D500 - hulp bij instellingen gevraagd

Berichtdoor Skippy » do aug 08 2019 3:51 pm

Nuttige informatie over de settings in dit artikel https://photographylife.com/recommended-nikon-d500-settings
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten