In de stil modus wordt de flits ook uitgeschakeld

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

In de stil modus wordt de flits ook uitgeschakeld

Berichtdoor Hein » do aug 15 2019 9:31 pm

Onlangs fotografeerde ik een reportage in de modus "stil fotograferen" van mijn Z7. Nu had ik voor noodgevallen ook mijn reportage flitser op de camera gemonteerd. Wat blijkt echter in deze modus wordt de flitser niet meer aangestuurd. Nu zou je kunnen zeggen als je stil fotografeert om niet op te vallen je zeker niet zult flitsen en dat het dus logisch is dat ook de flitser wordt uitgeschakeld. Maar dit vind ik een niet erg valide redenering, dit bepaal ik liever zelf als fotograaf. Waarschijnlijk is er een andere reden. Kan iemand mij vertellen waarom dit zo is en of dit op een of andere manier is te omzeilen?
Hein

Forumlid
Berichten: 2


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: In de stil modus wordt de flits ook uitgeschakeld

Berichtdoor justme » do aug 15 2019 10:11 pm

Heeft iets te maken met de elektronische sluiter en het synchroon zetten samen met de te nemen flits.

Je kunt je afvragen of je nog stil/discreet bent met flitsen.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: In de stil modus wordt de flits ook uitgeschakeld

Berichtdoor ReneG » vr aug 16 2019 9:34 am

Je loopt tegen de technische beperking aan van de silent shutter. De snelheid waarmee de huiidige range aan hoge resolutie CMOS sensoren zijn output kan leveren is te langzaam om met een flitser te syncen. Heel kort door de bocht geformuleerd: Een mechanische sluiter is veel sneller dan de huidige mirrorless silent shutters en kan daarom wel met flits synchroniseren.

Dat wordt in de toekomst ongetwijfeld opgelost m.b.v. nieuwere/snellere technologie/sensoren/bandbreedte, maar voor nu is er geen workaround.

Voor meer informatie, zie onder andere:
https://photo.stackexchange.com/questions/89499/what-are-the-advantages-and-disadvantages-of-each-shutter-mode-of-my-sony-α7r-ii
https://enthusiastphotoblog.com/silent-shutter-banding/

Het is dus ook niet aan te raden om silent shutter te gebruiken bij snel bewegende objecten, al schijnt de sensor in de Sony A9 er beter mee om te gaan dan anderen. Maar ook die is nog niet snel genoeg voor flash sync.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5046


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: In de stil modus wordt de flits ook uitgeschakeld

Berichtdoor Hein » vr aug 16 2019 9:41 am

Heren dank voor jullie snelle reactie. Ik dacht al dat er ergens een technische beperking zat. Nu weet ik hoe het zit.
Hein

Forumlid
Berichten: 2


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten