Hond en AF.

Onderwerp:

Hond en AF.

Berichtdoor ben42 » ma sep 09 2019 9:08 am

Ja inderdaad de Hond en autofocus.

Een hond die enthousiast is, en lekker heen en weer en ook naar je toe en van je af aan het rennen is.

Gevraagd: Tips voor de Auto Focus.

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hond en AF.

Berichtdoor wadwandelaar » ma sep 09 2019 9:47 am

Korte sluitertijd, AF-ON gebruiken, AF-C voor continue scherpstellen, single point focus.
wadwandelaar

Forumlid
Berichten: 165


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hond en AF.

Berichtdoor jan24 » ma sep 09 2019 9:50 am

In aanvulling op Wadwandelaar,
Auto-ISO en misschien Back Button Focus?
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
Online
jan24

Clublid
Berichten: 1789


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hond en AF.

Berichtdoor Richard » ma sep 09 2019 9:51 am

Tijdens de AF lezing na de ALV heel advies van Emile gehad die direct merkbaar op de D750 en 70-200 waren. Weet uit mijn hoofd niet welke instelling dat is.

P.S. voor welke camera is deze vraag?
Met vriendelijke groet,

Richard
Gebruikersavatar
Richard

Serverbeheerder
Berichten: 3576


Locatie: West-Friesland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hond en AF.

Berichtdoor CeesNikon » ma sep 09 2019 10:04 am

Uitstekende uitleg AF met honden.

https://youtu.be/QmS6IhqMQ7A

Hond is goed afgericht :)

Met vriendelijke groet, Cees
CeesNikon

Forumlid
Berichten: 23


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hond en AF.

Berichtdoor henkk » ma sep 09 2019 10:55 am

Voor bewegende onderwerpen of herkaderen gebruik ik vanouds 3D dynamisch veld continu af met back button focus (ingedrukt). Wel eerst locken op het onderwerp.
In de af-cursus meen ik begrepen te hebben dat d25 of d72 ook een geschikte stand is voor bewegende onderwerpen (afh. van beschikbaarheid op je camera).
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hond en AF.

Berichtdoor ben42 » ma sep 09 2019 12:00 pm

Meest gebruikt tot nu toe D9 automaat. (AF-A D9).

Even geprobeerd met 3D dynamisch, maar dat werkte niet zo goed.

Toestel is D7000, objectief is 18-200 VRII. (AF-A D9), soms gaat het goed, maar soms ook niet. Voordeel van AF-A is dat je een lock hebt op het moment dat de hond stil zit en AF-C als de hond beweegt. Het bewegen van de hond is het lastigst, dan heb ik nog wel eens de focus achter de voorkant van de hond liggen. (Maar soms er ook voor).

Back button maakt de bediening anders, momenteel ben ik daar langzamer mee dan mijn normale manier van werken. Omdat ik gewend ben met 9 punts AF te werken, ben ik daar hier ook mee begonnen. Maar meestal werk ik niet met zulke dynamische objecten. Gebouwen blijven meestal rustig staan als ik daar de camera op richt. 3D heb ik even geprobeerd, maar dat lukte mij niet zo goed. Nog niet echt geschakeld tussen de A stand en de C stand. Wat ik begrepen heb is dat in de A stand de Camera automatisch kiest voor C bij beweging en daar is hier wel sprake van.
Maar als de hond op mij af komt rennen, gaat het ongeveer bij de helft van de foto's 'mis'.

S-stand stand en pre focussen, daar ben ik niet snel en handig genoeg in.
Misschien toch eens de Back button methode nogmaals weer proberen. (Maar met welke instelling D1/D9/D39/3D A-S-C).

Overigens nu ik jullie toch aan de lijn :-) heb, hoe vertel ik de hond dat hij de camera stil moet houden als hij een foto van mij maakt ? ;-)
Voor de rest gebruikt hij ook nog wel eens de verkeerde sluitertijd.

Dank jullie voor jullie bijdragen,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hond en AF.

Berichtdoor gijs sandberg » ma sep 09 2019 1:25 pm

Beste Ben,
Af-opties zijn een kunst op zich, vandaar dat op de laatste ALV een (deel-) cursus gegeven werd.
Ik zou beginnen met:
-goed licht
-een lichtsterke lens
-een beetje geduld (tot de taxidermist klaar is, grin)
Groeten, Gijs
PS de bewegings-richting is ook van enorm belang, haaks op de foto-richting is het makkelijkste.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6805


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hond en AF.

Berichtdoor ben42 » ma sep 09 2019 3:03 pm

Ik zou beginnen met:
-goed licht
-een lichtsterke lens
-een beetje geduld (tot de taxidermist klaar is, grin)
Groeten, Gijs
PS de bewegings-richting is ook van enorm belang, haaks op de foto-richting is het makkelijkste.


Zoals al gezegd: D7000 met 18-200 VRII. Nu heb ik nog wel wat andere objectieven, een 28-105 2.8-4.??? Een 50 mm 1.8.
Maar de 18-200 is toch ruimer inzetbaar. Daar werk ik met een diafragma van 7.1. Met de 1.8 wordt het aantal missers denk ik wel heel erg groot.
Goed licht, daar heb ik geen controle over. (Gelukkig hebben we vaak de zon buiten).
Geduld heb ik wel, echter de hond (nog) niet.
En de bewegings-richting, die is toch het meest van me af en naar me toe en daar heb ik nog helemaal geen controle over. (Naar me toe dat lukt overigens wel, de andere richtingen is daar waar de hond naar toe wil.).

Ben

Als met al het aantal combinaties dat ik kan proberen. (Zeg 3 objectieven, A-S-C voor AF, 1,9,39 punten, 3D, de belichtings vierhoek) En dan de variatie van de hond, haaks etc. De afstand tot de hond. Dan kom ik toch al snel op HONDerden combinaties als dat er geen duizenden zijn. Met jullie tips probeer ik het aantal combinaties wat kleiner te maken.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hond en AF.

Berichtdoor wadwandelaar » ma sep 09 2019 5:30 pm

Ik gebruikte eerst de Sigma 70-200 echter deze bleek de AF niet bij te kunnen houden. Frustratie alom. Met mijn Tamron 15-600 schiet ik bijna altijd raak.
wadwandelaar

Forumlid
Berichten: 165


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Hond en AF.

Berichtdoor ben42 » di sep 10 2019 9:58 am

wadwandelaar schreef:....deze bleek de AF niet bij te kunnen houden. Frustratie ....


Ja, dit zou wel een een belangrijke factor kunnen zijn. Dat de lens het niet bijhoud. ***) Misschien is mijn 50 mm 1.8 wat sneller, maar de andere lenzen (met de scherpstelmotor in de body) zijn waarschijnlijk langzamer.

In dat geval maakt de instelling niet uit en kan ik dus het slagings percentage niet verhogen.

Prefocussen en op het goede moment afdrukken zoals we deden voordat AF bestond.

Weet iemand met welke snelheid lenzen zich kunnen 'aanpassen', als het onderwerp dichterbij komt. B.v. de hond die met ruim 20 km/uur op 20 meter afstand naar je toekomt? Zijn daar gegevens over ?

Vriendelijke groet,
Wadwandelaar, hartelijk dank voor je antwoord, misschien dat je antwoord bij mij de Frustratie wat kleiner kan houden, dank,
Ben




***)
Een hond die op je afkomt rennen heeft best een behoorlijke snelheid. 20 a 30 km/uur minimaal schat ik. En dat op korte afstand. Het zou heel goed kunnen dat dit boven de snelheid ligt waarmee een lens (of de door mij gebruikte lens) kan scherpstellen.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hond en AF.

Berichtdoor henkk » di sep 10 2019 10:19 am

Wielrenners tegemoetkomend met ca 40 km/u of meer (eindsprint tijdrit tegen 3 1/2 % helling) lukte mij behoorlijk om ze scherp te houden met een 80-200 / 2.8 af-s. Tot op een meter of 5.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Hond en AF.

Berichtdoor mozes » di sep 10 2019 11:01 am

Je kan mee uit zoomen, kunst is dezelfde zoom snelheid te bereiken en vast te houden als dat het onderwerp op je afkomt.
Het lukt me op F2.8 met een tamron 70-200 g1 versie, tot +/- 5 meter het onderwerp scherp in het frame te houden.
Het vraagt wel wat training...
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
Gebruikersavatar
mozes

Forumlid
Berichten: 1373


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hond en AF.

Berichtdoor ben42 » di sep 10 2019 11:14 am

Bij zoomen verandert de scherpstelafstand maar weinig of niet. Dat blijft een functie van de AF. **)

Zelf ken ik geen enkel objectief waarbij de scherpstelafstand is gekoppeld aan de zoom. ***)

Bij de Minolta 7000 was er wel een instelling waarbij de zoom gekoppeld was aan de scherpstelafstand, zodat de afbeeldingsmaat ongeveer gelijk bleef, dit werd door de camera gestuurd, maar hier was de AF de bron en de zoom het doel.

Vriendelijke groet,
Ben

**)
Oude zoomobjectieven werden zo ontworpen dat de scherpstelafstand niet veranderde bij zoomen. Je kon eerst ingezoomd scherpstellen, dan uitzoomen.
Bij moderne objectieven is dit meestal niet het geval. Maar ook bij moderne objectieven is het nog steeds zo dat de scherpstelafstand niet heel veel veranderd bij zoomen. Zoomen heeft daardoor een gering effect op de scherpstelafstand.

***)
Dat ik ze niet ken wil niet zeggen dat ze niet bestaan.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Hond en AF.

Berichtdoor ben42 » di sep 10 2019 12:30 pm

henkk schreef:Wielrenners tegemoetkomend met ca 40 km/u of meer (eindsprint tijdrit tegen 3 1/2 % helling) lukte mij behoorlijk om ze scherp te houden met een 80-200 / 2.8 af-s. Tot op een meter of 5.


Mijn indruk is dat deze snelheid door de 18-200 niet wordt gehaald. (Lang niet).
Maar ik zal als ik daar de gelegenheid voor heb eens mee experimenteren.

Snelheid van de hond zou ongeveer 40 km/uur kunnen bedragen. (Jonge hond, dus nog niet op de top, maar geen langzame hond.) Afstand is uiteindelijk nul, als ik de camera niet optil, wordt die het slachtoffer.

Ben,
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Dieren”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: robcctje en 27 gasten