fotograferen in een kerk (gebouw)

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.

Onderwerp:

fotograferen in een kerk (gebouw)

Berichtdoor funnyric » ma sep 09 2019 7:29 pm

Vandaag in Italië wat kerken bezocht en natuurlijk foto's gemaakt met mijn Nikon D5600 met een (standaard lens) 18-55MM AF-P Nikkor. Ik heb eindelijk een beetje onder de knie hoe ik de juiste belichting buiten moet hebben enz maar binnen is schijnbaar iets moeilijker. Alle foto's die ik vandaag heb gemaakt van een kerk en of kasteel binnen zijn grijs en er zit bijna tot geen kleur in.

Iemand tips welke stand ik het beste kan aanhouden zodat ik kleur en de juiste belichting heb?
funnyric

Forumlid
Berichten: 21


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: fotograferen in een kerk (gebouw)

Berichtdoor henkk » ma sep 09 2019 9:55 pm

Diafragma-voorkeuze (A), matrix meting of centrumgerichte meting, evt. spotmeting en evt. auto-ISO zou op zich tot een goede foto moeten leiden. Het kan wel dat lichte vensters overstralen. Eventueel een aantal opnames maken (bracketing) met verschillende belichting.

Kun je een voorbeeld plaatsen van een foto die je niet bevalt? Hier staat hoe dat kan: viewforum.php?f=82

En fotograferen in RAW (NEF); dan kun je in nabewerking nog heel veel veranderen (verbeteren).

Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: fotograferen in een kerk (gebouw)

Berichtdoor funnyric » di sep 10 2019 9:15 am

henkk schreef:Diafragma-voorkeuze (A), matrix meting of centrumgerichte meting, evt. spotmeting en evt. auto-ISO zou op zich tot een goede foto moeten leiden. Het kan wel dat lichte vensters overstralen. Eventueel een aantal opnames maken (bracketing) met verschillende belichting.

Kun je een voorbeeld plaatsen van een foto die je niet bevalt? Hier staat hoe dat kan: viewforum.php?f=82

En fotograferen in RAW (NEF); dan kun je in nabewerking nog heel veel veranderen (verbeteren).

Groet, Henk


Bedankt Henk voor je duidelijke uitleg. Vandaag maar eens opnieuw proberen en ik zal het resultaat posten

Afbeelding



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
funnyric

Forumlid
Berichten: 21


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: fotograferen in een kerk (gebouw)

Berichtdoor henkk » di sep 10 2019 9:26 am

Als je in deze foto nu de schaduwen gaat 'ophalen', denk ik dat je al een eind in de richting komt. Schaduw ophalen lukt meestal wel, evt. ten koste van wat ruis (ook weer te verwijderen). Met uitgebeten hoge lichten kun je niet veel meer.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: fotograferen in een kerk (gebouw)

Berichtdoor Hasselbox » di sep 10 2019 10:28 am

Lijkt mij een onderwerp voor HDR bracketing vanwege de grote contrasten.
Maar dan wel zonder extra effecten zoals vreemde kleuren e.d. natuurlijk.
Gebruikersavatar
Hasselbox

Forumlid
Berichten: 888


Locatie: Furenthela
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: fotograferen in een kerk (gebouw)

Berichtdoor Skippy » di sep 10 2019 11:41 am

Met Active D-Lighting kom je in een dergelijke situatie al een heel eind om zulke grote verschillen in dynamisch bereik te overbruggen. Wat zijn de iso, sluitertijd en diafragmawaarde van de geplaatste foto?
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: fotograferen in een kerk (gebouw)

Berichtdoor ben42 » di sep 10 2019 2:05 pm

Eerst even een analyse van het probleem. (Ik hou wel van een analyse voordat een oplossing wordt gegeven).

Kerken in Italie (en ook in Spanje) zijn vaak erg donker van binnen. Delen in de schaduw zijn extreem donker, delen met wat licht zijn zelfs donker en ramen (gebrandschilderd of niet) zijn vaak licht.

Met ramen (gebrandschilderd of niet) is het dynamisch bereik van de scene vaak heel erg groot. Omdat het donker is gebruik je een hoge ISO waarde (automatisch of met de hand), en hierbij verlies je dynamisch bereik, zowel in de belichting als in de kleuren.

Enkele oplossingen hiervoor (deels al gegeven).
  • HDR met bracketing. Dit is bijna niet goed te doen zonder statief. Een statief **) wordt in dergelijke omgevingen niet echt gewardeerd en is dan vaak ook geen oplossing.
  • ADL Active D-Lighting, in de instelling High heeft dit twee voordelen, er wordt ten opzichte van de normale belichting 1 stop onderbelicht en in de .JPG wordt deze stop in de donkere gebieden weer opgehaald.
  • Gebruik een zo laag mogelijke ISO waarde.
  • Werken met RAW, zodat je achteraf meer controle hebt.
  • Statief, voor zo laag mogelijke ISO waarde en/of HDR met bracketing.

Zelf gebruik ik in die situaties de combinatie : ADL/ISO zo laag mogelijk/RAW.
ADL
Door de ADL High belicht ik al een stop onder en soms zorg ik ervoor dat ik nog meer onderbelicht. B.v. door nog een stop onder te belichten, of door op een hoog licht te richten en dan de belichting vast te houden.
ISO zo laag mogelijk
Dan ga ik op het randje zitten van de ISO waarde waarbij ik de camera (meestal) nog stil kan houden, zoek eventueel goede ondersteuning (een statief heb ik niet bij me). Dat kan door op een bankje te leunen, tegen een muur te leunen, of je voeten goed neerplanten en dan een elleboog tegen je buik aan duwen en de ademhaling te beheersen. Mij lukt 1/10 sec meestal wel ****) en bij langere sluitertijden, maak ik meerdere foto's waarvan er vaak dan nog wel een lukt. Een 1/4 tot 1/2 seconde is ongeveer het uiterste. 1 seconde lukt eigenlijk niet.
Het randje van de ISO waarde bepaal ik dus door naar de sluitertijd te kijken. ***)
RAW
De JPG is dan meestal al bruikbaar. Maar met de RAW kun je dan thuis nog meer, omdat ik de camera vrijwel altijd op ADL High heb staan, ga ik na de import van de foto's, eerst voor alle (RAW) foto's de belichting corrigeren. Belichting meestal +0.7 hoge lichten -30 schaduwen +40. Dan heb ik voor alle foto's een redelijk uitgangspunt. Dit doe ik als batch over alle foto's. Helaas heb ik nog geen methode gevonden dit uitsluitend voor de HDL foto's te doen.
Daarna corrigeer ik de foto's nog vaak per groep en daarna individueel.

Voordelen door opzettelijk onder te belichten *****), behoud je meer hoge lichten en (bij ISO waarden boven de 200) en verlies je daarbij (bij een Nikon) niets in de schaduwen. Hierdoor behoud je meer in de lichte delen. Met ADL-High belicht je al een stop onder en je JPG blijft zeer bruikbaar. Als het heel erg donker is, belicht ik wel eens 2 a 3 stops onder. Omdat je toch al onderbelicht is de belichting ook niet meer kritisch, alleen moet je dan wel achteraf corrigeren.
Wil je achteraf niet corrigeren en direct de JPG gebruiken, dan doet ADL dit al een beetje voor je.

Vriendelijke groet,
Ben


**)
Met een statief kun je natuurlijk veel meer, langere sluitertijden, meerdere opnamen (voor HDR). Zelf heb ik maar zeer zelden een statief bij me en in kerken al helemaal niet.

***)
Met de D7000 kun je de ISO waarde op het achterwiel zetten en dus heel snel veranderen. Met een D5600 moet je ook nog een knopje indrukken. Denk eraan als je buiten komt de ISO waarde weer zo laag mogelijk te zetten (meestal 100).

****)
Ongestabiliseerd met een 8 mm lukt mij dit meestal wel.
Gestabiliseerd op 18 mm lukt mij dit vaak ook nog wel.

*****)
Door de ISO invariantie van de Nikon camera's, geeft
ISO 1600 en een belichting van 1/10 seconde dezelfde kwaliteit als
ISO 800 en een belichting van 1/10 seconde, die of met ADL of met in Post een stop wordt opgehaald en als
ISO 400 en een belichting van 1/10 seconde, die in Post twee stops wordt opgehaald.

(Zelfde camera,lens,diafragma,scene etc. etc.)
Maar bij de lagere ISO waarden houd je wel veel meer informatie over in de hoge lichten die in POST te herstellen zijn.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2613


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: fotograferen in een kerk (gebouw)

Berichtdoor funnyric » wo sep 11 2019 11:21 pm

Het is gelukt. Stand A met hoge iso 9000 - 14400 f/4,5 - f/8,0 Bedankt voor jullie uitleg en tips. Morgen hier in Italië nog meer moois fotograferen. Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
funnyric

Forumlid
Berichten: 21


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: fotograferen in een kerk (gebouw)

Berichtdoor funnyric » wo sep 11 2019 11:27 pm

Hier nog 2 foto’s met een lage iso enz. En een hoge iso met f/4,5 [img]//uploads.tapatalk-cdn.com/20190911/7cf2a6695aa4e0526aae7cdfcde49829.jpg[/img][img]//uploads.tapatalk-cdn.com/20190911/9c819aaa2ecc2591f66f7f291dec4df7.jpg[/img]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
funnyric

Forumlid
Berichten: 21


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: fotograferen in een kerk (gebouw)

Berichtdoor Hans Braakhuis » do sep 12 2019 9:33 am

Overnieuw: een zo laag mogelijke ISO, geen auto ISO

Andere tip: hou de camera recht, zodat je geen schuine pilaren krijgt zoals hierboven. Vanaf het orgel, balkon achter je, sta je veel hoger en komt er meer kerk op.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: fotograferen in een kerk (gebouw)

Berichtdoor funnyric » do sep 12 2019 9:45 am

Hans Braakhuis schreef:Overnieuw: een zo laag mogelijke ISO, geen auto ISO

Andere tip: hou de camera recht, zodat je geen schuine pilaren krijgt zoals hierboven. Vanaf het orgel, balkon achter je, sta je veel hoger en komt er meer kerk op.


Gaan we vandaag eens proberen. Bedankt


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
funnyric

Forumlid
Berichten: 21


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: fotograferen in een kerk (gebouw)

Berichtdoor henkk » do sep 12 2019 10:28 am

Scheve kolommen kun je ook in de nabewerking rechtzetten. Ik gebruik daarvoor Photoshop Elements.
Of met een groothoek staand beeld fotograferen en daarna de onderste helft (meestal alleen vloer) eraf snijden.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4907


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: fotograferen in een kerk (gebouw)

Berichtdoor Skippy » do sep 12 2019 11:40 am

Of gewoon accepteren dat scheve kolommen geen belemmering zijn voor een goede foto.
Skippy

Moderator
Berichten: 11622


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten