Lijnen in beeld Z6

Discussies over fotografie met het spiegelloze camerasysteem Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9

Onderwerp:

Re: Lijnen in beeld Z6

Berichtdoor ehh000 » zo sep 15 2019 10:01 am

Ik had het afgelopen week in een restaurant. Met opzet gekozen voor de Silent mode maar dat moet ik niet meer doen dus.

Vincent schreef:Bij ‘normale’ click wordt de sensor in 1x uitgelezen. Bij elektronische sluiter gebeurt dat lijn voor lijn.


Waarom kunnen ze de sensor in Silent mode ook niet in 1x uitlezen? Of is dit een hele domme vraag?

Edwin
Z7
Z 14-30 f/4 S
Z 24–70 f/4 S
Z 70-200 f/2.8 VR S
Z DX 16-50 f/3.5-6.3 VR
ehh000

Forumlid
Berichten: 115



Onderwerp:

Re: Lijnen in beeld Z6

Berichtdoor Vincent » zo sep 15 2019 11:00 am

ehh000 schreef:Waarom kunnen ze de sensor in Silent mode ook niet in 1x uitlezen? Of is dit een hele domme vraag?


Nee dat is een goede vraag, omdat het antwoord feitelijk ook niet klopt, maar het prinicpe wel.

Eigenlijk wordt de sensor bij 'normale sluiter' ook niet in 1x uitgelezen, maar ook lijn voor lijn. Maar de belichting gebeurt door het open en sluiten van de sluiter/lamellen. Dat betekent dat tijdens het uitlezen van de sensor, er geen licht meer op de sensor valt en het dus niet uitmaakt hoe snel je de sensor uitleest. De sensor wordt dus feitelijk niet in 1x uitgelezen, maar wel in 1x belicht.

Bij gebruik van electronische sluiter/silent mode zit er geen fysieke sluiter voor de sensor. Dat betekent dat tijdens het uitlezen de sensor nog steeds belicht wordt. En als het opvallende licht dan een frequentie heeft korter is dan de uitleessnelheid van de sensor dan ga je verschillen zien in belichting tussen deze rijen, en dat effect zie je in het beeld van de openingspost. Hoe hoger de frequentie tov de uitleessnelheid, hoe meer strepen je ziet.

Als je hele korte sluitertijden gebruikt met een mechanische sluiter dan zie je dit effect ook vaak als je meerdere beelden snel achter elkaar fotografeert (met flickr reduction uitgeschakeld). Dan zie je een verschil in lichtintensiteit tussen de beelden.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lijnen in beeld Z6

Berichtdoor ehh000 » zo sep 15 2019 11:12 am

Thanks, dat klinkt allemaal erg logisch, had ik ook zelf kunnen verzinnen, sorry.

Als ze een sensor zouden uitrusten met een 'geheugen' zodat het maken van de foto zou resulteren dat het beeld op de sensor zou worden onthouden in dat geheugen dan zou belichtingsverschillen tijdens het maken van een foto niet meer ontstaan.

Edwin
Z7
Z 14-30 f/4 S
Z 24–70 f/4 S
Z 70-200 f/2.8 VR S
Z DX 16-50 f/3.5-6.3 VR
ehh000

Forumlid
Berichten: 115



Onderwerp:

Re: Lijnen in beeld Z6

Berichtdoor Patrick » zo sep 15 2019 12:05 pm

Grappig in dit verband zijn ook vreemd vervormde voorwerpen.

https://petapixel.com/2014/10/13/math-b ... henomenon/
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26853


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lijnen in beeld Z6

Berichtdoor ben42 » zo sep 15 2019 12:21 pm

ehh000 schreef:Waarom kunnen ze de sensor in Silent mode ook niet in 1x uitlezen? Of is dit een hele domme vraag?


Nog een ander antwoord, voor een deel uit mijn geheugen **). De sensor kan ook in een keer worden belicht en daarna worden uitgelezen, de D70 van Nikon werkte zo op die manier. Flitssynchronisatie kon daarmee met hogere sluitersnelheden werken dan de mechanische sluiter.

Maar om de sensor in een keer te belichten, moet er extra electronica op de chip aanwezig zijn, namelijk electronica die de belichting stopt op een 'electronische' manier. dat betekend extra ruimte op de chip die (bij de D70) af gaat van de ruimte beschikbaar voor pixels. De chip wordt hierdoor ook langzamer, de moderne DSLR kan ook filmpjes opnemen, de D70 kon dat niet ***). Om filmpjes op te kunnen nemen is een ander soort sensor nodig, een die min of meer continu kan worden uitgelezen en ook continu belicht. Bij continu belichten en continu uitlezen heb je als voordeel dat je een veel groter deel van het ontvangen licht gebruikt dan bij belichten, belichting stoppen en daarna de hele sensor lijn voor lijn uitlezen ****).

Effectieve Video kan dus alleen met een sensor die continu werkt. Wat willen we namelijk:
  • Veel beelden. (b.v. 25 per seconde)
  • Veel pixels.
  • Effectief van het licht gebruik maken.
Met de huidige technologieën kan dit alleen door die processen tegelijkertijd te laten plaatsvinden. Voor het continu beeld in de zoeker is er een effectieve Video modus nodig.

Wat ik begrepen heb is dat de Z6 en Z7 sensor (of een van die twee) ongeveer 1/15 seconde nodig heeft om het volledige beeld in volle resolutie uit te lezen. ***)

Technische informatie is maar beperkt beschikbaar voor de Z6 en Z7, maar mijn vermoeden is wel dat daar ook een aantal versterkers en D/A converters in parallel werken. Hoe deze verdeeld zitten en hoe ze precies werken, dat weet ik niet. Maar om dat aantal pixels met slechts een enkele versterker D/A converter te laten verwerken zou wel heel hoge snelheden voor die ene versterker D/A converter betekenen. ****)

Overigens ook sluiter camera's hebben last van de 'flikker' effecten van licht. Maar omdat de sluiter veel sneller is dan de normale verlichting (2 x 50 herz voor een gloeilamp en meestal 1 x 50 herz voor een led), zullen de verlichtings verschillen binnen een beeld heel erg klein zijn, maar tussen de beelden onderling weer wat groter. Enkele prof camera's zijn in staat het geknipper van lichten waar te nemen en dan de sluiter op het moment open laten gaan dat de licht opbrengst zo hoog mogelijk is. (Wel verschillen dus, maar dan tussen verschillende opnames).
Bij electronische borden, zie je vaak effecten dat de informatie niet goed in beeld komt. (B.v. score borden bij wedstrijden, of aanwijzingen bij bushaltes).

Ben

**) En ik heb even niet de tijd om de bronnen hiervoor terug te zoeken.
***) Ook die informatie komt uit mijn geheugen.
****) Voor de D70 waren er een aantal versterkers en D/A converters die in parallel werkten. Ik dacht dat dat er 14 waren.
Laatst gewijzigd door ben42 op ma sep 16 2019 10:52 am, 1 keer totaal gewijzigd.
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2631


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lijnen in beeld Z6

Berichtdoor jan » ma sep 16 2019 9:31 am

Dat was weer een snelle leercurve.
Bedankt voor de reacties.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Z5, Z6(II), Z7(II),Z8 & Z9”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten