Vincent schreef:Foto 7, 8 en 9 zijn voor mij het schoolvoorbeeld van wat houding tov het licht doen met een gezicht.
Foto 7 is op zich best ok, maar het licht is vlak en ze heeft een bolle kop lijkt het.
Foto 8 vind ik echt een heel onplezierig beeld, van onderen de neus inkijkend, veel te vlak en hard licht waardoor alle dimensie uit het gezicht is en ze ook best een 'bol/dik' gezicht lijkt te hebben. Het haar werkt ook niet echt mee.. maar dan...
bij foto 9 kijkt ze een beetje naar beneden en daardoor krijg je een schaduw onder haar kin/jukbeenderen en neus waardoor het gezicht veel smaller lijkt en veel meer dimensie en diepte krijgt. Dit beeld kijkt echt veel plezieriger (heel fraai zelfs) en is tegelijk een stuk flateuzer voor je model!
(als ik op details mag zeuren, let op ritsjes die per ongeluk ineens naar boven staan)
In het algemeen valt me op dat je knetterhard licht gebruikt, bij sommige op de camera (?) of in elk geval heel dichtbij de as van de lens. Een klein pluutje of softboxje iets verder weg en iets hoger maakt echt een wereld van verschil waarmee je zulk beeld naar een veel hoger niveau kunt tillen.
Ik denk dat de basis goed op orde hebt zoals altijd, model, de locatie, de kleding, concept etc, allemaal ingredienten voor kwalitatief hoogwaardig beeld, voor mij valt het nu een beetje uit elkaar door het licht dat je zelf, naar mijn idee verkeerd, toevoegd. Jammer vind ik dat.
Bedankt voor de feedback. Ik zie wat je bij foto 8 bedoelt. Ik moet zeggen dat ik moeite heb om te beoordelen wat een flatteuze houding/positie is voor modellen. Niet alleen ter plekke (op dat kleine cameraschermpje) maar ook in de nabewerking. Natuurlijk, als het echt niet goed is zie ik dat wel maar ik merk dat ik subtielere zaken me veel moeite kosten. Misschien kijk ik er te rechnisch naar. En zaken als dat ritsje, ik snap nog steeds niet hoe het komt dat ik dat soort details soms mis, zelfs als ik al een uur naar een foto heb zitten staren.
Voor wat betreft de belichting, het klopt dat ik op of vrij dicht naast de camera werkte met de flitser. Inflitsen was wel nodig want het zonlicht was in de eerste helft van de shoot veel te hard. Maar die flitser had ik idd. wel ergens anders neer kunnen zetten. Gewoon niet bij stilgestaan, in een studio doe ik dat wel. Dat is denk ik dan de onervarenheid met strobisme. Bij de laatste 3 foto's had ik daar echter weinig keus qua positie. Alles stond noodgedwongen heel dicht op elkaar en in lijn met de camera. Het pad waar we op stonden was nl. maar anderehalve meter breed en je kon niet buiten het pad werken door hekken. Daarnaast moesten we continue aan de kant want er moesten doorlopend mensen door. Maar goed dat is verder geen excuus, dat was gewoon de situatie. Ik zou echter niet weten hoe ik dat op had moeten lossen. Ik had er overigens wel een kleine softbox op zitten.
Ik haal foto 8 hoe dan ook uit de definitieve serie en heb weer wat geleerd. Bedankt voor de feedback. Nu nog zien hoe ik kan leren om die gezichtsuitdrukkingen en poses beter te beoordelen...